Här vill ju jag också vara med! Har missat att det fanns en sådan här tråd, men det vore roligt att få skriva av sig lite om sin ridning tycker jag (blir alltför lockad att göra det i träningstråden annars, och det blir ju inte jättebra)!
Jag är medryttare på ett 16-årigt halvblod som jag ridit lite "on and off" sedan 2018. Under hela 2020 blev det inget p.g.a Covid, men sedan ungefär en månad tillbaka är jag igång igen och det är så fruktansvärt roligt att rida just nu! Hästen ger en bättre ridkänsla än någonsin och jag kan inte låta bli att tänka att det berodde på den 13 månader långa pausen vi hade från varandra. Det är nästan som att vi börjat om från början lite, och funnit varandra på ett annat sätt.
Jag är extremt lyckligt lottad då jag får rida hur mycket jag vill och göra i princip vad jag vill. Hästens ägare har inte riktigt tid för honom, så hon är bara glad om det är någon som håller igång honom. Jag rider ca två dagar i veckan, det känns lagom och innebär att jag kan hålla igång bra men samtidigt ha tid för mina andra hobbies. Egentligen är jag dressyrryttare, men hästen älskar att hoppa så på senaste har vi faktiskt ridit en del hoppträningar också. OJ vad roligt det är att hoppa när man sitter på en schysst häst som verkligen
vill och aldrig skulle få för sig att vägra eller busa på något sätt!
Som det är nu blir det alltså ett dressyrpass och en hoppträning per vecka, ungefär. Hästen är otroligt trevlig i dressyr också, så det är en riktigt bra allroundhäst jag hittat mig. Lyckligt lottad, som sagt! Hans enda nackdel är att han är ganska osäker i sig själv vilket innebär att han är rätt tittig. När han har sällskap av en annan häst är det inga problem, men ensam kan han bli lite jobbig ibland. Han gör sällan mer än att skutta till och ta ett par travsteg, men för mig som lätt blir nervös är det inte idealt. Men det är inget jätteproblem på något sätt, jag får jobba lite med mig själv helt enkelt, och alla hans andra kvaliteter gör att det är värt det
Lägger in en liten film från dagens hoppträning - det är inte perfekt på något sätt (man kan till exempel se på min sits att jag fortfarande tycker det är lite läskigt, och på hästens huvud att han helst skulle vilja springa dubbelt så snabbt
) men oj vad roligt vi hade!