Medel mot strålröta?

Sv: Medel mot strålröta?

Givetvis ska strålen och hoven innehålla fukt för att vara elastisk men min erfarenhet säger att för mycket fukt inte heller är bra. Lika lite som en snustorr hov är bra :)

Min 20 år gamla valack har flera år haft strålröta och bärrandsröta. Använde länge den hemskt starka Dry Hoof som var bra, varvat med tjära ibland. Men så fick vi tips om Virkon och nu sprayar vi sen tre månader varje dag både in och utsida av hoven. Hovslagaren har gett oss bästa betyg, det funkar verkligen. Inga sura hovar. Men vi fick i vintras byta hage för det är inte bra med lera över fötterna...
Hästen har torra hovar på sommarhalvåret så då penslar vi med vanlig rapsolja utanpå hovarna. Man behöver inte köpa dyra preparat, bara man får bra tips :-)

Om strålen blir för blöt så är den inte frisk. Att använda tjära är inte hälsosamt för hoven eftersom du dels torkar ur den, dels binder både bakterier och svamp inne i strålen.

Men??? Tjära är väl det mest beprövade (och billigaste) medlet mot röta genom alla tider.. Låter som någon återförsäljare av "mirakelmedel" som hävdar motsatsen.. Se till att det är ÄKTA tjära dock, och inte någon fuskvariant.
Aldrig tjära på utsidan däremot. Har fått bukt med mycket röta med hjälp av 1) rengöring med något antiseptiskt, gärna med en spruta (ingen nål!) så det blir tryck 2) små bomullstussar med tjära, eller tjärdrev som trycks ned och sedan byts ofta. En begynnande röta börjar ofta mellan ballarna, strax ovanför strålen och hästen blir lätt halt när "kuddarna" blir att gnida mot varandra (nästan som brännsår). Det är vanligt att man får ned hela spetsen på hovkratsen! Bomullen håller isär och ser till att det inte blir för täppt. Det läker relativt snabbt - och inifrån! Endast hälla på tjära tror jag inte på, då kan det kanske täppa till??
Rengöringen är A och O - annars gör ju tjäran ingen nytta! Men det är ju den uttorkande effekten man är ute efter och en hov med röta är ju inte frisk..

Jag gjorde som du minus rengöring med mer än vatten. Läkte på en skoningsomgång.

Däremot mötte jag väldigt olika reaktioner. Min häst fick väldigt djup mittstrålfåra och även djupa stårlfåror efter kanske 1 år som skodd (?) men han är verkligen inte trångt skodd (iaf inte som jag eller någon annan i närheten uppfattar det, olika hovisar inkluderade). Dock tyckte min vanliga hovis och flera andra kunniga hästmänniskor vi rådfrågade att det var något fel på hans hovar (ja, man kunde trycka in hela hovkratsen!) utan vissa hästar hade djupa fåror. Eftersom vi aldrig haft något liknande så litade vi ju lite halvt på det men frågade nya personer vid tillfälle.

Min dåvarande hopptränare (och även han hovis till viss del tror jag) tyckte dock hovarna var hemska på gränsen till strålröta och tipsade oss just om att trycka in bomull dränkt i tjära i fårorna. På så vis försvann fårorna på en skoning.

Bitvis kommer det dock tillbaka i mitt strålfåran ffa, när det är blött ute. Då penslar jag på lite tjära och det hjälper. Det handlar dock om några gånger/höst-vinter-vår. Inte var och varannan vecka alltså.

Om strålen blir för blöt så är den inte frisk. Att använda tjära är inte hälsosamt för hoven eftersom du dels torkar ur den, dels binder både bakterier och svamp inne i strålen.
Om en barfotahäst som dessutom verkas efter vildhästmodellen får strålröta så brister det i hästens miljö. Bajsiga hagar, kissig permanentbädd mm.

håll rent i hage o hov o du slipper bota symptomet på skiten. Orsak o verkan.:grin:

Tjära släpper igenom syre/luft och torkar samtidigt ut, svamp och bakterier tycker inte om torra miljöer där det dessutom finns syre.
Den binder alltså inte inne bakterier och svamp.
Jag litar på vår hovis i denna fråga.

En blöt stråle är inte frisk, nä det håller jag med om, då vill du ju torka ut den eller hur :)

Om man som jag har en tillfälligt/delvis blöt hage, inte har andra hagar att tillgå just nu, och inte vill ha hästen på box dygnet runt, då är tjära ett bra alternativ tycker jag.

Vi har inte ens en direkt blöt hage de värsta tiderna. Lite lerigt på hovarna i stigarna till stallet ja, men aldrig med än så och hästarna står aldrig i leran utan har massor med annat space de trivs bättre att pilla i gräset på (går mao inte i bajset heller) :)

Ingen stinkande bädd heller som axel antydde :D

Ja det ligger latent. Rötan beror inte på fukt utan jordbakterier som kommer in i strålen.

KL
väcker liv i en gammal tråd... strålrötan anfaller i takt m regnet:( och det är läge att börja behandla; men var får man tag i tjära? Och går det att blanda typ virkon m tjära? Alltså om jag börjar att behandla m virkon (det finns hemma) och sen fortsätta m tjära?

Prova Silverspray, allvarligt. Det slår ut svamp och bakterier på 2 dagar. Silverlotion är perfekt mot mugg. De som provat tror inte sina ögon, hovslagaren undrar vad för dunderkur de hittat...

Jag har haft mycket problem med strålröta på min ena arab och har provat en UPPSJÖ medel.....både kraftigare som kopparsulfat och mindre kraftiga.

Det som funkat bäst för mig är följande!

- Kratsa hovarna då hästen kommer in från hagen

- Skura strålen med en ganska hård tandborste eller nagelborste och starkt blandat såpvatten (grönsåpa)

-Har hästen ett rejält hål i strålen låter jag hoven torka lite och sedan trycker jag in en bomullstuss i hålet i strålen så inte pisspån kommer in där

- Ställ sedan in hästen i boxen över natten, rejält med spån så han står torrt

- Varannan dag har jag smort in strålen efter skrubbningen med spenefett, vit burk med blått lock man köper på granngården...ett fett man har till kospenar. Det är bra för spruckna händer och fötter för folk och en toppenbra salva för strålen. Fettet skyddar strålen och smörjer den.

På mina araber har det gått ganska fort att få resultat :) men det är till att greja VARJE kväll :)

Min pålle fick strålröta fram, lite bak men allra mest fram i september. Kan uppdatera med att några veckors enträget borstande tjärande (varje dag) har gett resultat - hästens fötter börjar bli normala igen och frisk stråle kommer underifrån.
Har förutom det underhållit genom att skära bort ev. flikar och ha hästen inne på torr bädd vid behov.

Prova Silverspray, allvarligt. Det slår ut svamp och bakterier på 2 dagar. Silverlotion är perfekt mot mugg. De som provat tror inte sina ögon, hovslagaren undrar vad för dunderkur de hittat...

Är det vanlig silverspray eller något speciellt märke?
Vart kan man få tag i det?

Senast ändrad:

KL

Jag har köpt probaVet. Ponnyn blir lite småsur i strålen och har lätt för att få små håligheter i strålen där bakterierna växer till. Denna är rinnig i kallt tillstånd men blir trögflytande vid kroppstemperatur vilket gör att det är lätt att applicera och stannar kvar.

Innehåller tee tree Oil. Inte använt så många gånger men tycker mig se resultat (inga katastrofstrålar ska tilläggas). Får fortsätta att utvärdera under vintern.

Tror att PFIFF har en silverspray som ska vara bakteriedödande, har inte själv testat.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare alltid använd Mustards Thrush Buster / Rengör strålen, men nu när jag gick in på min vanliga åf för att beställa på...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: Apollo 13
·
Hästvård Köpte en 2,5 årig fullblodsvalack för lite mer än en vecka sedan. Veterinärbesiktigade ej (ja, man lär av sina misstag :crazy: ) Första...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: sture
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2