medryttare - konsten att hitta en passande

cili

Trådstartare
vad gör ni vid första tillfället ni träffas? bara sköta om hästen, får h*n bara kolla på när du gör sysslorna och berättar om rutinerna, kanske rida, gå ut en sväng med hästen, leka lite med den i hagen?
hästen det gäller i mitt fall är en 3,5 år gammal (snarare ung ;)) varmblodsvalack som ska få en medryttare/medhjälpare eftersom jag har lite svårt att hinna med på framförallt helger (stallet ligger i samma stad som skolan, där jag bor på vardagar)
om du känner att h*n inte passar ihop med hästen, hur gör du då? låter h*n prova i nån vecka ändå för att se om det ändrar sig? eller om du och h*n inte passar ihop?
hur mycket får er medryttare betala per månad? och vad är det för sysslor h*n får göra då? hur många dagar? hur mycket ridning?

vad kan jag ta för "pris" om vi säger att h*n har hand om hästen två vardagar samt en helgdag, får rida en av dessa (än så länge, hästen är under inridning/igångsättning) och göra annat med honom de andra dagarna (promenad, leka i ridhus, annat aktiverande)
kan tillägga att stallhyran för min häst ligger på 1300kr (inkl. havre, korn, ensilage, 2 spånbalar, in/utsläpp, ibland täckesbyte) + 40kr/extra spånbal = ca 1380kr/månad
hovslagare går på 200kr var 8-12 vecka (barfota)

Sv: medryttare - konsten att hitta en passande

Jag har inte egen häst eller nått, men varit och provridit två. Och båda ägarna har varit bereda på att ta ALLT på en gång och att om jag tar hästen så är jag ensam nästa gång.
De har båda gjort ungefär hälften själva och låtit mig göra hälften samtidigt som de berättat hur de vill att saker skall göras, pratat om hästen och jag har kunnat fråga saker. På ena hästen red ägaren först, värmde upp och vissade hästen. Den andra var under igångsättning pga av att den avrit halt så den skrittades bara en kortare stund, så ägaren lät bli att rida.
Jag rider pålla en gång i veckan +en hlegdag/månaden, betlar 400kr/månaden. Rider, mockar, gör iordning lite foder, små sysslor med sköta hästen.

Är medryttare!

Vad gjorde ni vid första tillfället ni träffades? Jag fick rykta hästen helt själv medans ägaren fixade iordning boxen och maten. Då fick jag tid att prata och lära känna henne. Sen fick jag se ägaren rida henne. Därefter fick jag rida henne i skritt och trav i ca 30 minuter. Vi krävde inte så mycket, att hon skulle söka sig neråt räckte.

Jag fick ha henne under 2 månader som prövotid. De första gångerna, 5 ggr, så var ägaren med när jag red. Nu rider jag lektion för henne 1 ggr/månaden.

Hur mycket får jag som medryttare betala per månad? Jag betalar ingenting.

Vad är det för sysslor och hur mycket ridning? Jag ska rida 1h per gång eftersom det är en krävande häst. Jag får rida hur jag vill. Dressyr, uteritt, hoppning... jag bestämmer själv. Mina sysslor är; mocka, fixa mat och ta hand om hästen.

Vad du kan ta för pris... hmm... inte för mycket bara eftersom det inte är så mycket man kan göra ännu. Tycker man främst ska ta betalt för ridningen. Om man säger att man tar 50 kronor per gång då hon rider kanske??

Hoppas du fick lite hjäp här... :D

Jag är medryttare och så här gick det till:

Första gångerna hade jag inga ridkläder hemma, så jag kom upp och hälsade på bara. Träffade hästen och ägaren och tog en promenad vid hand med hästen. Då gick hästarna på bete så särskilt mycket stalljobb var det inte frågan om då, men vi pratade lite allmänt och jag tjatade säkert hål i öronen på ägaren med alla frågor. ;) Sen provred jag och kom upp och hälsade på lite fler gånger innan jag till slut började sköta henne regelbundet. :love:

Betalar 300/månaden och rider två gånger i veckan.

Hos mig var det ju hästägaren som sökte upp mig "som inte var rädd för döden" genom andra. Vi gjorde så att jag fick grejerna och så hon, rid ut en sväng så ser vi om du överlever :eek:
:rofl: :rofl: Men vi kände varandra sen tidigare :p

"inte för mycket bara eftersom det inte är så mycket man kan göra ännu"
på den punkten måste jag nog säga emot, det finns mycket man kan göra med honom även om han inte rids för fullt. det ligger en travträningsbana precis bredvid stallet där man nu på vintern kan tolka, annars tömköra (ska inskaffa vagn snart så man kan köra också). finns stort ridhus på gångavstånd från stallet där man kan ha löshoppning, longering, leka med honom lös och sådant.
han är en häst som är väldigt trevlig att arbeta med från marken, provar gärna nya saker :)
ridningen är ju trots allt inte allt här i världen, är det det man är ute efter så är min häst inget bra alternativ. han passar mer för den som vill skaffa sig unghästvana och inte har det tidigare, vara med på inridning, få en bra kompis och så :)

när jag har sökt medryttare har jag gått mycket på känsla...

jag börjar med att berätta lite om hästen så som jag upplever den, vad som är bra och vad som kan vara problem. jag berättar vad jag har för mål med hästen och vad jag vill att medryttaren ska göra. även om jag sagt allt sånt per telefon (det är lättare att se om och i såfall hur folk förstår det man säger när man har dem framför sig.

när jag sökte medryttare till min toksnälla lilla loppa gjorde jag nog det mesta själv och tittade på vad loppan tyckte om dem när de väl kom upp på ryggen (hon är en mycket bestämd dam och visar tydligt om hon inte gillar ryttaren och oddsen för att det skulle kunna funka)... :D henne visade jag upp före jag lät ryttaren rida, för hon kräver helt korrekta hjälper för att gå rätt, så för en lite orutinerad ryttare kan hon gå ganska illa innan h*n lär sig hur det ska vara.

när jag däremot försökte få tag på någon till tokmärren var jag väldigt sparsam med att göra något själv. jag plockade fram utrustning åt dem och gav dem tips och råd, men lät dem göra det mesta. hon har ju en ganska uttalad hispnerv emellanåt, så har man inte ett tillräckligt lugn för att kunna hantera henne i stallet så är jag mycket skeptisk till ridningen... och vad gäller ridningen red jag henne först, visade upp vad hon kan (och hur tjusig hon kan vara i alla gångarter:love:) samt visade lite hur hon fungerar och inte fungerar. sedan innan jag låter dem sitta upp förmanar jag dem en extra gång att vara mjuka i sina hjälper och inte bli hängande i tyglarna, eftersom hon springer ifrån det obehagliga. men varenda gång har det slutat med att tokmärren stegar iväg allt fortare med en ryttare som krampaktigt håller i tyglarna i midjehöjd... 3 av 4 gånger har jag fått kliva ut och stanna henne och låta ryttaren hoppa av bara efter det första försöket till att skritta tokmärren ett varv på korta tyglar (som slutar i slängtrav/okontrollerad galopp eftersom folk i allmänhet verkar ha svårt för den eftergivande delen av tygeltag rent generellt utan fastnar i sina tygeltag och krampar i dem allt mer om hästen då lägger sig på och börjar springa (ja, hon reagerar udda :D )). en gång blev tokmärren till och med så arg på den som satt och drog hejdlöst i munnen på henne att hon slog bakut - något jag aldrig förr sett henne göra under ryttare... sen får jag sitta upp och lugna ned och rida ihop henne igen och sedan ta in henne i stallet (och nicka förstående (och lättat) när ryttaren säger att det inte var en häst för henne/honom). och nä, jag har fortfarande inte hittat någon medryttare till tokmärren, och har slutat försöka leta ens. folk som rider bakifrån och fram och som vet hur eftergiften fungerar verkar det vara ont om.... :smirk:

för övrigt försöker jag samtala lite och utröna vad medryttaraspiranten har för syn på hästar, vad h*n kan och vill och har gjort förut. tittar på handlaget och hur h*n tar kontakt med hästen. och så har jag en hang-up på benskydd. vet inte aspiranten hur man sätter på ett par vanliga senskydd och hur hårt sådana spänns drar jag åt mig öronen med en gång... :crazy: :smirk:

och känns det inte bra av någon anledning så blir det ingen provvecka eller dylikt, då tackar jag för mig och min häst och önskar lycka till med att hitta något annat som passar bättre. :)

Senast ändrad:

Jag är medryttare, eller medskötare just nu eftersom hästen står för tillfället. Jag betalar ingenting men ska då ta någon fodring i veckan i stället.

Första gången jag red hästen red jag i paddocken och sedan satt ägaren upp och red en stund också. Eftersom underlaget var dåligt åkte vi till ridhuset dagen efter och samma procedur där. Jag gjorde i ordning hästen själv.

Sedan red jag ut två gånger och då följde ägaren med på en annan häst. Efter detta har han tyvär blivit behandlad och stått i 4 veckor så jag har inte hunnit med något mer

Hej. Jag tycker att du ska gå mycket på känsla när du väljer medryttare. För du har ju en unghäst och är det inte en person som kommer att passa din häst så låt honom inte stå ut med den människan. Hittar du någon som passar så låt den personen ha en prövotid en månad kanske nåt sånt.

När min sto fick två skötare ( de hade min häst och en unghäst som de hjälptes åt med tillsammans) så hade jag svårt att släppa hästen till dem. Jag såg och visste att de kunde mocka, höet, foder och häst skötsel. För de hade haft unghästen ett tag före och de gick hästhållning på gymnasiet. Men det var snarare jag som var problemet för jag har kontrollmani, vet inte jag vad som händer min häst så blir jag orolig. Men efter ett tag så fick de ta henne själva.

Mitt sto är också lite speciell hon drar bara mer i väg om man inte vet hur man får stopp på henne. När jag köpte henne stack hon med mig flera gånger :devil: . Det vill man inte att det händer när man har en skötare.

När det gäler pris så har jag aldrig tagit betalt för den typ av tjänst. För de har ju hjälpt mig och gjort mitt stalljobb. Jag tycker att det är de som borde få betalt för att jag får ett ex antal ledeiga stall dagar. Det har de dock inte fått.

Ett tips är ju att du räknar ut vad din häst kostar per dag och låt din medryttare betala det per dag/ gång. Du kan ju då räkna ut vad det blir per månad och ta betalt månads viss också. :idea:

Hoppas du och din häst hittar rätt person och att det blir bra!!!

När jag söker medryttare på min häst (hon har haft två så jag har letat två ggr) så får de rykta henne medan vi pratar om hur hon är och vad jag vill ha ut av medryttaren och fråga om vad hon vill och vad hon gjort tidigare.

Sabina är grinig och kan vara väldigt knepig vid hantering så går det momentet inte bra är det tack och hej!

Sedan brukar jag sadla och tränsa, samt rida ram och visa upp hästen.

Sedan får medryttaren rida och först är jag tyst och tittar bara, sedan brukar jag börja ge tips om hur man rider henne bäst. För att se om de är intresserade av att rida på "mitt sätt" och få ett hum om hur pass bra det kommer bli.

Sedan när flera personer provridit och jag valt en får hon komma en gång till och göra typ samma fast då rider jag inget, men är mera "tränaraktiv" plus att vi går igenom alla stallrutiner.

Min medryttare rider 1-2 dagar vecka plus tar en hel helg/månad. Hon får inte hoppa och måste träna (då och då) för samma tränare som jag. Hon betalar inget.

Jag tycker att de är så få som vill betala att jag hellre försakar de hundralapparna och får ett större urval av kanske duktigare ryttare att välja på...

På din häst tycker jag det är mycket som spelar in (nu kanske jag är lite för " ridinriktad" men ändå) Kommer man få följa med i hela hans utveckling och börja träna och ta fram honom tillsammans med dig? Eller vill du mest ha någon som sköter mental stimulering och skrittturer?

Vad är det för ras och stam (spelar alltid roll om inte annat för priset) är det ngra problem med hästen?

Jag tycker det låter som att din medryttare kommer få göra många kul saker men dock är det kanske svårt att hitta ngn då många vill rida mycket....

Mitt tips är dock att gå på magkänslan när du väljer person och att inte vara altför intresserad av att få betalt!!

vad gör ni vid första tillfället ni träffas? bara sköta om hästen, får h*n bara kolla på när du gör sysslorna och berättar om rutinerna, kanske rida, gå ut en sväng med hästen, leka lite med den i hagen?
hästen det gäller i mitt fall är en 3,5 år gammal (snarare ung ) varmblodsvalack som ska få en medryttare/medhjälpare eftersom jag har lite svårt att hinna med på framförallt helger (stallet ligger i samma stad som skolan, där jag bor på vardagar)
om du känner att h*n inte passar ihop med hästen, hur gör du då? låter h*n prova i nån vecka ändå för att se om det ändrar sig? eller om du och h*n inte passar ihop?
hur mycket får er medryttare betala per månad? och vad är det för sysslor h*n får göra då? hur många dagar? hur mycket ridning?

vad kan jag ta för "pris" om vi säger att h*n har hand om hästen två vardagar samt en helgdag, får rida en av dessa (än så länge, hästen är under inridning/igångsättning) och göra annat med honom de andra dagarna (promenad, leka i ridhus, annat aktiverande)
kan tillägga att stallhyran för min häst ligger på 1300kr (inkl. havre, korn, ensilage, 2 spånbalar, in/utsläpp, ibland täckesbyte) + 40kr/extra spånbal = ca 1380kr/månad
hovslagare går på 200kr var 8-12 vecka (barfota)

Första gången fick jag borsta, sadla och rida på volten. Andra gången vara med på övriga sysslor (mockning, fixa mat, hämta i hagen) och rida ut.
Sen bestämde jag mig för att fortsätta och det flyter på super. Dessutom ville hon att jag i början skulle rida för tränare (vilket behövdes :eek: ) och det har jag fortsatt med eftersom tränaren råkar vara otroligt duktig(vilken tur jag hade) och jag vill utvecklas.

Eftersom du inte bor i stan där efterfrågan om medryttarhäst är stor så tror jag inte du kan ta särskilt mkt betalt.
Dels för att;
hästen är under inridning - ingen läromästare för ryttaren.
Det är ridningen de flesta betalar för, och eftersom medryttaren ska ta 2 dagar när h*n inte får rida så tycker det flesta att det är betalning nog.
Om du tänker ta betalt så ta ine alltför mycket, tänk på att det är viktigare att personen passar med hästen.

Jag var idag och hälsade på framtida medryttar hästar.
Vad gjorde vi:
Pratade konstant, grejade med hästarna, red ut i ca 1,5 timma (skritt) gjorde iordning för att gå ut i hagen, pratade igen...
Om några dagar så ska vi åka till ridhuset så att man kan testa ordetligt.

För att rida vanligt är för mig gratis, vill jag åka och träna/tävla så får jag betala vad det kostar att göra det. (ex transport, bensin, avgifter)

Tjejen ifråga behöver hjälp med hästarna inte ekonomin.

Har haft 3 medryttare och gjort lite olika. Första gången pratade vi rätt länge i telefon först för jag ville kolla upp lite hur hon var som person och vad hon var ute efter med sin ridning och vad hon gjort tidigare. Sen nån dag senare så åkte vi ut till hästen tillsammans och vi hjälptes åt att borsta och göra iordning hästen. Sen red vi en sväng, eller hon red och jag gick med, och det kändes rätt för båda så hon började. Tror jag var med nån mer gång och visade stallrutiner mm innan hon var själv.
Andra gången hade vi mailkontakt först och sen kom hon ut till stallet. Hon fick vara med och ta in hästen, rykta, göra iordning. Denna tjej var lite mindre van än den förra så det var mer att förklara hur hon skulle göra mm. Sen red hon och jag gick med och så fick hon rida lite själv på gärdet utan att jag var precis brevid. Det kändes rätt men jag ville fundera lite ändå, men bestämde mig på kvällen. Sen va hon ute dan efter o då visade jag mera ingående var saker fanns och rutiner, foder mm. Tredje tjejen gjorde jag ungefär lika som med nr 2, fast jag bestämde mig direkt medan hon var där att jag ville att hon skulle börja om hon ville förståss och det ville hon.
Min första medryttare betalade 300kr/mån för att rida 3 ggr/vecka men då gick jag i skolan och hade hästen inackorderad. Nu när jag jobbar och har hästen billigare, och inte har nån hyra (eget stall) så tar jag inget betalt. Jag behöver hjälp med min häst inte med ekonomin precis som föregående inläggsskrivare skrev... min häst är gammal och rids bara lugnare turer i skogen

Jag har varit medryttare på ganska många hästar, dock under kortare perioder.
Första gången jag kommer till stallet så har hästägarna bara visat mig vad som skall göras, vart allt finns och hur mycket mat hästen ska ha.
Sen fick jag ge mig ut på egen hand i skogen.

Så nästa gång jag kom till stallet var jag ensam och fick ringa ägaren i värsta fall.

jag har faktiskt inte behövt betala någonting för de sköthästar jag haft.
Visst, ibland kanske man köpt något, som borstar och sådant tillbehör, men aldrig betalat Xkr/månaden.

Något du kanske kan tänka på är väl att leta efter en medryttare som är van unghästar och kan hjälpa dig med inridningen. :)

Jaa, det är lite svårt...

Jag har några som delar på veckan på mitt kallblodstravarsto för tillfället. De är de bästa jag någonsin haft, och de har varit såna som jag av en händelse "ramlat över" och som varit bara intresserade av att komma upp och titta lite, eftersom de ändå bor nära. De har börjat med att känna efter lite, vara upp lite sådär och lärt känna hästen och tagit lite mer för varje gång. Eftersom jag har en häst till är jag oftast där och hjälper dem ifall de undrar över något.

Senast ändrad:

"Något du kanske kan tänka på är väl att leta efter en medryttare som är van unghästar och kan hjälpa dig med inridningen."

jag har redan många vana i min närhet som hjälper mig :)
framförallt min rumskamrat som har sin unghäst (4,5 år) i ett stall i närheten (vi brukar träna tillsammans)
jag vill nog snarare att någon som inte är sådär jättevan vid unghästar ska få en möjlighet att skaffa sig erfarenhet - han har ju trots allt inte nåt direkt "unghästbeteende", han är mer som en gammal ridskoleponny :)

det svåra blir nog att hitta nån som tränar efter samma princip som jag själv
jag vill låta hästen upptäcka själv vad som är rätt och han får då beröm, gör han fel så gör jag om igen tills det går (men han har givetvis gränser som han absolut inte får gå över, det vet han mycket väl och det händer sällan). naturlig träning alltså
brukar träna honom efter alternativa sätt som jag kommit på själv efter att ha blandat egen erfarenhet med sådant jag läst i diverse böcker (engelskt, western, nh) och sådant andra sagt till mig. det fungerar bäst på honom.
att hantera honom efter principen "såhär har vi alltid gjort - såhär ska vi alltid göra" fungerar inte, då tycker han att det är tråkigt eftersom jag då alltid bestämmer - han vill vara med och påverka. han vill aktiveras.
han är en tänkande häst :D

vad gör ni vid första tillfället ni träffas? De medryttare jag haft har jag skaffat via kontakter, jag har fått tips av folk jag känner väl att det är duktiga ryttare som skulle kunna passa min häst. Så på så vis har det aldrig v arit helt främlingar som kommit. De har fått ta in hästen, sköta den och rida redan första gången och hittills har det alltid funkar bra.

Om du känner att h*n inte passar ihop med hästen, hur gör du då? låter h*n prova i nån vecka ändå för att se om det ändrar sig? eller om du och h*n inte passar ihop? I så fall skulle jag nog tacka nej direkt. Har gjort det då det gällt foderhäst samt försäljning. Folk blir ju inte så glada men det viktiga är ju att hästen trivs i långa loppet.

hur mycket får er medryttare betala per månad? och vad är det för sysslor h*n får göra då? hur många dagar? hur mycket ridning? Haft en halvfodervärd som betalade 1300 kr/månad (halva summan av vad hästen kostade) och då delade vi på hästen rakt av, hon fick även träna & tävla på samma villkor som jag och hon fick alla premier som de vann (vilket var en hel del då min häst är en pålitlig prisplockare i hoppning). Hon red, mockade & fixade allt på sina dagar. Tog även en del stallpass på eget insiativ (ej krav från min sida). Sen har jag haft en medryttare Som betalade 500 kr/mån för att rida 2 dgr/v, hon fick både träna för instruktör & rida ut, dock ej tävla. Hästen i fråga var en läromästare som hon lärde sig mkt av att rida (hon red på LB-nivå och hästen tävlades på Msv-nivå i dressyr). Har även haft min kusin som icke betalande medryttare i alla år, hon får rida som hon vill på de dagar vi bestämt, behöver inte mocka. Har även en medryttare till hoppehästen nu som ej betalar. Hon rider 2 dgr/v och då bara uteritter eftersom vi ej fått ordning på paddock ännu (byggs i vår). Hon behöver ej mocka. Då hon red fjordan innan vi flyttade hade hon henne 2 dgr/v och då mockade hon och fick även träna på sina dagar.

Jag skulle nog ej tagit betalt för en häst som man inte kunde rida på så mkt ännu utan mer varit glad för avlastningen. Tycker det är skillnad om det är en äldre utbildad häst som medryttaren kan lära sig ngt av att rida, kanske få ta lite lektioner. Då kan man ta betalt.

Min medryttare rider 2 dagar i veckan och jag tar 700 kr för det. Hon brukar ha en vardag och en helgdag och vi har sagt att hon får välja vad hon vill göra då, t.ex. rida ut, rida i ridhuset osv, men att hon ivilket fall måste rida ut minst 1 utav de två dagarna.
De dagar hon tar gör hon det som behövs göras, d.v.s. mockar, fyller på vatten, blandar foder, lägger in strö m.m. Eventuellt ska hon också ta någon fodring längre fram om hon har möjlighet till det. Om hon skulle vilja får hon också rida för instruktör, men bara för de jag själv har ridit/rider för.
Första gången berättade jag lite om stallet, hästen och hon fick borsta och göra iording hästen för provridningen. När hon red fick hon prova sig fram som hon ville men jag gav lite tips då och då.. Funkade bra. Var med andra gången hon skulle rida och så där också och prommenerade med när hon red ut första gången. Sedan rullade allt bara på bra.

Jag hade medryttare till parro förr, jag brukar låta dem ta had om hästen själv och sen rider jag och sen får h*n prova..
jag tar inge betalt..de får mocka och hjälpa till med pass istället, tycker jag är schysstare

Første gang jeg møtte Birtingur, ble jeg kjørt opp til stallen av eieren. Hun hentet hesten fra jordet, og bandt ham ute. Vi børstet ham sammen og snakket litt, og hun salte opp. Jeg red på banen i 30 - 40 minutter (kun i skritt), deretter salte jeg av og satte ham ut :-)

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 702
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 596
Ridning Hur hittar ni motivation i ridningen? Jag har en unghäst som nu ska börja arbetas lite regelbundet. Egentligen önskar jag sälja men...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix