Medel vid skotträdsla

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare hundar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 013
H

hundar

Ni som har gett era hundar lugnande odyl för att hålla dom lugna vid nyår. Vad har ni gett när började ni o hur har det fungerat.

Gav min 2 lugnande tabletter XY någonting (har dom inte här) några timmar innan tolv. Hon var som hon brukar märkte inget särskilt.

Sv: Medel vid skotträdsla

Min hund har tidigare varit lite orolig inne, men inte värre än så. Dock har hon haft panik ute.
Har tränat med hjälp av cd-skiva med ljud, har fungerat jättebra.
Inte en reaktion inne och ute är hon inte ett dugg rädd dagtid när det än nån enstaka smällare. På kvällarna (dvs när det är mörkt) är det läskigt, men hon har inte längre den panik hon hade förut utan kan faktiskt slappna av igen efteråt.

Mina föräldrars hund fick Zylkéne eller vad det heter efter att ha pratat med vår veterinär, hon fick 2 tabletter dagen innan samt 2 under själva nyårsafton vid 17 tiden ungefär. Visst reagerade hon på ljuden, satt och skakade och flämtade men hon hade inte den där panik som hon hade förra året men om det berodde på att hon var här hemma hos mig eller om det var tabletterna vet jag inte.

Våran dvärgschnauzer har nästan alla år förutom förra året (2009) fått Nozinan.
Då har han fått en tablett på morgonen, en tablett på eftermiddagen och en tablett vid niotiden. Efter de två första märkte man ingen större skillnad, däremot brukade han somna relativt snabbt efter att vi gett honom den tredje och sista tabletten.
Han sov då egentligen igenom hela smälleriet, var han vaken brukade han gömma sig under ett bord men han var alltid realtivt lugn ändå.

Detta nyår skippade vi tabletter eftersom han börjat höra dåligt och så länge han höll sig inne med musik på så hörde han inte ett smack -sov lugnt och fint vid tolvslaget. Däremot var han naturligtvis stressad utomhus när vi gick sista rundan vid klockan 9 eftersom han hörde smällarna/raketerna då.

Jag gav min räddningsdroppar och rock rose för två år sen, det funkade kanonbra...förra året var han på landet och nu i år så var han nästan helt oberörd....12 slaget tyckte han väl inte var nån höjdare men det var helt ok ....förr kunda han knappt gå ut på flera veckor efteråt och var ständigt orolig, och nog fan va det lite eftersmällare och krutlukten som förstörde promenaderna.....nu är han 11 år och helt ok....det kan ju även vara så att jag fick avliva gammeltiken för tre år sen och hon hade stor del i att han blev såpass nervös för hon var jätterädd....dock blev hon halvdöv de sista åren så hon reagerade inte så mycket....

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 479
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 446
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 640
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka