Medryttaravtal

Solvira

Trådstartare
Nu när jag letar medryttare så har jag tänkt skriva ett avtal mellan mig och medryttaren för att båda parter ska kunna känna sig säkra om det händer något. Men jag behöver hjälp! Vad ska stå i avtalet?

Det jag har tänkt på är vad som gäller, alltså:
- det skall mockas, skitiga grejer ska göras rent och det ska vara rent och prydligt efter medryttaren...
- Medryttaren kan få åka och träna, om denne fixa skjuts (transport går att hyra av min far). Träningen och ev. ridhusavgift får medryttaren betala.
- Ev. att tävling kan komma på tal senare om både jag och medryttaren tycker det går bra. Detta får medryttaren också betala.
- De ska betala 400kr/månad och får rida 2-3 dagar i veckan, precis hur de vill om det inte skadar hästen. Ridbana och ridhus finns på skrittavstånd, men avgifterna för det får de betala själva.
- Om något går sönder till följd av medryttarens slarv så ska denne betala det, likadant om veterinär måste tillkallas för medryttarens slarv får denne betala. Olyckor som kunde hänt vem som helst behöver de såklart inte betala.

Tycker ni det blir för dyrt? Jag har inte råd att betala för någon annans nöje, då jag själv för tillfället är arbetslös...

Sv: Medryttaravtal

Jag tycker det låter som ett lagom pris.
Det du skulle kunna understryka i avtalet är just ansvarsdelen. Det måste verkligen stå klart vem som betalar vad och vad som händer om hästen eller medryttaren skadar sig, vem betalar, vems ansvar är det osv.
Efter vad jag hört så brukar ägaren alltid stå för hela ansvaret och kostnaderna vid skada, men man kan ju också skriva avtal på det...
Poängtera vad är "slarv", vad är "ridning utan skada", vad är "rent och prydligt"... :smirk: Kan låta fånigt men det sker lätt missförstånd om man inte är tillräckligt tydlig. Och så står man där ord mot ord... :crazy:

Ja, jag vet. Man måste vara övertydlig ibland. :angel:
Hjälp gärna till med att förklara dessa saker tydligare! :bow: Det står helt still för mig, jag vet inte hur jag ska skriva...

Det verkar vara ett genomtänkt avtal. Det som du kanske kan ta med är vad som händer om hästen inte är ridbar. Ska medryttaren ta hand om hästen på sina dagar om den inte går att rida på? Ska medisen betala i så fall? Hur lång uppsägningstid från medryttarens sida och din? Om medisen får förhinder att komma, vem ordnar ersättare, du eller medisen?
Det här var lite tankar från mig, hoppas att du får nytta av dom.

Ja, tack så mycket, det där hade jag ju haft i huvudet förut men det hade försvunnit. :bow: :angel:

Finns det inte färdiga avtal?Eller är det bara fodervärdsavtalen jag tänker på nu kanske??

Oj... jag är inte heller nån höjdare på att förklara noga... ;)
Du kanske kan skriva exakt vad hon/han får göra inom ridning (hoppa viss höjd, rida ut i viss terräng/trafik/ensam).
"Snyggt och prydligt"= Mockat, rengöra vattenkoppen, sopa utanför boxdörren, sakerna på sin rätta plats... osv.
Vid minsta misstanke om skada eller sjukdom ska medryttaren kontakta dig.
Om medryttaren gjort annat än du sagt får hon/han stå för kostnaderna om hästen skadas. Annars betalar du.
Skadas medryttaren betalar du bara om det är ditt/hästens "fel".

Nja, jag vet inte... :smirk: Kommer bara med lite förslag, det är ju risk att det blir väldigt staplande med regler. Men kanske bättre att vara övertydlig?
Försök hitta nån vettig som du litar på, du kanske kan fråga om referens?

Se till att prata igenom ordentligt mde medryttaren, så ni har samma definition av vad som är "slarv" och vad som är olycka när det kommer till ridning. En del är helt oförstående till varför hästarna vrickar sig när de hoppar på tokigt underlag, galopperar kmvis på hårda grusvägar...
Allting måste verkligen vara glasklart, men hittar man bara rätt person så kommer det nog gå fint :)

förutom en massa uppgifter om dig, medryttaren och hästen så gör en lista som innehåller regler..

Medrytteriet innebär:
*medryttaren har hästen 2 dagar varje vecka.
*avgiften betalas före den 25:e samma månad
*uppsägningstid
*vart får hästen transporteras
*hur långt i förväg görs ridplaneringen

Medryttaren förbinder sig att:
*sköta om utrustningen och boxen på hästmannamässigt vis och ersätta utrustning/inredning som skadats på grund av icke hästmannamässigt handhavande.
*ersätta veterinärvård vid skada på häst som uppkommit av slarv eller okunskap. (ex "glömt" benskydden eller rejsat på osäker väg)
*mocka hästens box, rengöra krubba och vattenkopp på sin riddag.
*inte låna ut häst eller utrustning.
*ej byta utrusning på hästen utan ägarens godkännande.
*ej ändra hästens foderstat.
*följa ridplaneringen.
m.m punkter som du kommer på..

och gör en likadan för dig!

Hästägaren förbinder sig att:
*Hålla hästen med välpassande brukbar utrustning.
*Hålla hästen försäkrad
*Ersätta eventuella skador på häst och utrustning, undantaget skadro som orsakats på grund av medryttarens vårdslöshet, slarv eller agerande mot ägarens instruktioner.

och lägg till det här med om hästen blir sjuk, är hästen sjuk mer än 2 veckor en kalendermånad bhöver medryttaren bara betala 50% av sin avgift. dock måste medryttaren ut och mocka/skritta hästen ändå.. 1 kalendermånads uppsägning (dvs den aktuella månaden plus efterföljande) om ej annat anges.

och skriv "allt som ej anges i kontraktet ska diskuteras med ägaren"

svammligt men man ska tänka på allt.. polaren kom i tvist med sin medryttare om en splitterny sadel som tappats i backen på tävling, pappan skulle sadla men hästen klev åt sidan. Då pappan inte är hästkunnig räknades det som att utrustningen inte handhavts på hästmannamässigt sätt.. men kontraktet sa "Medryttaren förbinder sig att: Ersätta hästägaren för skador på häst och/eller utrustning som orsakats av ett icke hästmannamässigt hanterande av häst och utrustning. Ersättningen vid skador på hästen kan vara självrisk och/eller veterinär/medicin/förbandskostnader."

Såhär ser mitt medryttarvtal ut nu! Kommentarer tack. Har jag missat något?

Medrytteriet innebär:
- Medryttaren har hästen 2 dagar varje vecka.
- Ridplaneringen görs 1 vecka i förväg.
- Avgiften (400 kr) betalas i förväg och före den 10:e varje månad
- Uppsägningstid är en kalendermånad.
- Hästen får endast transporteras enligt överenskommelse med ägaren.
- Om hästen skulle bli sjuk/obrukbar kommer avgiften försvinna under den tid som hästen inte går att rida. Hästen ska fortfarande tas om hand om (mockas, borstas, ev. longeras/ tömköras/ skrittas för hand eller uppsuttet enligt veterinärens råd eller ägaren).
- Medryttaren får träna och tävla enligt överenskommelse med ägaren. Denne får då ordna skjuts själv (transport går att hyra av min far för 200 kr/gång). Träningen/tävlingen och ev. ridhusavgift får medryttaren betala.
- Ridningen är fri, så länge den inte kan skada hästen på något sätt (ex. okänd terräng som ser ut att/kan vara sank/stenig, galopper på asfalt eller hårda grusvägar).
- Utrustning som blivit blöt eller smutsig ska göras rent direkt efter användning. Schabrak som är smutsigt/blött ska tas loss från sadel och hängas upp.

Medryttaren förbinder sig att:
- Sköta om utrustningen och boxen på hästmannamässigt vis och ersätta utrustning/inredning som skadats på grund av icke hästmannamässigt handhavande.
- Ersätta veterinärvård vid skada på häst som uppkommit av slarv eller okunskap. (ex "glömt" benskydden eller ridit på osäker mark)
- Mocka hästens box på sin riddag, samt sopa stallgången efter sig. Saker som använts ska läggas/hängas tillbaka på sin plats.
- Inte låna ut häst eller utrustning.
- Ej byta utrustning på hästen utan ägarens godkännande.
- Ej ändra hästens foderstat.
- Vid misstanke om sjukdom eller skada kontakta ägaren omedelbart.

Hästägaren förbinder sig att:
- Hålla hästen med välpassande brukbar utrustning.
- Hålla hästen försäkrad.
- Se till att hästen vaccineras rätt.
- Ersätta eventuella skador på häst och utrustning, undantaget skador som orsakats på grund av medryttarens vårdslöshet, slarv eller agerande mot ägarens instruktioner.

Allt som ej anges i kontraktet ska diskuteras med ägaren.

Tror du fått med det mesta, jag slukar i mig alla tips jag med ;)

En grej som jag tycker kan vara bra att lägga till:

"Medryttaren skall i god tid anmäla förhinder/sjukdom till ägaren, så att denne kan ombesörja med omvårdnaden på annat sätt"
(Åsså skriver du i vad du tycker är rimligt, tex. dagen före eller innan kl 10 samma dag el dyl.)

Mitt råd är att ha bestämda veckodagar.
Självklart ska man i samråd kunna byta någon dag om man får förhinder, om det passar för ägaren. Men det är mycket lättare att själv planera sin tid om man vet vilka dagar som är medryttarens.

//Jezz

Bra fråga! Jag har ingen aning. :angel: Nån som har nån erfarenhet som kan berätta?
Jag har väl mest tänkt som så att om de vardagliga grejerna inte funkar, så ska man kunna säga upp personen och kunna peka på att man haft det på papper, vad som ska göras. Och om nånting händer, att nåt går sönder, att båda parter ska vara trygga i vad som gäller.

jezzibell> Smart! :bow:
Bestämda veckodagar eller inte gör mig inget. Det har funkat med dem som jag haft förut när vi bestämt veckan innan vilka två dagar medryttaren ska komma. Aldrig varit några problem. :)

enda grejen jag kom på är att lägga till att hästägaren förbinder sig att hålla hästen skodd..

sen en sak jag reagerade på, att du vill ha pengarna hela 20 dagar innan perioden som hon betalar för börjar.. den 25 månaden före är lite mer humant..

sen kollade jag igenom det kontraktet jag har hemma och där har jag tagit med en grej under övrigt, att medryttaren själv står för sin egen säkerhetsutrustning (hjälp, väst, stövlar/chaps reflexväst, pannlampa etc) men att hästens reflexer tillhandahålls av ägaren..

annars ser det ut som att du täckt det mesta

Halloj!

Jag har ett färdigt avtal, om du vill ha tips på utformning. Kom förbi och hälsa på i stallet så får du kika på avtalet oxå!

/J

Jag gjorde ett liknande avtal när hästen skulle lånas ut på foder. Då hade personen ifråga varit medryttare ett tag innan, så jag visste på ett ungefär vad jag INTE ville att hon skulle göra redan innan jag skrev avtalet :angel: tyvärr eftersom en del av det redan inträffat...

T ex byta sadel på en häst som haft ryggproblem. Hon var smart nog att fråga tränaren om den såg ut att passa först, men hur vore det att fråga MIG som skaffat en bomlös sadel som sista utväg efter att ha förkastat en massa bomsadlar som hästen blev öm i ryggen av?..
Klippt skyddshår (hovskägget) och manen. Absolut no-no utan att fråga mig. (Vill ha en häst som ser naturlig ut och kan inte tänka mig en klippt häst.)
Ändra träningsupplägget efter konvalescens. Ryttaren började rida lite smått efter att hästen blivit lätt överansträngd i böjsenorna fram. Det var ingen spikad tid för vila eftersom det inte var någon "skada" men eftersom hästen var himla duktig på att visa minsta lilla som var fel så körde jag som regel att bara skritta tills man absolut inte märkte något alls på hästen i trav för hand + ett tag till för säkerhets skull. Medryttaren satte igång att trava och galoppera utan att prata med mig, likaså där frågade hon en annan i stallet men något i stil med "ser han halt ut?" och fick svaret "nej" och en vecka senare skulle hon hoppa och allt :crazy: trots mina order om bara skritt.
Person som utnyttjat betydligt fler dagar/mer ridning än vad som var sagt (men där tar jag på mig bristen i kommunikationen... var bara tänkt att hon skulle testa rida någon dag i veckan tills vi skrivit ordentligt fodervärdsavtal och hon skulle börja betala + ta över ansvaret för hästen så det var ju ingen "riktig" medryttare) jag hade som sagt bara tänkt lite lugnare igångsättning 1-2 dagar per vecka, medans hon tog det som att hon hade hästen som sin egen direkt och började rida hårdare och oftare än beräknat (hästen hade inte ens någon passande sadel i dåläget, därav att det var tänkt att den inte skulle ridas så mycket/ofta!) och DESSUTOM, trots att hon själv alltså trodde att hon hade den på foder så betalade hon knappt ett öre och tog inga stalljourer. Fick höra det i efterhand av farsan som snällt hade betalat och tagit jourerna och bara sett på medans tjejen utnyttjat hästen. Till hennes försvar (och tjejen i det första exemplet också) så gillade hästen henne väldigt mycket och det var en pysslig tjej som verkade mån om hästen.

Håller med om att det är kanon att verkligen sätta sig ner och gå igenom avtalet. För medryttaren kan det ju också kännas bra att få känna att man är med lite och bestämmer. Även om det bara är småsaker och du ändå har rätt att säga ifrån så tror jag man tar till sig avtalet bättre om man känner att man får vara med lite och påverka.

Den regelbundna kommunikationen är nog viktigast. Så en annan sak som jag skulle rekommendera är att ni är ute tillsammans i stallet ibland så man kan se med egna ögon hur medryttaren rider, hanterar hästen och den dagliga skötseln, hur hästen trivs med honom/henne osv. Och att man får chans att prata igenom saker öga mot öga, blir det för mycket man går och tänker att man ska säga till om så blir det lätt att man går och stör sig tills man blir upprörd/irriterad, när det i själva verket kan vara en kommunikationsfråga.

Jättebra punkter som tagits upp i tråden för övrigt! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 151
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag är medryttare till ett häst och rider/kör några gånger i veckan. Det är en unghäst som sparkat i vagnen med ägaren flera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 536
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat