Medryttare

Inka-90

Trådstartare
Jag har lagt ut en annons om att jag söker medryttare åt min ena häst.
Men när man fått några bra svar, jag har sagt att de är välkomna att provrida.
Men hur gör man sen?
tänk om alla vill fortsätta, hur gör jag då? är det först till kvarn?

Sv: Medryttare

Antingen tar du först till kvarn elr så låter du några typ 4st provrida och sedan ta den du tycker funkar bäst :)

När jag annonserade efter medryttare fick jag flera intressanta svar och kände att det skulle bli jobbigt att säga nej till de som jag i slutändan valde bort.

Men i slutändan blev det istället så att ingen av dem ens kom och provred. Alla visade sig vara oseriösa på ena eller andra sättet. Tex uteblev helt från bokat möte och hörde av sig dagen EFTER och skyllde på förkylning. Eller skickade ett sms en halvtimme innan man skulle ses och sa att hon skulle ha ett barn till och därför inte hade tid ... En sån vill man inte direkt lägga ansvaret för sin häst på.

Nu har jag hittat en jättebra medryttare i stallkompisens tonårsdotter! Är fortfarande skeptisk till att leta folk på annons, även fast jag själv blev medryttare på det sättet innan jag köpte min medryttarhäst :love:

Iaf, låt de som vill provrida och sen väljer du den som verkar komma bäst överens med din häst! Jätteviktigt att hästen tycker om personen och att den har gott handlag med den. Och att den motsvarar dina önskemål på nivå på ridningen förstås :)

Precis som föregående har jag också varit med om att de inte ens kommer till provritten, eller hör av sig när de säger att de ska.

Så vänta och se hur många som verkligen kommer. ;) Har du fler att välja på sen, så tycker jag att du ska ta den som känns bäst för dig och hästen.

Jag har bara haft en att välja på i slutändan, men det har också alltid varit den som funkat bäst. Det har liksom löst sig själv på något vis.

Jag tycker du ska välja den som passar bäst ihop med hästen och dig helt enkelt.
Sedan säger du till de andra att du har hittat en annan och önskar dom lycka till med letandet, på ett trevligt sätt. :)

Du låter folk komma och titta på hästen, så klart väljer du ut dem som du tycker verkar bäst sedan efter att de varit och provridit så får du så klart fråga om de fortfarande vill. När du ska välja vem det ska bli så är det bara du som kan känna hur det känns, personen ska funka bra med hästen men samtidigt funka bra med dig. Hon kan vara underbar med hästen men en bitch mot dig och det skulle inte funka för mig iaf

Jag skulle ha valt den som passar bäst ihop med hästen, oavsett om personen var först till kvarn eller inte.
Låt alla komma och provrida, ta deras nummer och säg sedan att du meddelar när du har bestämt dig. Det kan vara svårt att välja, och du kan känna dig elak, men tänk på hästens bästa.

Jag ville också gått för den jag känner passar bäst med hästen, var bara ärlig och säg till om att det finns fler som vill prova.. Känner du att första är full klaff så säg det till han/henne, men låter ändå de andra prova bara för att..

Hade en tjej här i höstas som prövade min, det gick inte alls.. Frågade henne sen vad hon tyckte, jovisst det hade väl gått bra.. Sa det fans fler som ville prova (vit lögn) men en snällt sätt at avvisa på.. Det hade inte kommit att funka..

Jag vill bara påpeka också att det kan vara schysst att berätta för dem som provrider hur du nu kommer välja bland spekulanterna.
Glöm inte heller att meddela och berätta varför vissa inte blev "valda", så att folk inte behöver sitta och vänta på ett samtal som aldrig kommer.

Tack för alla svar.
Jag har fått flera mail redan och 3st som vill komma och provrida.
2st var mor och dotter, sen red båda två.
och en 16-årig tjej.
alla lät bra men en utav dem lät intressantast när jag pratat med dem.
Vi får se hur det går när de kommer och hur jag ska göra sen för att välja en..

Jag skulle vilja tipsa lite också.

Det är ju bäst för hästen om grundridning och "tänk" är samma hela tiden
därför skulle jag ställa några "avslöjande" frågor.

1. Jag rider själv för xx skulle du kunna tänka dig att träna för henne/honom?
2. Jag tävlar / tävlar inte, skulle du vilja tävla hästen? Om ja, vilken gren.

Om du är nöjd med svaren försök sätta upp en plan för hur hästen ska ridas.
Dag före tävling rider alltid du själv, dag efter tävling går hästen alltid lugnt etc.

Om du är en tävlingsryttare som vill jobba dig uppåt i klasserna, så måste
du ställa kraven för det på din medryttare annars förstörs ditt arbete av att
hästen inte får ett jämnt och stabilt träningsprogram.
Om du hellre motionsrider och är nöjd med hästens nuvarande nivå så spelar
nog personkemin in mer än ridnivå sålänge din medryttare inte försöker för svåra
saker och ställer till det för hästen.

/Uffe

Tack för att jättebra svar! jag håller helt med dig i det du skriver.
Så skulle jag göra om det vora någon utav mina dressyrhästar men den häst det gäller är en pensionerad häst som har gått i avel ett tag som behöver ut i skogen och röra lite så sig för att inte blir för tjock, men jag har inte den tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 039
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25