Medryttarhäst

C

canon_eos

Jag har en fråga.
Jag ska precis skaffa en medryttarhäst för första gången.

Är det något specielt man ska tänka på då?
Jag ska inte skaffa någon häst som jag ska tävla på,
utan mäst som jag kan "mys" rida på.
I alla fall till en början.

Om ägaren till en häst säger "Komma ut och titta på hästen"
Betyder det att jag ska komma ut och kolla på den, eller att man ska komma ut och provrida hästen?
 
Sv: Medryttarhäst

Du får fråga " Ska jag ta med ridkläder"

Det är lika viktigt att det fungerar mellan dig och ägaren som mellan dig och hästen.
 
Sv: Medryttarhäst

Jag skulle nog tolka det som om hon/han menar att du ska komma och provrida. Varför inte lixom? Du ska ju absolut inte sitta upp och rida ut på en häst du inte känner, speciellt inte ensam. Rid helst hästen på banan innan du ger dig ut i skogen.. så klart så kan hästen vara helt olika i skogen jämfört med på banan, men du ska alltid provsitta!

Det du kanske ska tänka på är att inte helt plötligt börja ta egan initiativ i stallet hur som helst.. tex byta utrustning eller sätta på extra utan att höra med ägaren. Det är ju fortfarande hennes/hans häst. Men försök ha en nära relation till ägaren det brukar alltid bli mycket bättre så.

Annars är de nog inte så mycket du behöver tänka på direkt, fråga ägaren hur hästen är osv och om hur saker och ting fungerar i stallet så du inte gör fel och folk börjar reta upp sig.
Fråga fråga fråga är alltid bäst :)

Lycka till
 
Sv: Medryttarhäst

Antingen frågar du om du ska ta med dig ridkläder eller så gör du det ut i fall att. I övrigt så är det viktigt att ta reda på om man passar med hästen, rida både på bana och i skogen (med sällskap är att föredra) innan man bestämmer sig. Att man provar att göra det man vill och ska göra som medryttare. Se även till att ha en egen olycksfallsförsäkring så att du är försäkrad.

Annars är det viktigt att prata igenom det hela med ägaren så att båda vet var båda står. Det gäller ju att även passa ihop med ägaren så att man kan samarbeta. Lycka till!
 
Sv: Medryttarhäst

canon_eos skrev:
Jag har en fråga.
Jag ska precis skaffa en medryttarhäst för första gången.

Är det något specielt man ska tänka på då?
Jag ska inte skaffa någon häst som jag ska tävla på,
utan mäst som jag kan "mys" rida på.
I alla fall till en början.

Om ägaren till en häst säger "Komma ut och titta på hästen"
Betyder det att jag ska komma ut och kolla på den, eller att man ska komma ut och provrida hästen?

Jag tror att han eller hon menar att du ska provrida hästen, men du kan ju alltid fråga vad ägaren har tänkt sig. Jag tycker att du ska fråga mycket och se till att få så mycket information om stallets rutiner osv som du kan. Det är inte så roligt att göra fel...
:bump:
 
Sv: Medryttarhäst

Som de andra säger; fråga på!

När jag skaffade medryttarhäst svarade jag via mail på en annons. Jag beskrev mig själv, och vad jag ville få ut av det hela, sedan skrev jag nästan lika mycket till om vad jag ville veta om hästen, stallet, etc. Jag fick svar på det och sedan övergick vi till telefonkontakt, jag frågade allt jag kunde komma på, om hurdan hästen var, vad den hade gjort tidigare, vad hon hade tänkt sig att man skulle få göra med den, hur mycket man skulle hjälpa till i stallet, allt sånt. Även när jag åkte ut och provred frågade jag massor, vissa saker kom på tal fler gånger för att jag ville vara säker, jag bad henne visa allting. Nu är de som har den här hästen väldigt trevliga, och allt flyter på bra, och det känns väldigt skönt. Jag är en lite blyg person, blir lätt nervös kring nya människor, och jag vill definitivt inte att min positiva upplevelse av stallet ska förmörkas av att jag inte har en bra kontakt med hästägaren :)
 
Sv: Medryttarhäst

Oj, hamnade visst inte där jag tänkt. Svaret var såklart till trådskaparen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 523
Senast: warg
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 184
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp