Medicinering under dräktighet.

Cyllene

Trådstartare
Vad är era erfarenheter av det? Om man tex måste ge lugnande? Penicilin?

Eftersom jag ändå far fram och tillbaks till Tyskland har jag en fundering på att ta med mitt sto ner i sommar och betäcka henne. Men hon är ju en olycksfågel som slår sig konstant vilket gör att jag kommer tänka till många gånger innan det blir av!

/C

Sv: Medicinering under dräktighet.

Jarrah har fått både penicillin och butta/Finadyne under dräktighet och digivning. Hon har även opererats med föl vid sidan och pågående dräktighet och varit rejält lugnad (kanske t o m helt sövd) och sedan fölat som hon ska.
Sedan är det väl inte helt nyttigt, men jag har inte märkt några biverkningar.

Okej! Det är ju positivt! Du vet ju hur perioderna med min har varit... Men trots det så verkar det ju inte finnas några inga fel på henne som skulle kunna vara genetiska - så länge hon inte nedärver sin otur. :smirk:

Jag var och kollade på en fölunge jag skulle köpa en gång och i samma stall fanns ett annat föl. Ett stort sto, verkligen suppersnyggt! Hon var dock född med bara ett öga och uppfödaren förklarade det med att mamman fått lymfangit i ett bakben (benet tjockt som en stolpe) och stoet hade medicinerats och detta ledde till att fölet föddes med denna missbildning.

Finns det någon rimlighet i detta?

Mitt sto har råkat ut för det mesta under denna dräktighet och blev tyvärr tvungen att stå på klinik i 8 dygn när hon var ca 60 dygn gången :( . Fick då både lugnande, smärtstillande samt MYCKET antibiotika i olika former, även efter hemkomst - så till den grad att vi trodde på kastning. Dock var det enda alternativet, att göra allt för att rädda stoet (naturligtvis!), och därmed sätta in det som behövdes och fostret fick bli sekundär. Dock visade sig den lille vara en fighter och klarade sig mot oddsen och var pigg som en spjuver på 90-dagarskollen.
Sedan lyckades stoet fixa så det blev en penicillin-omgång till för några månader sedan... :crazy: Så hon har blivit i pumpad en hel del - ingenting som jag skulle vilja vara med om igen eller rekommendera någon...men ibland är det ju tvunget :( Sista gången var det dock mer normalt och med mer fostervänliga penovet.

Nu har stoet gått 280 dygn och mår mycket bra. Fölis har genom hela dräktigheten visat att den är en mycket livskraftig krabat och just nu boxas det hej vilt därinne. Dock kan jag inte riktigt slappna av och hoppas på en frisk fölis förrens den är ute levande men enligt veterinärerna så skulle hon ha kastat för längesen om den inte pallat med medicineringen...

Har i alla fall lärt mig en hel del på vägen och insett att även om oturen är framme så KAN det gå vägen och de klarar mer än man tror, även om jag som sagt inte våga hoppas fullt ut ännu.

Senast ändrad:

Jag skulle vara mer rädd för att hon nedärver otur/klumpighet.
Jag vet ett par stolinjer där alla individer är mer eller mindre oförsiktiga och klumpiga. De har mycket skador och alla har inte blivit så värst gamla.
Vi har själva haft ett sådant sto. Både hon och hennes tre avkommor är döda av olika anledningar, men innan de dog/avlivades hade de otaliga sårskador pga att de gick fram där inga andra hästar skulle komma på tanken att gå. :crazy:
Hon kanske växer till sig och mognar om du tar en fölunge på henne och vips så har du en klok och vis häst. :)

Tanken på att hon ska mogna finns ju! :) Vi får helt enkelt se!

Jag har egentligen inte alls några bra förutsättningar för att betäcka, varken ekonomiskt eller stallplats-mässigt, men när jag nu ändå kanske har möjligheten att få det lite förmånligt så ska jag fundera på det. Plus att jag har tillgång till riktigt bar hinstar! Det innebär att det blir någon av de "egna" hingstarna. Jag känner dem ju ganska väl och har sett många avkommor.

De som är aktuella är

Cashman - den som personligen ligger mig närmast om hjärtat. Fördel - stor och rejäl med bra typ till mitt sto. Jag har sett och ridit MÅNGA avkommor och har faktiskt gillat alla. Nedärver en redig hoppkapaitet. Nackdel - Mycket temperamentet och inte tillräckligt bra "dressyr-gångarter". Fölet kommer bli "hopphäst".

Falsterbo . Fördel - stor och långbent och mycket lättare i typen än C. Gångarter som får de flesta att tappa andan och hoppar nästan lika bra. Nackdel - temperamentet (svårriden) och jag har inte ridit eller sett några vuxna avkommor. De äldsta är 3 år i år. Sen är han fux också... :angel:

His Highness. Fördel - supertemperament (nallebjörn), gångarter och typ som passar min. Behöver inte beskriva hans fördelar så mycket va? Nackdelar - inte samma hoppkapacitet som de andra och blir antagligen för dyr. Han ägs av amerikanska ägare som jag visserligen känner men de kanske inte tycker det är ok att jag jobbar av betäckningen! :D

Sen har jag ju inte sett Sir Savoy så mycket. Men stammen säger ju att han ska kunna hoppa plus att han har oerhört bra grundgångarter. Bra typ, lagom stor osv. Temperamentet är han ganska normal, varken bu eller bä. Samma ägare som HH.

Mitt sto är e Landlord - Racot. Litet, ädelt men rätt "kompakt". Bedömt klass 1 som föl m 8:a på traven men bara 7:a (borde fått sämre) på galoppen. Hon har ett satans temperament som bara visar sig mer och mer ju äldre hon blir. Hon har riktigt bra hoppkapacitet med framförallt bra rygg och bakbensteknik. Hon är väldigt försiktig av sig.

Så jag har lite att fundera på, och om det nu blir av så blir det en sen betäckning. Jag är ju lärare och det är ju smart att tajma fölning till sommarlovet så man kan ha all tid i världen att vaka! :)

Nu har jag börjat fundera seriöst. Oj oj oj...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur