Medicintips.

B

bussig

Ska ge min häst medicin med plastspruta i munnen. Det är tabletter som är krossade. Tog lite vatten + sirap. Men det gick inget vidare. Fick dosera 3 ggr. Finns det någon här som har tips på lättare / smidigare/ effektivare metod.

Sv: Medicintips.

Varför fick du dosera 3 gånger?

Ryms inte allt tablettkross i sprutan?
För mycket vatten/sirap?
För liten spruta?

Spruta har varit överlägset de gånger jag medicinerat hästarna, tycker jag.:)

en av mina hästar fick tabletter som jag fick krossa jag blandade det med morotspure´

stoppade i det i en stor spruta och sprutade in i munnen
inga problem!!!

finns stora sprutor att få tag i !!!

fråga vet dom brukar ha!!!!:bump:

Det finns tabletter som faktiskt inte smakar illa ellerr ngt alls- Naproxen.

De kan man lägga i maten bara.

OK!
Men min superkräsna häst funkar det på.
Går nu på Hippotrim o äter inte på många timmar efteråt.
Det medlet har de gjort mer flytande, varav det inte fastnar i munnen o den lyckas då spotta ut en del:mad:

Vi använder bara vatten, så pass mycket att det är möjligt att pressa ut det ur sprutan, men så lite som möjligt så hästen inte kan spotta ut det.

Tar man sirap eller liknande så finns risken att det är svårt att få ur sprutan, tar längre tid, hästen upplever större obehag och det blir svårare och svårare att få i medicinen i hästen.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka