Medförfattare/spökskrivare

Rosett

Trådstartare
Hur brukar det gå till? Jag vill få min historia nedskriven för bok eller film men tror inte jag klarar det helt själv så har funderat på det där. Hur brukar man göra med det ekonomiska? Jag kan inte betala något men kan medförfattare få procent på royaltyn eller vad det nu heter?
Och hur hittar man rätt person?

Hur brukar det gå till? Jag vill få min historia nedskriven för bok eller film men tror inte jag klarar det helt själv så har funderat på det där. Hur brukar man göra med det ekonomiska? Jag kan inte betala något men kan medförfattare få procent på royaltyn eller vad det nu heter?
Och hur hittar man rätt person?
Jag skulle nog börja med att kontakta Författarförbundet om jag inte hade privata kontakter.

Tror ingen skriver en hel bok utan att få en ersättning under tiden? Plus royaly.
Sensus kan kanske stötta under projektet, om de tycker att projektet är intressant.
Kanske finns någon härinne som är intresserad. :)
Lycka till!

För att få royalties måste du ha fått boken antagen av ett förlag. Om ett förlag är intresserade betalar de en viss summa, när boken sålt så mycket att den summan är täckt blir det frågan om royalties efter det.

Du kan naturligtvis ge ut den själv, men då får du sköta allt kring bokens lansering och försäljning själv, och ligga ute med de kostnaderna som du förhoppningsvis kan få igen.

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 273
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: Acto
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar