Medryttare

ellabostrom

Trådstartare
Hej! Jag har varit medryttare på en 20 årig valack i snart 3 månader.
Har fungerat jätte bra och hästen har alltid varit lite småtjurig på uppställnings platsen men aldrig elak.
Nu har jag honom 5 dagar i veckan och ägaren har honom 2 dagar.
Han sköter sig hur bra som helst med mig, aldrig elak och sparkar eller bits aldrig. Lugn och fin i ridningen.
Igår och i fredags när ägaren hade varit där hade han tydligen varit ”oridbar” och försökt sparkats och alla möjliga grejer. Jag berättar då för honom att han absolut inte är så med mig, då låter det nästan som på han att jag ljuger!
Tycker det känns otroligt konstigt att han blir helt ”galen” när han är där och aldrig med mig. Han får det nästan att låta som att det är mitt fel.
Hur ska jag göra i denna situation? Jag blir såklart otrolig besviken när han håller på och skriver till mig som att det är mitt fel, när hästen är otroligt lugn mot mig och aldrig någonsin försökt bita eller sparka mig.
Är trött på att alltid få höra konstiga klagomål från ägaren som varken jag eller någon annan i stallet tycker verkar rimligt.
 
Hej! Jag har varit medryttare på en 20 årig valack i snart 3 månader.
Har fungerat jätte bra och hästen har alltid varit lite småtjurig på uppställnings platsen men aldrig elak.
Nu har jag honom 5 dagar i veckan och ägaren har honom 2 dagar.
Han sköter sig hur bra som helst med mig, aldrig elak och sparkar eller bits aldrig. Lugn och fin i ridningen.
Igår och i fredags när ägaren hade varit där hade han tydligen varit ”oridbar” och försökt sparkats och alla möjliga grejer. Jag berättar då för honom att han absolut inte är så med mig, då låter det nästan som på han att jag ljuger!
Tycker det känns otroligt konstigt att han blir helt ”galen” när han är där och aldrig med mig. Han får det nästan att låta som att det är mitt fel.
Hur ska jag göra i denna situation? Jag blir såklart otrolig besviken när han håller på och skriver till mig som att det är mitt fel, när hästen är otroligt lugn mot mig och aldrig någonsin försökt bita eller sparka mig.
Är trött på att alltid få höra konstiga klagomål från ägaren som varken jag eller någon annan i stallet tycker verkar rimligt.

Det kanske är en bra idé om du och ägaren kan mötas upp tillsammans i stallet och gå igenom hanteringen och ridningen? Aningen upplever ni saker och ting helt olika eller också är det någonting som skiljer i hanteringen tänker jag.
Rids han sju dagar i veckan förresten?
 
Det kanske är en bra idé om du och ägaren kan mötas upp tillsammans i stallet och gå igenom hanteringen och ridningen? Aningen upplever ni saker och ting helt olika eller också är det någonting som skiljer i hanteringen tänker jag.
Rids han sju dagar i veckan förresten?
Nej, han rids ungefär 5 dagar. Vila en dag sen skrittmaskinen en dag eller fler.
 
Han kanske upplever att hästen totalt ändrat beteende till det sämre sedan du börjat rida den. Känns som om det är bäst att ni träffas och reder ut situationen. Ni behöver nog göra väldigt klart vad du ska göra och hur när du har hand om hästen.
 
Han kanske upplever att hästen totalt ändrat beteende till det sämre sedan du börjat rida den. Känns som om det är bäst att ni träffas och reder ut situationen. Ni behöver nog göra väldigt klart vad du ska göra och hur när du har hand om hästen.
Det är bara när han har hästen som den beter sig illa. Han är jätte snäll när jag har honom och det tycker även andra i stallet. Jag vet inte vad problemet kan vara men eftersom hästen är super snäll med mig kan ju inte jag göra något åt att hästen är elak med honom..
 
Det är bara när han har hästen som den beter sig illa. Han är jätte snäll när jag har honom och det tycker även andra i stallet. Jag vet inte vad problemet kan vara men eftersom hästen är super snäll med mig kan ju inte jag göra något åt att hästen är elak med honom..

Jag tror fortfarande det är bäst att ni träffas, pratar och går igenom hanteringen tillsammans. :)
 
Troligen är hästen nöjd med din hantering men besväras av något (försöker säga något) i ägarens hantering.
Ägaren kanske misstycker , dvs är lite för stolt för att ta in att någon annan lyckas bättre, inte helt ovanligt.


Det kan vara lite känsligt det där, när man själv inte har några som helst problem medan detär det mellan häst-ägare.
Det kan även vara svårt att nå fram och/eller förklara varför.
Jag själv utför ju inget hokuspokus men har kanske en annan inställning och approach bara.

Svårt läge!
 
Troligen är hästen nöjd med din hantering men besväras av något (försöker säga något) i ägarens hantering.
Ägaren kanske misstycker , dvs är lite för stolt för att ta in att någon annan lyckas bättre, inte helt ovanligt.


Det kan vara lite känsligt det där, när man själv inte har några som helst problem medan detär det mellan häst-ägare.
Det kan även vara svårt att nå fram och/eller förklara varför.
Jag själv utför ju inget hokuspokus men har kanske en annan inställning och approach bara.

Svårt läge!
Ja jag tror nog att det är så det är eftersom jag fick känslan av att han nästan inte trodde på mig att hästen sköter sig bättre med mig.
Det blir ju en svår situation då..
 
Ja jag tror nog att det är så det är eftersom jag fick känslan av att han nästan inte trodde på mig att hästen sköter sig bättre med mig.
Det blir ju en svår situation då..
Jag tror på samma sak som @Magnum .
Jag hade en häst som var ganska osäker innerst inne och jag är väldigt lugn, så han och jag kom väldigt bra överens, han kände sig väl trygg när vi var tillsammans. Min medryttare var osäker och lite rädd, så henne var han jättegrinig mot. Det fanns även en tant i stallet som var väldigt nervös och stissig, och henne hatade han verkligen, han blev jättearg bara av att hon passerade hans box. Så "din" häst känner nog av någonting med ägaren som han inte gillar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 829
Senast: Mabuse
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 288
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 523
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp