Medryttare eller Hästskötare

A

angelhorse

ska jag skaffa medryttare nu eller om ca 2 år ,då min häst är bara är4 år men väldigt lugn och stabil men valpig(unghäst).
Jag skulle vilja ha en lättare duktig (Msv)dressyr intresserad
tjej eller kille till min häst .
Eller ska jag försöka få en duktig häst skötare med unghäst vana???
Är det svårt att få bra medryttare??Hur göra?
Eftersom att det är en unghäst är det viktigt att det blir rätt både för häst och medryttare eller tycker ni att det är för tidigt?:cool:

Sv: Medryttare eller Hästskötare

Enligt min erfarenhet är det sällan för tidigt att skaffa en medryttare till sin unghäst.
En klar fördel är om personen har unghästvana, mer eller mindre, men det beror också på hur mycket du och din eventuella tränare kommer att engagera sig i medryttaren då hon/han är där.
Det är alltid bra att sammarbeta ägare-medryttare-tränare så att alla är överrens om hur hästen ska ridas och skötas.
Allt för att undvika missförstånd.
Detta gäller ju även övriga hästar av olika åldrar, men det är extra viktigt med unghästar som är i "uppbyggnadsfasen".

Sv: Medryttare eller Hästskötare

Jag skulle självklart vara med eftersom det trots allt är en unghäst,
men det krävs någon med stort lugn och mod eftersom dom testar rätt mycket i unghäståldern men med rätt människa följer han som en hund.Mina tränare kommer att rida honom också men det skulle vara skönt med lite avlastning ibland och jag tror att det kan vara
utvecklande för honom med någon annan ryttare ibland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka