Medryttare - pris?

S

_sofie

Jag funderar på att skaffa medryttare till min häst då det känns lite tungt både
tidsmässigt och pengamässigt just nu. Helst skulle det vara ca 3 dagar i veckan,
och då vill jag ha betalt för en del av stallhyran. Men vad är ett lämpligt pris att ta?
Stallhyran ligger på 3600 kr i månaden, och då finns ridhus, ridbana och fina ridvägar.
Medryttaren får gärna träna både hoppning och dressyr som den vill.
Skulle vara tacksam att få lite åsikter om detta :)

Sv: Medryttare - pris?

Jag skulle slå ut stallhyran på 30 dagar och sedan ta den dagskostnaden X antal dagar medryttaren rider. Så runt 1400 kr för tre dagar/vecka.

Håller med - får medryttaren träna osv är det fullt rimligt att ta betalt dina utgifter per dag för hästen x antal dagar medryttaren får rida, även om det "bara" är uteritt, markarbete osv. ibland. Alltså allt man gör när man har egen häst.

Det beror också på en del andra saken, t.ex. vad är det för häst?
Tror inte att det är så många som betalar 1400 kr/månaden för en nästan oriden travare. Sen hur enkelt det är att komma till stallet samt vad får medryttaren mer göra?, ex fodra, göra mat osv.

Det beror lite på.

Jag hade en medryttare på min förra tävlingshäst när jag blev skadad. Hon betalade hälften av allt utom försäkringen. Hon hade oxå hästen så mkt hon ville, tränade och tävlade mm då jag själv inte kunde rida. Denna häst var inhyrd på stall. Eftersom hon betalade hälften så hade hon oxå mkt att säga till om ang hästens träning och skötsel. Dock fick hon inte ändra utseende och utrustning på hästen utan att rådfråga mig först.

Har även haft medryttare på ett par promenadhästar här hemma. De går här och tuggar oavsett de skrittas el inte. Tex min dräktiga märr.
Därimot så ska det inte kosta mig något att andra rider min häst. Tex behöver hästen skor så får medryttaren bekosta det själv, eftersom hästen inte behöver skor till det jag använder den till.

Skulle någon vara medryttare på min nuvarande tävlingshäst så hade samma regler gällt som ovan. En häst i kondition, välutbildad och kostar oxå mer i mat och omvårdnad om den tränas fler dagar i veckan.

Har försökt med utbytes affärer, som att om de har skötsel av stallet en dag i veckan så att jag får en ledig dag. Men det har aldrig funkat. Det ända som har funkat helt bekymmersfritt är alternativ 1. Det är inte gratis för mig att ha häst.

_sofie skrev:
Jag funderar på att skaffa medryttare till min häst då det känns lite tungt både
tidsmässigt och pengamässigt just nu. Helst skulle det vara ca 3 dagar i veckan,
och då vill jag ha betalt för en del av stallhyran. Men vad är ett lämpligt pris att ta?
Stallhyran ligger på 3600 kr i månaden, och då finns ridhus, ridbana och fina ridvägar.
Medryttaren får gärna träna både hoppning och dressyr som den vill.
Skulle vara tacksam att få lite åsikter om detta :)

Allra max x/7 av stallhyran för x dagar, dvs i ditt fall runt 1500. Men då är det "dela häst på lika villkor" som ska gälla anser jag, dvs medryttaren ska få vara med och planera vem som gör vad när, man delar på ev. träningar och tävlingar och anpassar så att båda får göra det de vill.

Men som allt annat beror det på tillgång och efterfrågan, vad folk är beredda att betala för just din häst och det du kan erbjuda och även vilka krav du har på medryttaren.

Min medryttare rider gratis 2 ggr per vecka och får träna både hopp och dressyr. För mig var det viktigare att hitta rätt person, som funkar med mig och hästen och som kan tillföra något i träningen, än att få bidrag till stallhyran.

Ouii! Vad mycket hyra! :o Och mycket för att vara medryttare också, tycker jag. För över en tusenlapp skulle jag kräva delad häst på lika villkor.

Som vanligt beror det på, som det sagts tidigare, var du bor och vad hästen har för kapacitet. Personligen tycker jag att det är ett utbyte av tjänster, men beroende på tjänsten varierar förstås priset. Träningsmöjligheter tre gånger i veckan skulle jag betala ca 500-700 :- för, men det är för att jag i den här delen av landet lätt kan hitta en medryttarhäst som jag rider på gratis, både träning och tävling.

Det beror nog väldigt mycket på tillgång och efterfrågan. Här i Uppsala kryllar det av ridsugna fattiga studenter, och lika fattiga student-hästägare... Häromkring är det i alla fall vanligast att man betalar kanske inte precis hälften, men nära på. Oavsett om det är en välutbildad tävlingshäst eller halvgammal skogsmulle, eller att ägaren tränar och medryttaren får "bara" rida ut. Duktiga ryttare får träna och tävla duktiga medryttarhästar, de mindre duktiga får ta vad de får.

Sen tycker jag att ägaren alltid har sista ordet vad gäller hästens träning mm. Det är liksom fördelen man har med att äga en egen häst. Och medryttaren kan alltid tröttna och dra sig ur, ägaren får stå och fortsätta betala även om hästen t.ex skulle bli långtidssjukskriven. Dessutom står ägaren oftast för utrustning. Därför kan man inte hävda att bara för att man betalar hälften av "driftskostnaderna" har man rätt att bestämma lika mycket. Tycker jag i alla fall.

Hej!
Du får ursäkta men jag tycker då 1400kr är alldeles för dyrt för 3 dagar/veckan... Jag har en helt annan åsikt om de där med medryttare... Jag tycker inte alls att dom ska betala, jag ahr en medryttare för att jag behöver mer tid över till skolan då jag inte kan sköta hästen 7 dagar. Hon gör så att jag får mer tid över till skolarbete nu på gymnasiet och hon får chans att rida på sin fritid, om hon ska tränna så får hon ju själv betala det.
tycker det är jsukt om man ska betala för att bli medryttare... varför betala för att ge någon annan mer tid över (det är inte hans/hennes fel att man har häst) Och när man börar arbeta så får man betalt för att ha hand om andra hästar (alltså helt bakvänt)
Hade jag varit du så hade jag bytat stall så jag fick ner månadskostnaden... Tycker inte medryttare ska behöva betala! :mad:

Jag har bara dåliga erfarenheter ifrån medryttare, dom varken följde mina anvisningar eller tog mina "order" på allvar..
Dom betalade iaf 1000 resp. 800, för 2 dgr i veckan. (inte helger)
och fick då inte hoppa.

Våran stallhyra låg då på dryga 3000, utan ridhus.

Jo, diskussionen om ifall medryttare ska betala eller inte har ju förts förr... Men nu ville ju trådskaparen bland annat ha medryttare för att hon behövde hjälp ekonomiskt, och då är det inte ett par hundralappar det handlar om, för det är en piss i havet med tanke på vad det kostar att ha häst, i alla fall i storstadsområdena.

Hästägare har inget moraliskt ansvar att låta andra rida gratis!
Om medryttaren ska betala eller inte är helt och hållet upp till ägare och ev. medryttare, och beror mycket på tillgång och efterfrågan. Vad du har för häst och varför, varför du vill ha medryttare, vad har h*n för kunskaper jämfört med dina egna osv. En uppfödare t.ex vill kanske ha någon som tränar och tävlar sina hästar för att de då ökar i värde vid försäljning, och är då troligtvis t.o.m beredd att betala för det, men ställer då vissa krav på ryttarens meriter.

En vanlig hästägare som jag, utgår ifrån att medryttaren också får ut något av att rida och umgås med min häst, precis som jag; vidareutveckling, lycka, fritidsintresse... Såvida man inte är professionell beridare förstås, men då blir man ju knappast medryttare på min hobbyhäst. Det skulle jag heller inte vara intresserad av, eller iaf betala för.

Jag har oftast inte tagit betalt av mina medryttare för att jag har klarat av det ekonomiskt ändå, och hellre behåller friheten att bestämma allt själv. Men om ekonomin skulle krisa skulle jag heller inte ha några som helst problem med att kräva att medryttaren betalar sin del av kostnaderna. Jag skulle själv inte vilja betala för att rida en häst jag inte gillar, då låter jag hellre bli att rida alls! Men om jag vill rida tillräckligt gärna och tycker det ger mig något, är det självklart för mig att betala. Även om det bara är skogspromenader och jag får mocka efteråt - vilket är helt självklart och knappast att räkna som en "tjänst" tycker jag. Annars rider man på ridskola.

Jag tycker för övrigt ofta att den hjälp man påstås att få av medryttare ofta blir överdriven i såna här betala-eller-inte diskussioner. Visst slipper jag åka ut till stallet den dagen, men jag måste ALLTID vara beredd på att åka ut ändå, om medryttaren skulle bli bjuden på fest eller hästen blir sjuk. Om medryttaren vill resa bort hela jullovet är det jag som vackert får stanna hemma och passa hästen. Och jag måste hålla reda på vaccinationer och försäkring, beställa hö, ta hem och laga täcken, köpa utrustning och foder, leta sadlar, köpa hem spån, vara med på städdagar i stallet, ringa hovslagaren, räkna ut foderstater, laga staket, fixa bete, och ytterligare 1000 småsaker som både tar tid och kostar pengar. Att åka ut och mocka en box tar inte så mycket tid i det stora hela.

Att vara medryttare är ofta ett bekvämt alternativ till att ha egen häst, och kan kanske vara den enda möjligheten att få rida om man inte vill rida lektion. Så frågan är vem som gör vem den största tjänsten, och det är kanske inte så intressant att diskutera som generell regel? Antingen vill man rida en viss häst och betalar om man måste för att få göra det, eller så väljer man en annan häst man får rida gratis under de villkor som ägaren sätter upp, eller så låter man bli att rida alls.

Jag skulle aldrig vilja betala något om jag var medryttare på nån häst. Delfodervärd visst men medryttare...aldrig. Den som ska ha betalt är väl medryttaren isåfall ju som rider hästen bara för att ägaren inte har tid. Har pratat med mpnga likasinnade som inte alls förstår varför man tar betalt av en medryttare.
Jag menar inte att skapa nå tjafs nu men jag bara säger min mening. :)

Jag är medryttare på två hästar och betalar ingenting. Visserligen så bor hästägarna, och hästarna, 10 mil från mig, så jag kan bara vara där på helgerna. Nu är det säkert många som undrar varför jag har medryttarhästar så långt bort, men min familj har köpt en liten stuga bara 70 meter från det stallet, så jag började rida där när vi köpte stugan.

Som sagt så betalar jag inte någonting. I och för sig grundar det sig i att jag hjälper till väldigt mycket i stallet när jag är där. Egentligen så behöver jag bara mocka mina medryttarhästars boxar, och ingenting mera. Men automatiskt har det blivit så att jag hjälper till att morgonfodra deras hästar (de har nio hästar + ett tre veckors föl), släppa ut dem, ge hö i hagen, fylla på vatten, kvällsfodra, ta in m.m. Dessutom hjälper jag till med deras unghästar, ryktar för tt vänja dem vid det, lyfter hovar, skrämseltränar, longerar, vänjer dem vid sadel och träns osv.

Jag får även träna med de två hästarna som jag rider, gratis. Oftast så blir det inte ett helt pass, utan att jag får hoppa, rida dressyr osv. en stund i slutet av ägarens träningspass. Men visst händer det att jag får träna ett helt pass.
Att tävla har det aldrig varit tal om, då båda är hopphästar och jag är något hopprädd (höjdrekordet är 60 cm efter 10 års ridande)

Nu har jag ju tur som får rida gratis på två helt underbara hästar. Jag skulle gladeligen betala några hundralappar varje månad för att få rida dem, men absolut inte över 500 kr.

Ska man få rida gratis på ridskola också då? Man motionerar ju hästen...

anja skrev:
Ska man få rida gratis på ridskola också då? Man motionerar ju hästen...

Nej men det är väl en helt annan sak. Där får man ju undervisning som man betalar för.

Du kan nog lära dig minst lika mycket av att rida på en välutbildad privathäst, som att rida i en grupp på ridskola. Så man kan nog lära mycket av det också.

Om jag har en häst som jag lånar ut till någon, som inte är speciellt duktigare än jag och därför inte rider till/tränar hästen, utan personen ifråga vill rida för att det är hennes stora fritidsintresse. VARFÖR har jag en skyldighet att betala för någon annans hobby? För att jag får skylla mig själv att jag varit dum nog att köpa en häst? Jag betalar ju själv flera tusen kronor för att göra exakt samma sak som medryttaren, och gör det gärna för att det är min stora hobby. Det är inte gratis att ha häst! Och stallhyrorna blir högre ju närmare stan de är, om det finns tillgång till ridhus, bra ridvägar, tränare etc. Och allt detta kan min medryttare utnyttja. Sen är det klart att jag inte kan förvänta mig att någon vill betala alls eller lika mycket om jag har en gammal outbildad travare långt ute på landet (inga fördomar egentligen mot någon ras!), men om jag har en fin häst i ett bra stall med tillgång till allt möjligt blir det ju attraktivare att bli medryttare på min häst, vilket ger mig större möjligheter att välja.

Om jag vill ha en medryttare för att jag behöver hjälp ekonomiskt, hjälper det mig knappast att låta någon rida gratis, eller hur?? Vill någon betala för att få rida min häst så är det väl alldeles upp till den personen, jag tvingar ingen?

Min stallkompis har en visserligen välutbildad men något knepig 25-åring som medryttaren endast får rida ut på, inte ens rida på banan. Hon tar betalt 700 kr i månaden för detta, för två dagar i veckan. Och det är inte svårt att hitta någon som vill bli medryttare ändå! Så varför skulle hon inte ta betalt då, hon får ändå tag på duktiga och noggranna tjejer som är glada att de får komma ut och rida i skogen, och "slipper" betala 140 kr per gång för att rida på ridskolan.

Då kan jag gott ta betalt för att ha medryttare på mina hästar. Välutbildade är både min 21 åriga märr och min 20 åriga valack, speciellt valacken. Eftersom jag har utbildning och har jobbat som ridlärare, så blir det att jag utbildar i längden då...eller

Vad ska man tex göra om medryttaren rider hästen och den råkar skada sig. Vem betalar då? Jo det gör självklart ägaren och sen kan medryttaren börja rida hos någon annan medans min häst är konvalicent.

Kanske att hård dra det men iaf.

Även om man har hästar på halv och helfoder så har ägaren sista ordet. Det gäller inte träning och sådant, beroende på vad som står i kontraktet. Men har inte rätt att göra vad man vill med en häst man har på helfoder....

Finns inget mer att säga förutom: :bow:

Jag får ut så enormt mycket av att vara medryttare, att jag får betala för det ser jag som en ren självklarhet.

(till och med för min outbildade travare till medryttarpålle ;) )

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka