Sv: Medicinering under dräktighet.
Tanken på att hon ska mogna finns ju!
Vi får helt enkelt se!
Jag har egentligen inte alls några bra förutsättningar för att betäcka, varken ekonomiskt eller stallplats-mässigt, men när jag nu ändå kanske har möjligheten att få det lite förmånligt så ska jag fundera på det. Plus att jag har tillgång till riktigt bar hinstar! Det innebär att det blir någon av de "egna" hingstarna. Jag känner dem ju ganska väl och har sett många avkommor.
De som är aktuella är
Cashman - den som personligen ligger mig närmast om hjärtat. Fördel - stor och rejäl med bra typ till mitt sto. Jag har sett och ridit MÅNGA avkommor och har faktiskt gillat alla. Nedärver en redig hoppkapaitet. Nackdel - Mycket temperamentet och inte tillräckligt bra "dressyr-gångarter". Fölet kommer bli "hopphäst".
Falsterbo . Fördel - stor och långbent och mycket lättare i typen än C. Gångarter som får de flesta att tappa andan och hoppar nästan lika bra. Nackdel - temperamentet (svårriden) och jag har inte ridit eller sett några vuxna avkommor. De äldsta är 3 år i år. Sen är han fux också...
His Highness. Fördel - supertemperament (nallebjörn), gångarter och typ som passar min. Behöver inte beskriva hans fördelar så mycket va? Nackdelar - inte samma hoppkapacitet som de andra och blir antagligen för dyr. Han ägs av amerikanska ägare som jag visserligen känner men de kanske inte tycker det är ok att jag jobbar av betäckningen!
Sen har jag ju inte sett Sir Savoy så mycket. Men stammen säger ju att han ska kunna hoppa plus att han har oerhört bra grundgångarter. Bra typ, lagom stor osv. Temperamentet är han ganska normal, varken bu eller bä. Samma ägare som HH.
Mitt sto är e Landlord - Racot. Litet, ädelt men rätt "kompakt". Bedömt klass 1 som föl m 8:a på traven men bara 7:a (borde fått sämre) på galoppen. Hon har ett satans temperament som bara visar sig mer och mer ju äldre hon blir. Hon har riktigt bra hoppkapacitet med framförallt bra rygg och bakbensteknik. Hon är väldigt försiktig av sig.
Så jag har lite att fundera på, och om det nu blir av så blir det en sen betäckning. Jag är ju lärare och det är ju smart att tajma fölning till sommarlovet så man kan ha all tid i världen att vaka!
Nu har jag börjat fundera seriöst. Oj oj oj...