Det där är ju en jämförelse som haltar rejält. Och, om personen under tiden samtidigt städade/lagade/fixade i huset eller tvättade/lagade/fixade lite med bilen (eller gjorde nåt annat där man gärna vill ha avlastning) så hade det känts som symbios. Den där (ev.) främmande personen kommer ju inte heller att bara dyka upp hemma hos dig (eller ja, hos din häst) bara sådär utan att du aktivt har valt det.Så, om någon för dig sedan tidigare främmande person hade kommit hem till dig och ätit eller lånat din bil flera gånger i veckan så hade du tyckt att det var helt okej att du stod för det? Du hade inte velat ha något för maten du köpte (och kanske till och med lagade) och du hade inte tagit betalt för bilens slitage och drivmedel? Du kanske har för vana att ha hem för dig sedan tidigare främmande människor som äter hos dig och lånar din bil flera gånger i veckan och du betalar?
Om jag lånar/får tillgång till något och framförallt om det är på regelbunden basis oavsett vad så betalar jag för mig. Jag låter ingen annan stå för den kostnaden. Jag ser det verkligen inte som något självklart att andra ska bjuda frikostigt på något som de har kostnader för utan jag ser vilken enorm förmån det är att få tillgång till det trots att jag inte behöver stå för risken eller investeringen. Min sambo har t ex en byggställning. I sommar har den varit utlånad flertalet gånger och han har inte krävt något betalt överhuvudtaget då det har varit vänner som har behövt låna den. Alla utan undantag har ändå köpt något som tack eller propsat på att få betala för sig. Den här byggställningen köpte han av helt eget val och den kostar inget när den bara står men ändå anser andra att det är självklart att betala för sig för de vet vad de hade kostat att hyra någonstans och de ser förmånen i att få låna den. Det är kutym i samhället att betala för sig när man får tillgång till/lånar andras saker men när det gäller just hästar verkar vissa få en total tilt i hjärnan och anser att det ska vara gratis. Att någon annan ska sponsra deras intresse.
Anledningen kan vara pengar. Fine. Men jag tror nog ändå att de allra flesta som väljer att ha medryttare gör det för att de har dåligt med tid/vill kunna göra något annat en eller två dagar i veckan. Eller kanske t o m vill ha lite mer frihet att resa bort och då kunna få extra hjälp av medryttaren.
Och ja. Såklart. Det kunde man ju tänka sig. Jag är en sån där snyltare. Har haft många medryttarhästar genom åren (sedan väldigt tidigt 90-tal eller så), och har aldrig någonsin betalat (om något så är det jag som fått betalt genom t e x fina julklappar eller gratisträningar för någon med ett ”tack för hjälpen - vad skulle jag göra utan dig!”) - samtliga inblandade har sett det som just en symbios. (Det har varit allt från mest skogsridning (men aldrig uttalat ENBART) till hästar jag fått träna och tävla med om jag velat, och jag har både varit den ”bättre” och ”sämre” ryttaren i det hela.) Visst, jag får rida, men jag fixar ju också allt annat runt hästen. Det är ju inte alltid skrattskoj att mocka box/hagar, sopa gångar, fylla höpåsar, ta ut alla stallets hästar i hagen eller vad som nu råkar ingå i ”sköta allt runt hästen”. Helt ärligt. Man är alltid i någon sorts underläge som medryttare. Man gör som hästägaren säger och vill och hästen kan plötsligt säljas, ägaren flyttar långt bort med hästen, ägaren behöver inte hjälp längre mm. Så länge det inte handlade om att jag ”tjatat” mig till att få rida en viss häst eller att det enbart är ridning (och bara när andan faller på) som ingår så hade jag känt mig sjukt obekväm med att betala för att hjälpa någon... Jag tar iofs sånt här ganska seriöst och håller inte på och micklar runt med dagar (bestämt är bestämt liksom), åker dit även när jag känner mig krasslig, ägarna har kunnat höra av sig med kort varsel om nåt kört ihop sig och jag är dessutom väldigt ordentlig med häst, utrustning och annat. När ägaren åker bort har det hänt mer än en gång att jag tagit hästen fulltid istället. Osv osv.
Och nu såg jag just @Lobelia s inlägg ovan. Det är det jag menar. ”Det är inte gratis om man bidrar med utbildning.” Men det är inte heller gratis när man bidrar med mängder av tid för att sköta någons häst, göra stallsysslor, putsa utrustning då och då, fixa manen för att ägaren inte tycker att hen får till det lika bra, åka med som hjälpreda på tävling osv. Utbildning verkar vara ”legitimt” att se som betalning av hästägare, men allt det andra är att ”sponsra någons hobby”? Jag fattar inte?