Medicinera på egen hand?? (senskada)

B

Boomerang

Har lite funderingar kring det här...

Min häst fick en rätt så allvarlig senskada för precis ett år sedan och då skrev veterinären ut butta för att dämpa den akuta inflammationen samt orudis gel att smörja på. Fick instruktioner (såklart) hur han skulle medicineras och behandlas osv.

Nu ett år senare (i lördags) har min älskling tyvärr slagit upp samma sakda :cry: :cry: jag är 99,9 % säker på detta och nu undrar jag då om det är dumt att på egen hand börja medicinera med butta för att hjälpa så fort som möjligt?? Har alltså kvar medicin sen sist...
Har självklart bokat tid på klinik men får inte komma dit förrän nästa torsdag (27/4) och har ingen möjlighet att prata med vet innan dess..

Vad skulle ni ha gjort??

Hittills har jag lagt på zinkaband som jag nu ska byta var tredje dag. Tänkte även bygga en sjukhage men det är omöjligt då backen är stenfrusen :crazy: tror dock inte att han springer nåt i hagen på dagarna, på sin höjd promenerar han runt lite...blir nästan mer "studsig" och irriterad av att stå i sjukhage...men som sagt så går det inte göra så mkt...

Vad mer kan jag göra i väntan på klinikbesöket??

Vet att man ska kyla men har fruktansvärt dåliga möjligheter till detta och sen har han ju zinkabandet som ska sitta i tre dagar åt gången och då är det ju lite svårt att kyla... :confused:
Skulle ni ha smort orudis-gelen redan nu också (när man bytar zinkabandet)?? Eller ska jag vänta med det??

Tusen frågor...men jag vill verkligen gära allt jag kan...samtidigt som jag nog innerst inne vet att det är kört eftersom det är samma sena igen :cry: :cry: men jag hoppas hoppas hoppas....
 
Sv: Medicinera på egen hand?? (senskada)

Ring kliniken och fråga!
Man brukar ju kunna få råd av vet via telefon. Eller att den som svarar under dagen pratar med vet och du får återkomma.
Jag kan få telefonrådgivning av vet via min hästförsäkring, har fått ett telenummer som man kan ringa - har du någon sådan möjlighet?

Personligen är jag väldigt försiktig med att ge mediciner innan vet har sagt. Däremot hade jag fortsatt med bandagen och försökt kyla så mycket som möjligt. Är vatten ett problem kan du ju använda kyllera eller kylgel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 586
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
7 091
Senast: Catrool
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 082
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp