Medel mot mjäll i svans och man

Sv: Medel mot mjäll i svans och man

Fast det vet jag inte om jag skulle rekommendera.. Det är lite väl starkt, tar ju bort alla bakterier på huden. Om hästen dessutom är känslig kan det bli värre. Klådan, alltså. Bättre att försöka få huden mjuk och skonsamt ren.

Du kan också testa olja, olivolja eller matolja går bra. Att smörja med menar jag.

Fast det vet jag inte om jag skulle rekommendera.. Det är lite väl starkt, tar ju bort alla bakterier på huden. Om hästen dessutom är känslig kan det bli värre. Klådan, alltså. Bättre att försöka få huden mjuk och skonsamt ren.

Man måste ju spä ut den alltså, precis som man gör när man använder den för sårvård. Den tar bort svampen som orsakar mjäll. Sedan kan man smörja med salva tex helosan.

Självklart ska den späs! Men jag tycker ändå inte att det låter bra. Jag vet själv hur känslig hårbottnen blir när den är mjällig och irriterad. Att lägga på något så stark som jodopax, även om den är spädd 1:10 eller mer, det KAN göra saken värre. Även om man smörjer efteråt. Då är det bättre att tvätta med vanligt vatten, eller en mild, oparfymerad, gärna så osyntetisk som möjligt, tvål och sen, vid behov, smörja med något mjukgörande och fuktighetsbevarande, till exempel Helosan.
Efter att ha haft seborré i omgångar i flera år och dessutom en mjällig eksemhäst lär man sig en del om känsliga hårbottnar. Men sen beror det givetvis på hurdant mjäll det är, om det är av en svamp, eller helt enkelt hårbottnen som flagnar eller något annat.

Men ett tips överlag, om inte annat för att få en fin päls, avänd så naturliga och milda produkter som möjligt. Ibland blir det visserligen så illa att man måste "ta i med hårdhanskarna", men inte ens då skulle jag rekommendera jodopax.
Jag har slutat med det helt, använder numera fysiologisk koksaltlösning om det finns sår som behöver tvättas. Känns lite mildare.. Fast det svider förstås lika bra. :cool:

Jag har använt jodopax på min hästs mjälliga och kliiga svans i flera år och det har fungerat alldeles utmärkt!

Tja, den kanske inte är så känslig? Jag kan inte ha det alls till min, han får ont och utslag på bara några minuter, oavsett hur mycket jag spär. Så jag drar mig för att rekommendera starka medel i första hand, men förnekar inte att det kan fungera för en del.
Det är inte bara jodopax jag är emot, billiga aloe vera-geler och liknande kan också ge utslag. Vet häst som tappade pälsen av aloe vera, men som inte är känslig i huden i vanliga fall. Så man kan aldrig veta.

Jag tänker lite så här, att mjäll har en anledning att dyka upp och det är ingen mening med att bara bota symptomen. Det är bättre att hitta orsaken, men ibland är det så svårt (och kostsamt, för ett "obetydligt" problem) att det är bättre i mina ögon att prova med milda produkter först. Fungerar det inte kan man först tänka över vad det är egentligen, och sen kanske byta vinkel eller ta i lite mer. Men att börja starkt, nej, det känns som att lära hästen öppna innan den kan svänga..

Aloe vera har jag aldrig rekommenderat eftersom det är stark allergiframkallande. Dock har jag aldrig stött på någon häst som reagerat på jodopax, det brukar man ju ha i de flesta stallapotek. Fördelen med jodopax är att det tar bort svamp som ofta är en orsak till mjäll, men om hästen inte tål det kan man ju använda mjällschampo i stället som någon annan föreslog.

Ta det inte personligt, det var inte något illa ment mot dig. Jag vet att jodopax är bra till mycket, men jag vet att det finns hästar son inte tål det när huden redan är irriterad. Men sen beror det på vad för sorts "mjäll" det är. Det kan vara svamp, det kan vara inflammation i huden som gör att den flagnar, seborré, helt enkelt torr hud.. Massvis! Så att ösa på något "bara för att", oavsett vad det är; jodopax, aloe vera, head&shoulders, horosol.. det kanske inte alls är bra för vad just den hästen lider av. Och det är inte lätt att se vad det är.

Därför tycker jag man kan börja i den mildste änden och så att säga jobba sig uppåt, jodopax kan mycket väl vara det som hjälper en men lika gärna det som stjälper. Aloe-exemplet tog jag upp som motvikt, det kan vara exakt samma sak där. Man vill gärna att det ska gå över fort, men ibland måste man ta det försiktigt.

Det jag skriver har jag skrivit utifrån min lilla erfarenhet med eksemhäst med "mjäll" (inflammerad hud som flagnar, ser ut precis som mjäll). Eksemfri häst kanske inte reagerar alls likadant, man kan omöjligt säga. Jag bara delade min åsikt. Man ska nog aldrig svälja ett råd rakt av..

Nu har vi tvättat med mjällschampo och efter några dagar vart klådan bättre:bump: Nu ska vi köra så titt som tätt dock ej för ofta och se om det hjälper.

kl

Min islänning (4-åring) har väldigt mycket mjäll och problem med någon form av hudåkomma (små krustor, skorv, gult mjäll, sår, fläckar där huden försvunnit som är rosa och lite vattninga) Han har blivit behandlad med penicillin en omgång (som avslutades för en vecka sedan) men nu brjar det komma tillbaka. Två veterinärer har tittat på honom och båda var säkra på att det inte var ringorm eller regnskållor. Jag börjar dock ändå misstänka regnskållor nu när det kommer tillbaka igen, då det har regnat extremt mycket nu.

Hur som helst, det jag undrar över är hur jag ska göra med allt mjäll? Han är mjällig både i man och svans och på hela kroppen. Han har gått i unghingstflock i fyra år och bara varit hemma sedan i oktober. Han är aldrig badad/tvättad. Jag skulle vilja ge honom en riktig shamponering, men går det verkligen att göra det nu när pälsen är så lång och det är kallt? Kommer han hinna torka eller kommer hans hudåkomma bara bli värre? Jag tvättar naturligtvis de områden som är drabbade av sår, men jag skulle vilja tvätta hela honom! Vad sk ajag använda för shampo? är Head&Shoulders verkligen bra för hästar?

//Julia

Vi använde head&shoulders på travaren för ca 14 dagar sen och han vart mkt bättre..kliar inget alls nu..men mjällen komemr tillbaka så det är väl dags att ta svansroten igen.Ett plusatt svansen luktar fräscht.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 980
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 507
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka