Sv: Mediabevakning av VM?
Först vill jag bara säga att jag skriver detta i all välmening. Menat som en åsikt utifrån.
I mina ögon är det synd men inte det minsta konstigt hur bevakningen av VM sett ut.
Det finns som jag ser det flera skäl för ett evenemang att komma med i tex sportnytt.
Det första är allmänintresse. På detta plan ligger hela islandshästssporten enormt långt ifrån blickfånget. Att på ett VM ha 26 000 deltagare (finaldagen borträknad, hörde ingen siffra för den) under 6 tävlingsdagar är faktiskt riktigt lite åskadare. Även om det är väsentligt mer än tex SM.
Jämför med tex fotboll och ishockey så har dom sporterna mer än dubbelt så mycket åskådare i en helt vanlig serieomgång.
Det andra skälet är public service, dvs visa mindre sporter utan brett folkligt intresse.
Som allmän sportdåre ser jag gärna att man får se lite nya sporter ibland.
Vad som krävs då är en snabb presentation och därefter skall man kunna hänga med hjälpligt i vad sporten går ut på och vad som är en bra prestation.
Här är islandshästsportens stora akilleshäl. Gångartsgrenarna är helt omöjliga för en okunnig att förstå och hänga med i.
Jag hade aldrig varit på en islandshästtävling innan jag träffade min flickvän. Trots att jag nu varit på ett par tävlingar samt SM och VM fattar jag inte ett dugg om vad som är en bra prestation eller inte.
Hur skall då en tittare kunna fatta på 30 sekunder?
Ett tredje skäl är showfaktorn. Hänger lite ihop med föregående punkt. För att locka intresserade till en sport krävs idag att man bli rejält underhållen under tiden man är på arenan. Titta återigen på publiksporter, där hittar man artister, fyrverkerier, tävlingar på innerplan. Allt sker i ett sammanhängade tempo.
Ta tex galashowen på VM, den var riktigt förbaskat kul att kolla på, kringarrangemangen gjorde det även jättekul att kolla på istölten.
Med lite andra proportioner mellan show och tävling är detta en väg som sporten måste gå för att locka nya intresserade.
Ombytta roller och avelsvisning är tyvärr inget för en oinvigd, även om jag förstår er uppskattning över dessa pausinslag, dom var riktigt duktiga!!
Det fjärde skälet är rätt trist, det måste smörjas för journalister. Och det ordentligt.
Journalister, särskilt på större media, förväntar sig att bli rejält bortskämda vid evenemang.
Det krävs mat o dricka i rikliga mängder för att dom skall bry sig om tävlingen.
Blir dom inte bortskämda straffar dom evenemanget genom att inte förmedla det vidare. Trist men sant.
Så, finns det nån som håller med mig?