medryttare - konsten att hitta en passande

Sv: medryttare - konsten att hitta en passande

Har haft 9 hästar jag varit medryttare på... Vissa har jag provridit med ägaren, andra har jag bara fått visat sakerna o sedan fått fixa resten själv.

Var eftertraktad som medryttare innan jag flyttade, har haft det svårare efter det...

Man skapar sig ett namn o alla man hjälpt pratar gott om en...
Har hört denna fras ett oräkneligt antal ggr:
"Om jag hade en medryttare som du då skulle jag vara lycklig..."

efter flytten hittade jag en ny bra trodde jag. på 1,5 år fick jag rida 3ggr efter att jag hjälpt till hängt lite vid inridningen. Fick se andra rida och en annan fick endast longera :confused:

så kan det gå...

-vad gör ni vid första tillfället ni träffas?
Oftast får de borsta och pyssla och sen rida. Mocka och sånt gör jag antingen innan eller medans de fixar. Om jag sen ska ha de som medis, så går vi igenom allt nogrannt nästa gång vi träffas.

-om du känner att h*n inte passar ihop med hästen, hur gör du då? låter h*n prova i nån vecka ändå för att se om det ändrar sig? eller om du och h*n inte passar ihop?

Beror på varför de inte passar ihop. Känns det helt fel får de inte rida igen, tycker jag bara att det är nåt litet, så kan de ju rida igen, för första gången man rider en häst är alltid pirrigt och allt kan ju gå snett....

-hur mycket får er medryttare betala per månad? och vad är det för sysslor h*n får göra då? hur många dagar? hur mycket ridning?

Min medryttare betalar 800 eller 900 kr månad :o, vilken koll jag har. Hon får göra mathinkar + höpåsar och mocka. Medryttaren får två veckodagar och en helgdag. Oftat är det ca 1 timmes ridning som geller, blandad skogsridning och dressyr arbete (nån gång kanske hoppning). Jag tycker att priset är lite lågt med tanke på att jag betalar är ca 4 gånger det hon betalar i månaden.

När man tar ut en medryttare på prov har jag märkt att det blir bäst om man hjälps åt att göra allting första gången/gångerna.
Alltså tar jag in hästen eftersom jag känner den bäst, så medryttaren får en chans att samla mod och komma in i rytmen. Borsta halva hästen var, hjälps åt att få sadeln på plats, benskydd, träns osv. Börjar oftast rida själv en kort stund för att känna av i vilka toner hästen är för dagen och överlämnar till medryttaren att fjanta runt på ridbanan och prova sig fram hur denne vill. Det jag vill se är att hästen är avspänd i skritten, att häst och ryttare är på samma våglängd, och eftersom min häst är ganska pigg så vill jag se en galoppfattning med efterföljande avsaktning, när ekipaget är redo, för att se hur ryttaren hanterar situationen.
Sen hjälps vi åt att plocka av hästen allt julpynt, och så får medryttaren släppa ut hästen i hagen igen om det är aktuellt, eller ta en kort promenad och lära känna varandra lite från backen också.

Tänk på att det inte bara är medryttaren som måste vänja sig vid hästen, utan hästen måste få en chans att läsa av medryttaren också.

När jag prövat hästar för att bli medryttare så har det varit väldigt olika. På vissa ställen fick jag göra allting själv för att ägaren ville se hur jag klarade det och jag skulle även rida. På andra ställen har jag inte gjort nåonting förutom att rida. Så det varierar fråg ägare till ägare vad man vill veta om medryttaren. hade jag sökt medryttare till den hästen du har så skulle jag låta provsidaren göra allting. Ta in från hagen, borsta, gå med den själv osv. Dock att du följer med när h*n går. Priset har också varierat för mig. Allt mellan gratis ridning till 600 kr/månaden. runt 200-250 (eventuellt 300) skulle jag kunna betala för att hjälpa dig med din häst. Lycka till!

moiran skrev:
och så har jag en hang-up på benskydd. vet inte aspiranten hur man sätter på ett par vanliga senskydd och hur hårt sådana spänns drar jag åt mig öronen med en gång... :crazy: :smirk:
Då så skulle du missa en sådan som jag.
Jag rider på allt som som är friskt nog att ridas på.
Och jag anpassar alla mina hjälper efter hästens reaktioner.
Vill hästen inte att man tar den i munnen, så tar jag den inte i munnen, det finns andra sätt.
Men jag har nästan ingen erfarenhet alls av hur man använder senskydd.
Jag har hittils bara haft en häst som jag misslyckats att rida i en sådan balans så att den inte behöver senskydd.
Och jag hoppar inte, om jag kan slippa det.

Skulle du då skippa en med-ryttare som ber om hjälp att få lära sig hur senskydden sitter bäst?
Det kan ju bara ta en kvart att lära ut det.

Det som jag tittar på hos en medryttar-aspirant är om den kan ta instruktioner och vara pålitlig.
Sedan så vill jag att den är lyhörd för hästens signaler.

Betalt det kan man bara ta för att medryttaren får rida.
Så det kan du nog inte göra alls, ta betalt alltså.
Utan du får nog acceptera att bjuda på en ridtur för att få hjälp med träningen och skötseln ytterligare en dag.

Mina medryttare jobbar av sin ridning med en "stalldag"/vecka som består av en fodring (30min när man är van), vattning i alla hagar (30 min tungt på vintern) och mockning/städning i stallet (15min för den flinke).
För det så får man rida mycket.
Man skall rida 2ggr/vecka och får rida så mycket som det finns hästar till, ofta upp till 6ggr/vecka.
Det enda som man får betala för är lyset på ridbanan och sina egna träningar.

jag vet, det är lite löjligt och jag vet om det själv. :smirk: som sagt är det en hang-up, inte en utsållningsmetod jag utvecklat efter lång uttömmande forskning. :D

dock skulle du, om du har så mycket erfarenhet, troligen kunna sätta skydden rätt och lämpligt hårt bara genom att se hur skyddet är format, tänka på hur hästar rör sig och vad de har för vävnader i skenbenet.

dessutom finns det ett otroligt bra sätt att "ta sig förbi" min hang-up. frågar man bara "hur sätter man/du på de här" så är problemet ur världen. jag visar och förklarar och är därmed mer övertygad om att "ok, den här medryttaren kanske inte vet att jag önskar h*n visste, men om det är något h*n inte vet kommer hon fråga mig eller någon i stallet om det", och då är jag nöjd igen. :) det är personer som självsäkert sätter på skydden helt fel eller drar åt dem för kung och fosterland jag blir rädd för.

för övrigt har inte någon enda av mina hästar egentligen behövt senskydd - de har alla haft rena, balanserade gångarter utan några tendenser att sparka sig själv på benen. men jag sätter på senskydd ändå så länge det inte handlar om ren dressyr eller enkla banhoppningsövningar - som någon sorts extra försäkring. och för att hästarna ska vänja sig vid att arbeta med mackapärer på benen, för i terränghoppningen har jag rejäla skydd runt om - också som "extra försäkring", inte för att det brukar behövas ens där.

moiran skrev:
dessutom finns det ett otroligt bra sätt att "ta sig förbi" min hang-up. frågar man bara "hur sätter man/du på de här" så är problemet ur världen.
Okej, jag skulle sätta på dem som jag skulle ha gjort om jag var ensam och tvungen att få på dem själv.
Det har ju hänt mig på en av mina hästar, och då så var det ju bara att lösa situationen så att säga.
Sedan så skulle jag fråga om de satt bra, samt erkänna att just senskydd, det är något som jag inte kan så där jättebra.

Skulle det duga?

En av mina slog på sig i galoppen så det blev djupa jack på insidan av skenan.
Det var bara att sätta på skydd, för skadorna blev så stora och hästen blev rädd för galoppen.

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 702
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 596
Ridning Hur hittar ni motivation i ridningen? Jag har en unghäst som nu ska börja arbetas lite regelbundet. Egentligen önskar jag sälja men...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix