Medryttare

M

moonlightgarden

Måste få skriva av mig lite e ganska så sur just nu. Har ju en medryttare på min dam, å det är sagt som så att hon alltid har hand om ponnyn på torsdagar eftersom att jag rider ridlektioner då å i gengäld så har jag alltid måndagar då eftersom att hon rider ridlektion då.
Nu e det som så att hon inte åkte ut till ponnyn i torsdags å lätt bli, hennes mamma hade frågat vilka dagar hon skulle ha å då rablade hon upp dom å nämnde inte torsdagen å hennes mamma frågade ska inte du ha torsdagen, borde man inte ha ringt å fråhgat redan då om man inte ska ha torsdagen eftersom att det är avtalat att hon ska ha all torsdagar istället för att skylla på att hon har misförståt mig.
Eller är jag helt ute å viftar då, har man vissa bestämda dagar så ska man ju trots allt inte behöva påpeka att dom har hästen den dagen.

Sv: Medryttare

Jag är medryttare i och för sig har vi inga fasta dagar men skulle det vara så att jag inte kan någon dag när det är bestämmt att jag ska rida ringer jag självklart hästens ägare!

jo så tycker jag oxå, specielt om hennes mamma frågar om hon inte skulle ha torsdagen eftersom att hon jämt har torsdagar.
nu fick ju inte min stacaker äns mockat å missade allt krafftfoder för ett dygn, stallägaren var så snäll å gjorde i ordning hö till henne

Jag har ganska bestämda dagar då jag rider medryttarhästen. Men jag pratar ändå alltid med ägaren innan och konfirmerar det eller nåt. Kollar om det är något speciellt eller så! Och ibland ändras ju dom dagarna då jag inte kan eller hon är borta nån annan dag så det är alltid säkrast att prata först!

Det är ju det som kallas ansvarstagande! Så om man inte ens kommer ihåg vilken dag man ska ut till hästen... då är man inte så ansvartagande tycker jag. Ett misstag kan i och för sig alla göra men inte mer.

Att bara strunta i att komma, utan att ringa dig eller be någon annan i stallet om mock-och-mat-hjälp tycker jag är mycket dåligt. Hade jag haft en medryttare som gjorde så hade jag krävt en bra förklaring och en ursäkt. Hade även haft ett kantstött förtroende för personen efter detta.
Det är dålig respekt för hästen att inte ta hand om den, och om det upprepas får medryttaren se sig om efter en annan häst. Min åsikt.

Jo det håller jag med om, hade lite taskigt förtoende innan, man måste typ hålla en timmes teori lektion om allting, tillexempel hur man spänner ett täcke å hur en våg fungerar å dom funderar på att ta en häst på foder, ingen verkar ju kunna direkt mycket, frågar hur mycket det kostar per månad med mat, det beror ju på vilken foderstat man måste ha till hästan, har man tur kommer man undan med det jag har idag då ligger det under 12 kr per dag men det är ju mera ovanligt, för det krävs ju att man har bra hö för att kunna få det så billigt, å då handlar det ju desutom om en c-ponny å ingenting större...

Jo, men det hände ett tidigare missöde på måndagen när jag kontrolvägde havren var dubbelt så mycket i den än vad det ska vara, å då har vi våg, + att det står 300gram eller ett litet mått, då anser jag att man måste förstå att hästen inte kan behöva mer än ett litet måt i foderburken för då blir det fel...

Jo det gör man ju, självklart att man ringer, specielt om det är avtalat att dom ska ha den dagen, då måste man ju ringa å fråga om man inte ska ha den dagen den hör veckan om man har glömt bort å skriva upp den iaf specielt när hennes mamma frågade om hon inte skulle ha den dagen...

Jag tycker du ska leta efter en ny medryttare om du känner att du inte litar på den du har nu. Det är ju det viktigaste hos en medryttare anser jag. Behöver ju inte vara nåt proffs på att rida men att man kan lite på att den tar han om hästen ordentligt och rider på ett vettigt sätt. Min mammas förra medryttarhäst hade en skötare som inte skötte hästen som avtalat som då fick sluta. Det handlar ju om hästens bästa!!

Din medryttare skulle då inte kunna ha egen häst eftersom hon inte har minsta ansvarskänsla.Om man är osäker så ringer man.Tänker de inte på att hästen aknske står där utan mat å sånt?? :mad:

jo å så har hon väggt maten fel oxå, å så sa hon upp sig nu i söndags, men hon har iunte ringt å sagt något, utan skrev det i dagboken så jag fick reda på det idag... å så hade dom vägt fodret fel igen så nu var det 2/3 delar för lite kraftfoder.... ska göraa en ny med fler grejor så man ser allting i en fin ordning

jo det måste jag, hon sa upp sig igår, fast ringde inte men skrev det i dagboken + att hon hade bara slängt ner lite havre nån näve så det var 2/3 delar för lite i varje burk. stort ansvar typ inte

Dåligt av henne! Hon kanske ville vara elak mot dig, men tänkte inte på att det var hästen som drabbades av det. Jag har haft många medryttar hästar och har en nu och jag är mycket noga med henne. Det är ju ändå ett levande djur vi talar om och det kräver att man tar hand om det! Vi måste rida Chilli minst 4-5 dagar i veckan annars blir hon helt galen och så pigg att man inte kan rida på henne...

Man undrar ju, men det är ju synd om hästen, jo min behöver oxå bra med motion, annars så kan man ju inte rida ordentligt heller + att hon blir galen om man inte gör det.
men vi har det ändå ganska lungt vi, känner till en häst som verkligen gör skäll för sitt namn, explosiv flight, grymt trevlig häst, men kan inte stå en enda dag i veckan för då går han på som ett ånglock dagen efter. men han är jätte snäll i övrigt (har jobbat i stallet där han står, han är jätte go)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar