Medryttare - pris?

Sv: Medryttare - pris?

Jag tycker det är lite beroende på typ av häst och vad medryttare vill och får göra. Man bör rimligen betala mer för att rida och träna en välutbildad tävlingshäst än att få skritta ut på en outbildad häst.

Så här har jag gjort:

Stallhyra: 1200
Extra foder: 200
Hovslagare: 400 (800 varannan månad)

Blir 1900 totalt i "driftkostnader".
Sedan tillkommer försäkring på drygt 1000 kr per månad, som jag anser är ägarens (dvs min) sak.

Min medryttare betalar 800 kr i månaden. Då rider, och sköter, hon två dagar i veckan, ibland tre.
Får träna, även tävla om hon skulle vilja. Jag håller lektion gratis nån gång per månad för henne. (Är utbildad ridinstr och tar normalt 200 kr/lekt)

Jag anser inte att man ska "sponsra någon med egen häst".
Givetvis är det skillnad om man har en skötare som hjälper till mycket o får rida ibland som tack för hjälpen.
Sen styr ju tillgång o efterfrågan... Men del i de löpande kostnaderna tycker jag är det minsta man kan begära ifall det är en medryttare, och inte en skötare som avses.

Sv: Medryttare - pris?

Halloj,

Jag sällar mig till dom som tycker att det är ok att ta betalt. Jag har varit betalande medryttare innan jag köpte min egen häst, och jag kommer att ta in en betalande medryttare om jag hittar en lämplig. Som så många sagt det är inte gratis att ha häst. Jag betalar ca 3000 kr/månad för min och då har jag ändå inte någon stallhyra.

Som medryttare så står man inte med ansvaret för de tråkiga grejorna tex oväntade veterinärkostnader, tappskor mm.

Att någon gör mig en tjänst genom att rida min häst när jag känner att jag inte har tid tycker jag är en sanning med modifikation. Det beror ju helt och hållet på från vems perspektiv man ser det. Jag kan likväl se det som att jag tillhandahåller en väldigt välstammad häst med stora utvecklingsmöljigheter.

//Jenni

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka