Sv: Medryttare - pris?
Jo, diskussionen om ifall medryttare ska betala eller inte har ju förts förr... Men nu ville ju trådskaparen bland annat ha medryttare för att hon behövde hjälp ekonomiskt, och då är det inte ett par hundralappar det handlar om, för det är en piss i havet med tanke på vad det kostar att ha häst, i alla fall i storstadsområdena.
Hästägare har inget moraliskt ansvar att låta andra rida gratis!
Om medryttaren ska betala eller inte är helt och hållet upp till ägare och ev. medryttare, och beror mycket på tillgång och efterfrågan. Vad du har för häst och varför, varför du vill ha medryttare, vad har h*n för kunskaper jämfört med dina egna osv. En uppfödare t.ex vill kanske ha någon som tränar och tävlar sina hästar för att de då ökar i värde vid försäljning, och är då troligtvis t.o.m beredd att betala för det, men ställer då vissa krav på ryttarens meriter.
En vanlig hästägare som jag, utgår ifrån att medryttaren också får ut något av att rida och umgås med min häst, precis som jag; vidareutveckling, lycka, fritidsintresse... Såvida man inte är professionell beridare förstås, men då blir man ju knappast medryttare på min hobbyhäst. Det skulle jag heller inte vara intresserad av, eller iaf betala för.
Jag har oftast inte tagit betalt av mina medryttare för att jag har klarat av det ekonomiskt ändå, och hellre behåller friheten att bestämma allt själv. Men om ekonomin skulle krisa skulle jag heller inte ha några som helst problem med att kräva att medryttaren betalar sin del av kostnaderna. Jag skulle själv inte vilja betala för att rida en häst jag inte gillar, då låter jag hellre bli att rida alls! Men om jag vill rida tillräckligt gärna och tycker det ger mig något, är det självklart för mig att betala. Även om det bara är skogspromenader och jag får mocka efteråt - vilket är helt självklart och knappast att räkna som en "tjänst" tycker jag. Annars rider man på ridskola.
Jag tycker för övrigt ofta att den hjälp man påstås att få av medryttare ofta blir överdriven i såna här betala-eller-inte diskussioner. Visst slipper jag åka ut till stallet den dagen, men jag måste ALLTID vara beredd på att åka ut ändå, om medryttaren skulle bli bjuden på fest eller hästen blir sjuk. Om medryttaren vill resa bort hela jullovet är det jag som vackert får stanna hemma och passa hästen. Och jag måste hålla reda på vaccinationer och försäkring, beställa hö, ta hem och laga täcken, köpa utrustning och foder, leta sadlar, köpa hem spån, vara med på städdagar i stallet, ringa hovslagaren, räkna ut foderstater, laga staket, fixa bete, och ytterligare 1000 småsaker som både tar tid och kostar pengar. Att åka ut och mocka en box tar inte så mycket tid i det stora hela.
Att vara medryttare är ofta ett bekvämt alternativ till att ha egen häst, och kan kanske vara den enda möjligheten att få rida om man inte vill rida lektion. Så frågan är vem som gör vem den största tjänsten, och det är kanske inte så intressant att diskutera som generell regel? Antingen vill man rida en viss häst och betalar om man måste för att få göra det, eller så väljer man en annan häst man får rida gratis under de villkor som ägaren sätter upp, eller så låter man bli att rida alls.