Sv: Medicin.

Dexametason är en typ av kortison. Antiinflammatoriska, antiallergiska och immunförsvarsdämpande egenskaper.

Används till lite av varje höll jag på att säga, men när man vill ha någon av egenskaperna det har. T ex vid allergiska reaktioner. kan även användas när man har exvis ledinflammationer och inte vill behandla i led. Med eller utan att komb med tuppkam allmänt.

Sv: Medicin.

Detta hittade jag om det:

Dexametason är en syntetisk glukokortikoid som beräknas vara drygt 50 gånger mer potent än människokroppens mest potenta glukokortikoid kortisol. Dexametason används för att behandla autoimmuna sjukdomar och för att trycka ned immunförsvaret vid organtransplantationer. Dexametason används även för att studera kroppens känslighet för kortisol i det såkallade Dexametasontestet. Dexametasontestet går ut på att dexametason injicerar intravenöst, därefter mäts halten av kortisol i blodet. Därmed kan hjärnans känslighet för kortisol mätas, eftersom det är hypofysen som reglerar utsöndringen av kortisol.

Överdriven användning av glukokortikoider som dexametason leder dock till allvarliga komplikationer, som i värsta fall uttrycker sig i form av Cushings syndrom. Vanliga komplikationer av långvarig dexametasonanvändning är diabetes, bukfettma, benskörhet, muskelsvaghet och benägenhet att lätt drabbas av infektioner. Även atrofi av binjurarna inträffar tillslut.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Dexametason

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
12 506
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.