medicinska orsaker till övervikt

vinkelina

Trådstartare
Funder på detta med övervikt. Har ett "par" kg för mycket och hur jag än försöktes försvinner de inte. Vet att de är kcal in vs kcal ut som gäller .Legat på underskott, motionerat mera, testat dietister med matprogram osv osv. De försvinner inte ett gram från kroppen.

Övervikt finns dessutom i släkten från mammas sida. Ingen äter direkt överdrivet stora portioner (snarare tvärtom).Några är väl mera stillasittande men försöker efter förmåga, tex pga sjukdom svårt att röra sig.

själv är jag inget stort fan av socker och dricker inte läsk. Äter godis för kanske 10 kr i veckan, brukar oftast vara EN chokladbit efter maten. Mår illa av för mycket sött.

Så undrar om de kan finnas någon medicinsk, ärftlig orsak till övervikt. Tror inte på PCO för har regelbunden mens och lätt att bli gravid.

Kan ju vara sköldkörteln med om du verkligen inte äter/tränar fel.

För mig går det inte så bra att bara dra ner på kcal. Bäst är att äta ofta och äta fritt från spannmål, potatis etc.
rätt sorts carbs och mer protein och rätt sorts fett.

Kan ju vara sköldkörteln med om du verkligen inte äter/tränar fel.

För mig går det inte så bra att bara dra ner på kcal. Bäst är att äta ofta och äta fritt från spannmål, potatis etc.
rätt sorts carbs och mer protein och rätt sorts fett.

Äter fullkorn av allt (pasta,ris) osv. Är en sådan som inte når bra av att ta bort alla kolhydrater (testat) men äter nyttigare varianter. Finskt rågbröd i stället för vitt bröd osv. Mycket frukt och grönt

Precis som hästar har olika energibehov så har människor det med. På 1700 kcal hade inte jag gått ner heller, då hade jag behövt röra mig betydligt mycket mer. På 2300 kcal hade jag gått upp även om det är vad jag enligt tabell behöver. När jag jobbade i stall däremot åt jag 6000 kcal/dag och hade ändå svårt att hålla vikten. Man brukar säga att det är vad man äter som är viktigast vid upp och nedgång i vikt men för min del ökar energibehovet enormt av rörelse. Man får helt enkelt lära känna sig själv och vilka behov man har.

Skriv upp exakt allt du stoppar i munnen, inklusive sockrade tuggummi, drycker osv. under några veckor och räkna. Ofta glömmer vi endel av det vi stoppar i oss. Då ser du också om det är något särskilt du äter som kan vara boven i dramat. För många år sedan insåg jag att jag åt extrema mängder av ett livsmedel när jag väl började skriva upp vad jag åt. Det var inget jag hade reflekterat över tidigare.

Precis som hästar har olika energibehov så har människor det med. På 1700 kcal hade inte jag gått ner heller, då hade jag behövt röra mig betydligt mycket mer. På 2300 kcal hade jag gått upp även om det är vad jag enligt tabell behöver. När jag jobbade i stall däremot åt jag 6000 kcal/dag och hade ändå svårt att hålla vikten. Man brukar säga att det är vad man äter som är viktigast vid upp och nedgång i vikt men för min del ökar energibehovet enormt av rörelse. Man får helt enkelt lära känna sig själv och vilka behov man har.

Skriv upp exakt allt du stoppar i munnen, inklusive sockrade tuggummi, drycker osv. under några veckor och räkna. Ofta glömmer vi en del av det vi stoppar i oss. Då ser du också om det är något särskilt du äter som kan vara boven i dramat. För många år sedan insåg jag att jag åt extrema mängder av ett livsmedel när jag väl började skriva upp vad jag åt. Det var inget jag hade reflekterat över tidigare.

Jag fungerar precis som dig, när jag gör fältarbete (riktigt sådant, dvs tar prover själv) kan jag mer eller mindre äta hur mycket som helst och går ändå ner. För att hålla vikten ligger jag på ca 1600-1700 kcal när jag inte jobbar hårt.

Jag måste också äta kolhydrater, jag är inte en fungerande människa på LCHF-kost. Givetvis bra kolhydrater då, inte processat socker direkt.

Jag fungerar precis som dig, när jag gör fältarbete (riktigt sådant, dvs tar prover själv) kan jag mer eller mindre äta hur mycket som helst och går ändå ner. För att hålla vikten ligger jag på ca 1600-1700 kcal när jag inte jobbar hårt.

Jag måste också äta kolhydrater, jag är inte en fungerande människa på LCHF-kost. Givetvis bra kolhydrater då, inte processat socker direkt.

Jag behöver också kolhydrater, bra sådana då. Utan förstärks den dagliga huvudvärken och tankarna går som genom seg kola. Jag mår (hälsosamt nog :angel:) dåligt om jag skulle äta socker varje dag eller socker i större mängd enstaka dagar så godis varje vecka är totalt uteslutet. Det är intressant det där med hur man mår av olika saker. Jag testade att vara helt utan socker i drygt ett år för att se om den dagliga huvudvärken skulle ge sig men det blev tyvärr ingen skillnad vilket jag hade hoppats på då jag reagerar som jag gör av för mycket socker för ofta.

Precis som hästar har olika energibehov så har människor det med. På 1700 kcal hade inte jag gått ner heller, då hade jag behövt röra mig betydligt mycket mer.

Så är det = man kan inte gå efter generella schablonsiffror. De kan ge en utgångspunkt och sen får man räkna ut vad som passar en själv som individ.

Personligen hade jag ökat i vikt på 1700 kcal/dag om jag inte samtidigt ökade aktivitetsnivån avsevärt.

Är ju de jag menar, Att de är för MIG en personligt uträknat kaloribehov, inte efter en schablon och då borde 1700 kcal gett viktnegång, som ni säger fungerar vi alla olika. Har scannat in ALLT jag ätit i en app, vägt varje måltid (tom smöret på brödet) så vet att jag fått i den mängden.

Mår inte bra av tommat kalorier och äter kanske en hamburgaren i månaden. Har koll på mat och motion. Därför undrar jag om det kan finnas andra orsaker till övervikt. Någon skrev om sköldkörteln och de har varit lite vajigt, men inom "normalvärden"

Jag går upp om jag inte håller koll på kcal-intaget. Har ett spann på några kg som känns ok och när jag är i övre delen av spannet använder jag en app för att komma ned igen.
Jag har ett heltidsjobb utomhus och en hästgård med 8 hästar så jag rör mig från att jag kliver upp till att jag går och lägger mig.
För att gå ned i vikt måste jag hålla mig på max 1200 kcal.
Alla är givetvis olika men jag skulle inte gå ned på 1700 kcal och på 2300 kcal skulle jag nog gå upp rejält.

Jag går upp om jag inte håller koll på kcal-intaget. Har ett spann på några kg som känns ok och när jag är i övre delen av spannet använder jag en app för att komma ned igen.
Jag har ett heltidsjobb utomhus och en hästgård med 8 hästar så jag rör mig från att jag kliver upp till att jag går och lägger mig.
Alla är givetvis olika men jag skulle inte gå ned på 1700 kcal och på 2300 kcal skulle jag nog gå upp rejält.
Vad intressant. Du borde ju förbränna väldigt mycket kalorier under dina dagar tycker jag. Ändå har du så låg förbränning. Varför är det så? Du behöver inte svara om det är för personligt givetvis!

Jag är likadan, måste ligga på under 1200 kcal och har ett aktivt arbete och fritid. Trots det går jag inte ner i vikt..

Är ju de jag menar, Att de är för MIG en personligt uträknat kaloribehov, inte efter en schablon och då borde 1700 kcal gett viktnegång, som ni säger fungerar vi alla olika. Har scannat in ALLT jag ätit i en app, vägt varje måltid (tom smöret på brödet) så vet att jag fått i den mängden.

Mår inte bra av tommat kalorier och äter kanske en hamburgaren i månaden. Har koll på mat och motion. Därför undrar jag om det kan finnas andra orsaker till övervikt. Någon skrev om sköldkörteln och de har varit lite vajigt, men inom "normalvärden"
Fast det stämmer ju bevisligen inte med verkligheten och då får man justera precis som med hästarna.

Jag måste säga att jag tycker det är udda att så många vuxna människor stirrar sig blinda på tabellvärden, generella siffror och schabloner. Särskilt när man håller på med hästar och ser hur mycket det skiftar från en individ till en annan.

Det behöver faktiskt inte vara medicinska problem för att man inte går ner i vikt. Jag kan vara en av de människor som överlevt länge på stenåldern, genom att kroppen energismart och inte släpper till sina lager.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka