medryttare-fråga

K

kivanna

Hej, Jag har fått tag på en medryttare nu och som jag inte vet vad jag ska ta mig till med, vi har bestämt att hon ska rida måndagar och onsdagar och ev. en helgdag hon får göra vad hon vill under dessa dagar, problemet är att hon allt som oftast vill byta dagar och de är olika varje vecka det finns ingen logik i det hela ej heller några bra skäl, hon betalar inget för att få rida inte heller behöver hon fodra eller mocka, jag känner att jag bara blir irriterad av dessa försök till byten av dagar då det känns som att det är på hennes villkor hela tiden.
Nu har jag precis skickat ett sms till henne där jag skrev att hon får hålla sig till sina dagar så att jag kan planera utifrån det. Rätt eller Fel av mig att ställa lite krav?
En till sak som jag undrar över, hon har aldrig ridit ut själv än utan bara haft sällskap och Lukas vill gärna bråka och stressa upp sig när man rider ut själv och så var det en dag som hon skulle rida men fick inget sällskap med sig och hon ville då rida ut på kvällen istället, detta sa jag nej till då jag vill att hon rider ut dagtid första gångerna hon är själv, är det fel resonerat av mig? ska jag låta henne göra som hon vill? finns inget annat än skog och byvägar samt åkrar här .Fundersam Kivanna

Sv: medryttare-fråga

Du gör absolut rätt!! det är din häst o du vill inte att någon blir skadad om hon rider ut själv. O hon får hålla sig till de dagarna som ni sagt. annars kommer det inte att funka!! har ni skrivit avtal?? Annars gör det o skriv in det som du tycker är viktigt o så får hon hålla sig till det.
Enstaka tillfålle kan man byta, men inte hela tiden!! Stå på dig!! det är din häst!

Så läge dom inte betalar tycker ja absolut du kan ställa krav!
Speciellt som hon ej heller mockar å sådär!

Nr.1 Ta det direkt med henne, antingen via telefon eller prata med henne i stallet/hemma - sms är kanske inte det ideala för att verkligen få fram vad man vill säga.

Nr. Hade det varit min häst så hade jag pratat med medryttaren, gjort klart att det är det överenskomna avtalet som gäller och att om det strulas fler gånger så avslutas medryttaravtalet på studs. Det är din häst och det finns ett avtal, då ska du inte be om ursäkt för att du förväntar dig att detta också tas på allvar - oavsett om medryttaren betalar eller ej, avtal ska väl respekteras även om man betalar anser jag.

har ni kommit överens om vissa dagar så ska tjejen hålla sig till det. Okej om hon vill byta någon gång ibland av giltig anledning men inte varje vecka!

Prata med henne och säg att det är dessa dagar som hon får rida, annars finns det säkert andra som är villiga att rida istället. Du måste ju kunna planera lite i förväg utan att själv behöva ändra planerna bara för att tjejen strular. Dessutom rider hon gratis, då tycker inte jag att man har så värst mycket att säga till om. Speciellt inte eftersom hon endast verkar rida och inte allt annat runt om kring.

Du är för snäll!

Klart att du får ställa lite krav på människan, du måste ju också kunna planera ditt övriga liv. Det är skillnad på krav och krav. Vissa saker måste man kunna kräva av någon som ska rida ens häst.. Man måste kunna planera, annars blir man ju totalt sönderstressad i slutänden.
Hon rider gratis och rida är det enda hon behöver göra, då kan man faktiskt förvänta sig att hon ska sköta överennskommelsen (borde man iofs också kunna göra även om hon skulle sköta resten av sysslorna kring hästen..).

Om jag nån gång skaffar medryttare lär denne få blanda i ording foder & höpåsar, mocka o.s.v. OCH rida, alltså både det "tråkiga" och det "roliga", kanske också betala en liten symbolisk summa (typ nån hundralapp i månaden)..

Min första medryttarhästs ägare gjorde ungefär som din medryttare verkar göra; ändrade ändrade ändrade dagar, sa till i sista minuten hux flux. Inga rutiner över huvudtaget. Jag skulle rida 2-3dagar/veckan. Han ringde ofta dagen innan och sa att "imorn ska vi rida". jag fick heller inte rida ensam, utan alla skulle rida ihop (han hade 3 hästar). Hälften av gångerna (om den andra medryttaren på "min" häst var med, eller om ägaren själv fick för sig att h*n ville rida "min") fick jag dessutom inte rida hästen jag skulle rida, utan hennes kusin (= helt annan häst; trög, ofta ovillig.. "min" = stack ofta, bockade, men gick iaf framåt..). Betalade 400kr/månaden. Stannade 5 månader, dum som jag var (var väl ca 14år), borde ha gått efter en månad..

du gör helt rätt. man skaffar ju medryttare av anledning att man vill ha
vissa dagar till annat. å då planerar man ju därefter. okej att det kan köra ihop sig ibland för båda, å då e de ju ok att byta dagar. om hon sen inte gör något annat än att rida,så.......

men en sak som jag märkt är att många stör sig på att man inte betalar
nå´t för att hjälpa till med hästen.
jag betalar ingen fast månads summa för min medryttarhäst 2 dgr/v.
men i gengäld så mockar jag varje vecka( är rullande städschema på
6 hästar) å införskaffar grejer om jag anser att det behövs nå´t. ex betalat
för equiterapeut att komma till honom, en krafftfodersäck då å då. städar även ut bajs å gammalt hö ur hagen.men jag vet att det finns de som stör sig på att jag inget betalar av stallhyran.
man skulle ju tycka att det är mellan mig å hästägaren, som är jätteglá att hästen får komma ut å bli omhändertagen de dagarna, som hon kan ha till annat....... men men, det finns väl alltid folk som måste ha nå´t att anmärka på.....:(

Du är alldeles för snäll människa ! Det är din häst och därmed du som sätter upp villkoren, vilka på intet sätt var orimliga. Tvärtom. Att man behöver byta någon dag kan ju hända vem som helst men som du beskriver det så är det orimligt, i synnerhet som människan inte behöver göra något alls o rider gratis. Stå på dig :banana:

För mig är det tvärt om, ägaren har sagt vilka dagar hon vill rida, så får jag rida de andra. Vill hon byta någon dag har det inte varit några problem. Det tycker jag funkar jättebra, helt klart en fördel att ha bestämda dagar. Hur ska man annars kunna planera?

Tycker definitivt att du kan ställa större krav och jag tycker definitivt inte att du överregaerar. I början tycker jag att man ska ta det lugnt och gärna rida tillsammans med någon tills man lärt känna hästen. Det behöver ju inte vara att hästen är opålitlig, det kan ju lika gärna vara ryttaren. Man vill ju veta att det funkar, framförallt att de funkar tillsammans innan man släpper iväg dem.

Sen om hon inte kan någon dag så är väl det en sak, det händer ju alla. Speciellt om man jobbar udda tider eller pluggar så kan det ju vara mer körigt vissa dagar. Men jag tycker inte hon har någon rätt att kräva att få rida en annan dag om hon missat sin dag. Det är ju en sak som du får erbjuda om du känner att det passar dig att hon kommer en annan dag. Men jag tycker definitivt inte att hon har rätt att kräva det.

Jag betalade inget för att rida bianca heller (som jag red innan jag köpte honey). Fick rida i stort sett vilka dagar jag ville (oftast 3 dagar/veckan), behövde inte göra annat (men mockade emellanåt ändå, och hjälpte till med insläpp m.m. när jag ändå var där och det behövdes hjälp, samt betalade lite av det som behövdes som t.ex. sadelgjord).

Tycker att det är upp till ägaren om h*n vill ha betalt eller inte. Skulle jag "ta in" nån främmande skulle jag dock ta en liten liten symbolisk summa (kostar det, även om det är minimalt, har folk ofta en tendens att ta mer ansvar för den uppgift de faktiskt har, än om det inte kostar något alls.).
Betalningen är ju en uppgörelse mellan hästägare & medryttare, inget som ska styra ens "status" :p

till saken hör att hästägaren å jag är kompisar, så jag är ingen främmande på detta viset, plus att hon vet att jag tar lika stort ansvar på Payen som jag gjorde med mina egna hästar. hon har även sagt att den dagen hon vill börja ta betalt av medryttare så är ju jag den första som tillfrågas. men du har rätt, man ska vara lika värd även om man inte betalar. jag gör f.ö mycket mer än vad de andra medryttare som betalar för "sina" hästar,(men det är ju mellan ägare å dom) ibland även mer än resp. hästägare gör åxå.....
har ibland stuckit till med ett par hundringar, om jag visst att det knipit för henne. men hon är som sagt mest i behovet av att han blir omskött å riden de dagar hon inte hinner.....

Jag tänker mig medryttare - hästägare som ett samspel men hästägaren är den bestämmande parten när det gäller. Bägge har ni väl bestämt vilka dar ni ska ha hästen o jag tycker man i grund o botten ska hålla sig till det. Men man måste vara lite flexibel oxå för tex jobb o sådant som dyker upp. Jag brukar bestämma vecka till vecka med min hästägare.

Jag tror inte det skulle göra någon skillnad om hon betalade för sig. Endel är bara såna. Du får helt enkelt prata med henne om det här med byte av dagar, ge henne en chans att bättra sig o låt henne få veta hur du känner.

Vet inte om jag förstod det hela rätt men. Du vill att hon ska rida ut på dagtid med eller utan sällskap och när hon inte fick något sällskap på dan så ville hon rida ut på kvällen istället... med sällskap eller?

Jag tycker det är ok i början att du sätter vissa gränser för henne om dag eller kvällstid. Törs hon inte rida hästen själv så tror jag jag skulle bli lite nervös som ägare. Ska man vara medryttare på en häst så bör man kunna rida den såväl dag som kvällar med eller utan kompis. Men jag förstår om hon som ny ryttare på hästen tar det stegvis o gärna vill vara ute med kompis ett par gånger innan hon rider själv.

Om jag ser till mig själv så skulle jag inte vilja att ägaren bestämde vilken tid pådagen som jag red om jag ridit hästen ett tag men jag h ar full förståelse för er bägge om det är en "inskolnings" tid för att lära känna hästen för henne o för dig att se hur det går för henne med din häst.

Blir det för mkt tjaffs med byten av dagar hit o dit eller att medryttaren inte fixar att rida ut hästen själv så skulle jag fundera på att avsluta samarbetet men jag tycker man behöver prata om det först o vara ärliga.

En del medryttare kan tänka sig betala o har den möjligheten o kan då söka upp de hästägare som vill ha en slant i månaden andra medryttare kan inte betala av olika anledningar o de söker då upp de hästäager som är ute efter avlastning av hästen tex. Jag är som du. Mockar o tar givar o sådant för att dra mitt strå till stacken. I min närhet är det ingen som kommit med någon kommentar men här på buke är det många som ser medryttare som snyltare o sådant. Kanske har det att göra med var man bor o ifall man rör sig i tävlings kretsar eller bara hästar som hobby. Vilket som så tycker jag det är upp till var o en.

Alla har olika åsikter o så länge din hästägare är nöjd med dig o din insats tycker jag du ska strunta i de som stör sig på att du inte betalar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II