Medel mot mjäll i svans och man

charmant

Trådstartare
Vilka medel kan ni rekomander till detta?
Vi har en valack som kliar sig i svansen baktill och nu såg vi att mjället har blvit värre.

han är avmaskad efter veterinäres regler så det kan inte vara nåt sånt han kliar sig om.

Det verkar klia mest på sidan av svansroten precis där stråna sitter fast,han är lite rodnad där nu.

Någon som har funderingar eller tips???allt mottages tacksamt.

Sv: Medel mot mjäll i svans och man

han är avmaskad efter veterinäres regler så det kan inte vara nåt sånt han kliar sig om.

Vill bara påpeka att bara för en veterinär gjort upp regler ang maskningen så betyder det INTE att det är rätt. Det enda rätta ang maskning är ju att FÖRST ta ett träckprov och kolla upp. Att hästen kliar svansen kan bero på mycket. Det du kanske tänker på när det gäller mask är springmask. Med vad maskade ni med och när ?

Har en häst som har mjäll i pannluggen, har testat Sanix från Veredus o de funkar. Man sprayar i manen/luggen/svansen o sen kammar man bort mjällen (behöver upprepas). Vet inte om de hjälper mot klådan men mjällen tar den bort från min pålle i alla fall.

Jag använder Head&Shoulders till både mig och hästen. Inte främst pga mjäll utan för att han blir väldigt fin i man och svans av det.

Vill bara påpeka att bara för en veterinär gjort upp regler ang maskningen så betyder det INTE att det är rätt. Det enda rätta ang maskning är ju att FÖRST ta ett träckprov och kolla upp. Att hästen kliar svansen kan bero på mycket. Det du kanske tänker på när det gäller mask är springmask. Med vad maskade ni med och när ?

Vi har gjort 2 träckprov på honom sen i höstas så det har vi koll på.

Jag använder Head&Shoulders till både mig och hästen. Inte främst pga mjäll utan för att han blir väldigt fin i man och svans av det.

Åh...billigt och bra...ilar till affären för att inhandla en flaska och prova...

Det lät ju smidigt, att bara spreja och kamma. Kan inte tvätta så här på vintern, blir för kallt. Men var får man tag i det? Har googlat på både Sanix och Veredus, men det enda i hästväg jag hittat är benskydd? tror inte de är så bra mot mjäll :rofl:

benskydd mot mjäll...ja du lär väl bli den första som provar om inte annat:)

Nu har vi tvättat pållen i svansen och oj vad gott han luktar nu och vad strålande fin svansen vart:)

min blir fuktig och mkt stöv i svansen så att det kliar och då tvättar jag med linimentschampo för att sedan gnugga svansroten så torrr det går, linimentschampot lindrar klådan en del och sen är det inte panik om du inte får ut allt för det verkar efteråt. Efter 2 tvättar på ett halvår har min häst ingen klåda längre, men hon fick den nog pga, fuktig svans och väldigt mkt hår.

Det lät ju smidigt, att bara spreja och kamma. Kan inte tvätta så här på vintern, blir för kallt. Men var får man tag i det? Har googlat på både Sanix och Veredus, men det enda i hästväg jag hittat är benskydd? tror inte de är så bra mot mjäll :rofl:

Finns i de flesta ridsportputiker som är återförsäljare för Equality Line, om inte annat kan de ta hem!

Jag har gett min haflinger linfröolja sen i höstas o det har redan gett resultat i hennes man o svans :) Hon var mjällig o kliade sig förut, men inte nu.Kan vara ett tips för dig också kanske..
Det finns även ett medel som heter "no rub" som är bra att spreja på svansfästet eller manen så att det slutar att klia.

Jag har gett min haflinger linfröolja sen i höstas o det har redan gett resultat i hennes man o svans :) Hon var mjällig o kliade sig förut, men inte nu.Kan vara ett tips för dig också kanske..
Det finns även ett medel som heter "no rub" som är bra att spreja på svansfästet eller manen så att det slutar att klia.

VART HITTAR MEN DET...LINFÖROLJA ALLTSÅ?

annars kan du prova att smörja med bodylotion... det har vi använt i många stallar. Speciellt i de stallar där hästarna blev spolade/tvättade ofta. Kan ta någon dag innan de sluta att kli men det tar inte längre tid än en vecka. Kan vara värt att prova om inte mjällschampot fungerar.....

Veterinären kommer ut i morgon i ett annat ärende så då ska hon få titta på pålles klisvans....få se vad hon säger.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 980
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 507
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka