Medryttarstall?

Athletin

Trådstartare
Hej! :D

Läste här i någon tråd om ett sk. "medryttarstall".
(Kan tänka mej att många medryttare kallar stallen dom hjälper till i för detta^^)
Men då fick jag iaf en knasig företags-idé.

Om man har ett stall med tex. 6st hästar, som man "hyr ut" ett visst antal dagar i veckan till personer som vill rida på lite mer självständig nivå.
Priset varierar beroende på hur många dagar i veckan man vill rida hästen samt om man hjälper till med stallsysslor runt just "sin" häst.
Och att ta ut tränare till stallet som man har möjlighet att rida för.

Skulle kunna tänka mej att det skulle vara ett bra komplement till att rida på ridskola och om man som ridskoleryttare vill lära sej mer om att ha en egen häst ^^

Är det någon som vet om det finns något stall med liknande verksamhet?
vad tycker ni om idén?
vad behöver man?
rimliga priser?
Hjälp gärna till att spåna vidare! :D

Sv: Medryttarstall?

Jag har varit pa tva olika stall som har det systemet. De har kombinerat det med ridskoleverksamhet. I ett av stallen hade man lektioner man, ons, fre, lor, son. Varje hast hade tva medryttare som red tisdag&lordag eller torsdag&sondag. Da var de ocksa ansvariga for mockning och hade stalltjanst tva eller tre ganger per termin. Sett ur ridskolans synvinkel (jag jobbade dar) var det mycket bra eftersom det minimerade personalkonstnaderna och da kunde vi behalla laga priser for ridlektioner och inackorderingar. Medryttarna fick tex aka och tavla om de ville. Det var en mycket bra sammanhallning i stallet och jag trivdes superbra!

Min stallägare har två d-ponnysar,samt en häst som hon annonserat ut för jusst detta,man betalat en viss summa per gång (80:-) sen mockar man och sköter den som sin egen,och sen får man rida vart och hur man vill typ,såklart inga galna skenturer och liknande,men om du vill ut i skogen i 4 timmar så får du det,och om du vill rida ett pass på banan så gör du det.

Vart inte många napp alls...Vilket jag tycker än konstigt!

Perfekt ju om man funderar på egen häst,alt att ens dotter tjatar om egen häst,då får man verkligen se om det är något ansvar som dotter klarar av att ta sig ut till stallet och fixa allt,och även orka med skolan osv.

jag tror att det beror sej på väldigt mycket vart man bor, närmare städerna är det nog lättare men det är det väl alltid? :)

Kan tycka att det vore ett väldigt bra komplement att rida i ett sånt stall under "kontrollerade" former istället för att tex. ta hem en häst på foder för att prova på ^^

Sen tror jag att man måste visa sej på tävlingar annonsera i olika tidningar mm. för att intresset ska finnas :)

Jag har varit medryttare i i princip ett sådant stall. Var en tjej som hade några några ponnyer på gården som hon hyrde ut de flesta dagar i veckan. Detta var tyvärr ett väldigt oseriöst ställe, jag tyckte inte att hästarna alltid sköttes så bra. Barnen red ofta ut och hoppade helt själva (inte alltid så bra för ponnysarna med påhittaga och inte speciellt säkerhetstänkande 10åringar tyvärr :crazy: ). Hon tog 300-400/månad för 1 dag i veckan och 500-600/månad för 2 dagar och då gjorde man sin hästs stallsysslor dagarna man hade den. Jag vet att hon inte har haft problem att hitta nya medryttare till sina ponnysar men det beror nog lite på vad man har för krav på sina medryttare också. :angel:

Jag vet också att ridskolan i min stad har delfodervärdsavtal man kan teckna och då rida några dagar i veckan samt rida lektioner regelbundet. Ungefärlig kostnad där är 1700kr/mån med två självständiga ridpass per vecka plus privatletion varannan vecka. Har kompisar som är jätte nöjda med det och jag funderar själv på att teckna ett sådant :) De är seriösa och hästarna är välutbildade och sköts om bra. Där ingår det inga stallsysslor alls, bara att borsta sadla, tränsa och rida :)

jag tycker att om man är medryttare så hör det liksom till att "sköta" hästen åxå, inte bara rida :)

Jag får minsann fortsätta spåna på detta, kanske kan bli rätt bra om man plockar det man gillar från dom olika stallen som ni berättar om :)

Här där jag bor så finns det massor olika stall, flera ridskolor, inackorderingstall (som jag även driver nu), försäljningsstall och mängder med utbildningsstall ^^
därför hade det vart kul att prova på något som är nytt för kommunen så att säga, då jag inte har hört talas om att det finns ngt liknande i närheten iaf :)

Jo, jag tycker också att man ska sköta om hästen, särskilt om man har medryttarhäst för att "prova" att ha häst innan man kanske köper en egen. Men för mig som just nu pluggar och inte har så mycket ledig tid på vardagarna så passar bara ridning mig bra just nu :) Har förut bara haft hästar där man sköter om allting. Men man kan ju självklart ha olika lösningar i stallet som passar olika personer :)

I staden jag bor så vet jag många, framförallt ungdomar från ridskolor, som gärna vill ha någon häst/ponny att rida några dagar i veckan. Men de kan ju bli svårt att bara ha ungdomar som oftast är lite "grönare" i ett stall, krävs nästan att det alltid finns en kunnig vuxen med också.

Jag gillar själva idén om man lyckas lösa det på ett bra sätt! :laugh:
Har själv aldrig haft hästintressserade föräldrar så egen häst har aldrig varit något alternativ för mig, så jag har haft en del medryttarhästar genom åren! :p Och de där bra medryttarhästarna är svåra att hitta :grin: Så ett ställe med trevliga och någorlunda utbildade hästar med möjligheter till ridlektioner m.m till ett inte allt för dyrt pris skulle vara super! :D

Kul att höra att jag inte är helt ute och cyklar!! :D

Jag har inget ridhus men en paddock som är planerad, om ni skulle rida i ett "medryttarstall" skulle ni då klara er med en paddock och fina ridvägar eller är ridhus ett måste? :)

Sen blir det ju en stor utgift att köpa in hästar, men man kanske kan hitta hästar att låna på foder till verksamheten?

Funderar även lite på dethär med ålder på hästarna, man vill ju ha hästar i lite olika svårighetsgrad och storlekar så det kan matcha så många personer som möjligt :) men kan tänka mej lite äldre hästar runt 15år som har sett endel i livet så att säga ^^

Ridhus är ju alltid smidigt, men om du har en väl dränerad paddock som går att rida i även om det regnat en del så går det nog bra. Är lite synd om man betalar för att rida och så kan man bara skritta för att paddocken är under vatten och ridvägarna är jätte leriga.

Vad du ska ha för hästar beror nog lite på vad du har tänkt ha för folk som rider där. Men en del lite äldre hästar skulle nog vara bra eftersom alla medryttare inte alltid är jätte erfarna.

Jag vet inte hur många som kan tänka sig att låna ut sona hästar på foder till en sådan verksamhet, man har ju som ägare till hästen inte någon aning om vilka som rider och sköter den. Men det kan ju funka, du får höra dig för med folk som har egna hästar :)

Något annat som jag tänkte på är att det är antagligen lättare att hitta medryttare ju mer centralt stallet ligger ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 004
Senast: SwedEmB
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka