Medicinen till fånghästen....?

majapia

Trådstartare
Hur får man i fenadyn och probimin (tror) i hästen som har fång?

Har provat med spruta men det är ju mycket som ska i så det klupar sig hela tiden...:confused:
Sen sa någon att jag skulle blanda det med lite lite betfor, men det ska dem ju inte äta när dem har fång...:crazy:
Sen äter han inte upp det i alla fall pga att han är så känslig när det gäller mediciner, BLÄ tycker han...

Hur gör ni med era fånghästar?

Tacksam för svar....

Sv: Medicinen till fånghästen....?

Fånghästar kan mycket väl äta betfor. Det är bra för deras tarmar. En del fånghästar är insulinresistenta och då bör man hälla av vattnet.
Jag ger lite urvattnad betfor till min fånghäst även när hon är dålig.

Hon har fått fenylbutazon (butta). Det skulle man inte ge tillsammans med grovfoder så det blandade jag ut i lite filmjölk och sprutade in med avmaskningsspruta. Det fungerade jättebra under alla de dagar hon fick det (inte så populärt i och för sig).

Betfor är jättebra, om du sköljer bort melassen. Det är ju dock inte säkert att den smakar lika mycket då iofs... Min erfarenhet är dock att de flesta hästar inte äter de här äckliga medicinerna alls när de är blandade i fodret.

För att slippa klumpar i sprutan:
1. Häll lite vatten i botten av sprutan.
2. Häll i pulvret.
3. Häll i mer vatten, men inte ända upp, utan se till att du får en luftficka när du sätter i kolven.
4. Skaka ordentligt!

Börja med att ta bort pipen på sprutan. 50ml funkar super bra till häst. Dra ur kolven och håll för hålet där pipen vänd den så du har stora hålet för kolven uppåt coh varit häll i pulvret sätt i kolven försiktgt och vänd sprutan så du har kloven ner åt. Ta en 10ml och spruta i ca 10-15 ml vatten och håll för hålet och skaka noga innan du ger hästen medicinen. Skölj av den o dela så den torkar till nästa användning.
Om man fodrar med hö samtidigt fördröjs eftekten av medicinen då den inte tas upp fören i blindtarmen och tjocktarmen hos hästen.

Har fått lära mig att inget kraftfoder och inget betfor eller liknade till fånghästar. Det får man börja försiktigt med efter fånganfallet slutat. Men gärna mag o tarm eller probiotika o liknade som främjar bra mag o tarm balans. Sockerfoder gör att det tar längre tid innan fång anfallet slutar även om man medicinerar. Kan vara avgörande om man klar hästen eller inte om hovenet sänkts eller redan är sänkt från tidigare fång anfall.

Lägg gärna hö/hösilge i blöt minst 30 min före utfodring för att det mästa av sockerarterna lakas ur.

Ja jag har en häst som har haft fång och är mycket känslig för socker, spannmål hö med mycket socker innehåll. Och det är viktigt att få stopp på fånganfallet tidigt. Samt att ha en bra och kunnig hovslagare. Det och en duktig veterinär är guld värt.

Tack för alla fina tips! :idea:

Lucernpellets som är uppblött....Kan man ge det? Typ en näve torr som man lägger i blöt ett tag innan...
Kan dem äta det i stället för betfor..?

Har fått lära mig att inget kraftfoder och inget betfor eller liknade till fånghästar. Det får man börja försiktigt med efter fånganfallet slutat.

Jag har läst annat på flera olika ställen, här är ett exempel. Nu är detta utdraget ur sitt sammanhang men det handlar om att ta hand om en fånghäst. För den som vill läsa hela texten så lägger jag in länken.

"If the animal needs to be dieted do so gradually using a combination of alfalfa chop, straw chop, soaked sugar beet and hay."

http://www.laminitis.org/laminitis.html

alfalfa är lusern och sugar beet betfor

Jag har samma åsikt som Forest Autumn och fodrar gärna min fånghäst med betfor och är övertygad om att det håller hans mage i trim. Betfor är snällt mot magen.

TS: När min fånghäst skulle ha finadyne fick han det först i betfor, men efter ett par dagar hade han tröttnat så vi blandade medicinen i vatten i en spolspruta (såna där stora sprutor, kan finnas på apoteket, annars hör man med en anhörig som jobbar på sjukhus..). Det gick bra ett par dagar men sen slutade han äta alltinmg och drack inte heller, så vi fick byta till Metacam som gav honom aptiten tillbaka.

Jag skär av toppen på en spruta, häller i pulvret o några droppar vatten o blandar ihop det till en gegga o sen sprutar jag in det i munnen

Börja med att ta bort pipen på sprutan. 50ml funkar super bra till häst. Dra ur kolven och håll för hålet där pipen vänd den så du har stora hålet för kolven uppåt coh varit häll i pulvret sätt i kolven försiktgt och vänd sprutan så du har kloven ner åt. Ta en 10ml och spruta i ca 10-15 ml vatten och håll för hålet och skaka noga innan du ger hästen medicinen. Skölj av den o dela så den torkar till nästa användning.

Jag fick tipset att göra precis som du gör, och det fungerar verkligen jättebra! Inget kladd, och det blir en liten mängd som man lätt och snabbt sprutar in.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 595
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 073
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka