Med vilken teknik löshoppar ni?

Zondell

Trådstartare
Vad har ni för plan? Medhjälpare? Antal språng? Avstånd/storlek på hästen? Vad tränar ni den på? Hur ofta? Vilken ålder? Vilket mål?
Hur många hinder?

Beskriv gärna hästens teknik, förmåga och temprament!

Sv: Med vilken teknik löshoppar ni?

Nu löshoppar jag inte så jätteofta, bara ett fåtal ggr/år, när jag får möjlighet till det.

Jag har alltid 2 hinder, ett lågt rättuppstående som inhopp, ca 70 cm, höjer inte det hindret.
Det andra hindret ligger ett galoppsprång efter och är en oxer, detta hindret är det jag höjer.
Jag har minst en medhjälpare, gärna 2. en/de sköter hinder, jag hästen.
Efter några uppvärmningsprång är antalet språng max 10.

Om jag löshoppar så gör jag det för att hästen ska få hoppa utan ryttare, sköta sig själv och bestämma avstånd, och få rätta sig själv när det blir fel.
Jag löshoppar inte för att testa hästens förmåga att hoppa högt, utan för att förbättra teknik, självförtroende och för att den ska få ha roligt.
Löshoppar på upp till ca 1,30-1,40.

Är det bara EN som jobbar så här klokt eller ens har tänkt efter?

har än så länge bara löshoppat min dam en gång. men blir en gång i månaden tills treårs eller liknande. vi är 3 pers när vi löshoppar, en som driver fram hästen till hindret, en efter och en som stoppar på andra långsidan. Löshoppar så hon ska lära sig att sköta sig själv med avtramp och annat sen för att man visar löshoppning på som sagt treårs :p höjden ser inte jag som det viktigaste bara dom har kul och man inte stressar över dom :D har 2 hinder, ett kryss som inhopp och sen en oxer, ett galoppsprång där imellan. vet inte avstånd då har hjälp av en som har hand om löshoppningen så inget blir fel

Senast ändrad:

eller så är det bara en som orkar svara;)

Själv så löshoppar jag aldrig då jag inte har några så unga hästar. Inhoppade hästar hoppas bara uppsuttet.

Vad har ni för plan? Medhjälpare? Antal språng? Avstånd/storlek på hästen? Vad tränar ni den på? Hur ofta? Vilken ålder? Vilket mål?
Hur många hinder?

Beskriv gärna hästens teknik, förmåga och temprament!

Vi har löshoppat våra ponnyer inför kvalitetstester och liknande. Även ibland bara som omväxling och för att det är kul. Vi brukar väl vara 3 st iaf, så man hjälps åt att bygga upp allt och så vidare. Brukar ha två hinder, först ett kryss - ett galoppsprång - oxer. Rep längs med så att hästen vet vart den ska;) En leder in hästen i skritt mot hindrena släpper, smackar på och sen står någon längst bort med lite godis, så hästen stannar och får lite belöning där:) Sen kommer någon och leder bort den och så kör man om igen. Vi har aldrig löshoppat för att typ se hur högt den kan hoppa och så utan som sagt för att den ska lära sig inför kvalitetstävlan och för att den ska få hoppa helt själv utan ryttare nån gång ibland!

Teknik, förmåga och temperament har ju varit olika på alla ponnyer. Den jag har nu var ganska osäker på sig själv första gången och överhoppade sig ganska mkt.. Dessutom hade hon ganska dålig kondis så vi fick ta det lilla lugna helt enkelt, haha.

Jag löshoppar min 12 åring ca varannan månad för att han ska få bättre teknik och orka hoppa många hinder på rad utan ryttare. :)
Ska kanske börja tävla i vår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 056
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar