Medryttare - pris?

Sv: Medryttare - pris?

Jo, att vara medryttare tycker jag blir en naturlig fortsättning på att rida på ridskola, när man inte får ut tillräckligt av det. Och ett bra sätt att prova på hur det är att ha egen häst.

Jag har också varit medryttare till en outbildad travare och självklart betalat, och det gav mig massor, jag älskade den hästen! Nu har jag en underbar medryttare till min häst som jag litar på till 100% för jag vet att hon tar samma ansvar som om det vore hennes egen, och att hon verkligen tycker om min häst! :love: Jag tycker det är kul att dela hästen med någon annan, och kunna hjälpas åt så att det blir inte alltför betungande i vardagen varken med ekonomi eller tid till annat. Och inte minst har man någon att diskutera och planera tillsammans med. Min kille är liksom inte lika intresserad av att diskutera pållans utveckling in i minsta detalj...

Doten skrev:
Hej!
Du får ursäkta men jag tycker då 1400kr är alldeles för dyrt för 3 dagar/veckan... Jag har en helt annan åsikt om de där med medryttare... Jag tycker inte alls att dom ska betala, jag har en medryttare för att jag behöver mer tid över till skolan då jag inte kan sköta hästen 7 dagar. Hon gör så att jag får mer tid över till skolarbete nu på gymnasiet och hon får chans att rida på sin fritid, om hon ska träna så får hon ju själv betala det.
tycker det är sjukt om man ska betala för att bli medryttare... varför betala för att ge någon annan mer tid över (det är inte hans/hennes fel att man har häst) Och när man börjar arbeta så får man betalt för att ha hand om andra hästar (alltså helt bakvänt)
Hade jag varit du så hade jag bytt stall så jag fick ner månadskostnaden... Tycker inte medryttare ska behöva betala! :mad:

Håller med. Men jag förstår att det inte är gratis att ha häst heller!

Kan tänka mig att betala för en välutbildad häst som jag har möjligheter till att utvecklas på (tex träningar, tävlingar mfl).

Men jag gör ju faktiskt hästägaren en tjänst som avlastar de dagarna jag har hästen.

Dessutom är hästen jag sköter nu något av en problemhäst och det är nog inte det lättaste att hitta medryttare till en sån häst (bara jag som är dum och gör det :D ).

Alla får tänka och tycka som dom vill :bow:

Betala eller inte, den eviga frågan.

Tillgång och efterfrågan säger jag bara. Jag som bor i ett storstadsområde har inga som helst problem att hitta betalande medryttare. Så varför skulle jag ta en som jag skall betala nöjet för ? I andra områden finns det INGEn som är villig att betala så skall man ha nån medryttare så får man väl betala för dens nöje då...

Jag har genom åren aldrig behövt betala för att vara medryttare/skötare på nån häst. Ägarna har varit glada över att få hjälp och en medryttare som plötsligt ringer och inte vill åka till stallet pga fest tycker jag inte är seriös.
Som 13-14 åring hade jag hand om folks hästar helt själv medans dom åkte utomlands eller nåt annat och jag skulle aldrig ha drömt om att missbruka det. Vi hade inga papper skrivna på det här.

Det har t.om. hänt att jag hittade ett arabsto jag tog hand om ganska illa skadad i ett ben ute på betet en sommar.
Snabbt och lätt uppsökte jag nudist-campingen i närheten och stod där bland alla näckande och bad om att få låna telefon (år 93 el. 94 innan jag hade mobil) och ringde veterinären och blev kvar där i många timmar trots att vi var bortbjudna.
Det var bara att strunta i! självklart gick hästen före allt annat.
Allt blev bra igen efter lite om och men.
Så jag anser mig tillhöra skaran seriösa skötare.

Vad är det för häst? Tror du att det blir lätt att hitta en medryttare åt denna?
Är den krävande att rida? Lättriden? Vad ställer du för krav hos din medryttare?

Jag skulle nog föredra att skaffa en sk. halvfodervärd åt hästen och dela lika på samtliga kostnader. Låta medryttaren varannan vecka ha hästen 4 dgr och att du själv har hästen 3 dgr den veckan. Då tycker jag att medryttaren kan rida 3 av de 4 dagarna och låta hästen vila 1 dag, men ändå mocka och ta hand om den. Och sedan gör ni tvärt om veckan därpå (att du tar hästen under vilodagen och att ni båda rider 3 dagar vardera.)

Så slå ihop kostnaden för stallhyran, fodret, försäkringen, återkommande vet. kostnader så som vaccination och avmasning och hovslagare.

Min häst kostar mig fn. ca 2000:-/månaden så jag skulle föredra att om jag skulle skaffa mig en medryttare, så skulle vi dela lika och då betala 1000:-/månaden vardera.

Men i mina trakter där jag bor så är hästar ändå en relativt "billig" hobby. Eller billigt kan jag väll inte heller kalla det för riktigt, men stallhyrorna är mycket låga, och foder kan man också få tag på relativt billigt. Dessutom har ridskolan t.ex. skötarsystem där skötarna rider gratis 2-3 gånger veckan om de hjälper till med fodringar och att mocka
3 gånger i veckan. Och även privatpersoner låter annat folk många gånger rida gratis mot att de hjälper till med att sköta hästen, och kanske ta några fodringar emellanåt.

Så jag skulle nog nästan få det svårt att hitta en medryttare som skulle vilja betala en tusenlapp för att hjälpa till att sköta och rida min häst, när de kan få tag på andra hästar helt gratis mot att de hjälper till..

Men i ditt fall så skulle jag nog välja att dela lika, alltså fifty/fifty om medryttaren nu får så mycket frihet att rida för instruktör, åka i väg och tävla lite osv. om den nu vill göra det.

Du "lånade knapp" va ?

Seriös kan man vara oavsett om man betalar eller inte, det har inte så mycket med saken att göra.

Men jag kommer aldrig att behöva skaffa en ickebetalande medryttare så länge som jag bor där jag bor.

Jag har faktiskt en av varje sort, alltså en som betalar och en som inte betalar.
Hon som betalar Vägrar! att sätta sig på min häst om hon inte får betala för sig varje gång, och jag kan säga att det är inte en tia vi pratar om. :devil: Själv är jag bara glad för att få lite sällskap.
Däremot den andra tjejen som rider min unghäst betalar inget, men å andra sidan är hon duktig och ger både mig och min häst något. Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt av henne.
Men som många andra sagt, det är tillgång och efterfrågan som avgör, men personligen anser jag inte att man ska behöva skämmas för att ta lite betalt. Men klargör det i annonsen direkt bara!

Lycka till!

"Du "lånade knapp" va ?"

Ja, det gjorde jag, ibland råkar jag bara trycka på senaste inlägg
fast svaret mera är riktat rakt ut till vem som helst.

tack för alla svar!
Nu är det ju inga jätte summor jag är ute efter, pengarna är inte den stora orsaken till att jag vill ha en
medryttare och framför allt så är det viktigast att det är rätt person som jag känner att jag kan lita på.
Hästen i fråga är välutbildad och mycket duktig inom både dressyr och hoppning, men framför allt hoppningen.
Det är absolut ingen skogsmulle som man flaxar omkring med hur som helst utan kräver mycket av sin ryttaren.
Jag tycker att det känns ganska naturligt att ta betalt, även om det inte kommer att handla om några jätte summor,
kanske 500 kr i månaden. Det här ger ju ändå medryttaren en bra möjlighet att utveckla sin ridning på ett annat sätt än kanske en ridskola.

Jag tycker att 1200-1400 kr är rimligt för det din medryttare skulle få göra. Tyvärr, så tror jag inte att du hittar nån för mer än 800-900 kr. Folk som aldrig har haft egen häst förstår oftast inte att vi sitter och betalar 4000 kr i månaden för djuren och de får komma och rida djuren, halva tiden, för en skampeng...

För 500 kr mån lär du hitta nån hur lätt som hellst. :)

Räkna ut från din stallhyra vad du ska ta i månaden 3600/30= 120Kr per gång och sen gånger antal dagar medryttaren ska rida i månaden så blir det rättvist.

En grej till som jag tycker när det gäller betalning.

OM man är betalande medryttare så skulle jag inte vilja att hästägare dikterar vad man skall göra och inte göra. Utan då får man låta medryttaren ha lite friare händer.

500 kr är helt klart realistiskt!
För den summan bör du lätt hitta någon. Tar du mer betalt får du nog räkna med att medryttaren vill ha mycket mer att säga till om.

Själv så har jag svårt att förstå det där med att vilja betala för att sköta nån annans häst. Oki om man blir delfodervärd men jag skulle aldrig betala någon för att avlasta dom med deras häst. Om jag någonsin skulle hamna i den sitsen att jag inte hade tid med min häst så skulle jag betala för att få hjälpen. Men det kanske är jag som är knäpp??

Tja, där jag bor handlar det mera om "att rida eller inte rida" snarare än "att betala eller inte betala".
Om en hästägare behöver lite ekonomisk hjälp så är det väl inte fel att ha en medryttare som sponsrar för stallhyran eller maten den eller de dagen h*n rider...
Visst skulle jag också gärna rida "gratis", för man lägger ju ner mer än dubbelt så mycket tid på allt annat än att just rida - men vad gör man!?

Att ha medryttare kan vara hur jobbigt som helst.... tänk över ditt beslut noga.. Var tydlig med hur du tänkt dig upplägget så slipper ni missförstånd.

Att ha medryttare kan oxå vara trevligt och givande.

Själv hade jag förr ett mindre stall utanför en storstad där mina egna hästar stod.

Jag hade på den tiden 3-4 hästar och mina medryttare stod för hela kostnaden för hästens uppstallning och foder. Jag stod för hästar, utrustning, vetrinär, försäkring osv.

De fick rida lektioner för mig eller välja annan tränare på egen bekostnad.

Jag annonserade efter skötare och några var även elever från ridskolan. De allra flesta tyckte det var hutlöst dyrt att var medryttare hoss mig men de som hängde i fick faktiskt mycket utbyte av sina pengar (fick hjälp med att ta grönt kort, börja tävla osv..)och vi har god kontakt fortfarande...

Jag tycker att OM man är beredd att hjälpa medryttaren med träning och utbildning och OM man har en välriden häst har man rätt att kräva en skälig betalning för detta. Och en skälig betalning är inte bara stallhyra och foder.. det kostar att ha häst!

I ditt fall med en så hög stall hyra och dessutom alla övriga kostnader skulle jag ta minst 2500 kr/månaden för 3 dagar i veckan. Då förutsätter det att medryttaren får hjälp och uppmuntran till att träna och tävla om detta är dennes mål.

För den som bara vill rida i skogen finns det säkert andra lite billigare alternativ... Men då krävs det inte heller tillgång till ridhus, välridna hästar och en massa dyr utrustning/träning osv...

Men det är väl ingen som har pratat om att bara SKÖTA nån annans häst ?

MedRYTTARE betyder väl att man får rida också ? Och jag skulle inte vilja sponsra nån annans ridning. En SKÖTARE skulle jag aldrig ta betalt av, men det skulle heller inte få rida annat än i undantagsfall.

Vad man tar betalt sen beror ju lite på hur mycket det kostar och hur mycket annat medryttaren förväntas göra.

Ja mend et är ju det jag menar.. Om jag inte har tid att sköta min häst så har jag ju heller inte tid att träna den? Jag kritiserar inte.. Tycker bara att det är lite fascinerande att nån ska behöva betala mig för att jag inte har tid. Oki om man har någon som VILL betala av olika anledningar, då är det en annan femma. Men att sätta ett pris direkt, det är det jag funderar över. Har aldrig varit medryttare lr skötare, har bara haft egna hästar. Har heller aldrig haft nån som hjälpt mig med mina hästar. På ett sätt är det ju bra om dom betalar för då blir det nog lite mera ansvar från medryttarens sida än om dom var där gratis. Men om jag skulle betala massa pengar för att rida en häst så skulle jag vilja ha delat ansvar oxå. Men efter vad jag har förstått på olika trådar här så får medryttaren ta "skitpassen" och skitjobbet. Jag kanske har fel. Jag har inte så stor erfarenhet av det här som sagt. Men enligt mina principer skulle jag inte kunna ta betalt av den som avlastar mig och gör det möjligt för mig att hålla min häst i ett bra skick. och hade jag inte råd att ha hästen skulle jag antingen flytta den till ett billigare stall lr göra nån till delfodervärd vilket betyder i mina ögon att jag skulle bli tvungen att dela allt med en människa till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka