Med anledning av...

Jadzia

Trådstartare
... hästpass-tjafset som utspelar sig lite här och där så undrar jag över de kära hundägarnas laglydighet. Har ni alla märkt och ägarregistrerat era hundar?

Min hund är märkt, men den där lappen till hundägarregistret ligger fortfarande i skåpet. Ska väl skicka in den endera dagen. Som en kul grej är jag dock reggad som ägare på min förra hund fortfarande. Kanske ska ta och ändra det och få honom överskriven på nya ägaren.

Så mycket krångel för ingenting. Jag gillar verkligen inte register och byråkrati.

Sv: Med anledning av...

Mulle är reggad i SKK's hundägar register.. men lappen till jordbruksverket käkade han upp, och jag har inte fått tummen ur... att skaffa en ny :o :crazy:

Jadzia skrev:
Min hund är märkt, men den där lappen till hundägarregistret ligger fortfarande i skåpet. Ska väl skicka in den endera dagen. Som en kul grej är jag dock reggad som ägare på min förra hund fortfarande. Kanske ska ta och ändra det och få honom överskriven på nya ägaren.

Alla hundar är märkta och registrerade i SKK's hundägarregister. I Jordbruksverkets är det dock bara 2 av dem som finns + den hund jag hade när reglerna infördes. Hon avlivades för snart 4 år sedan, och jag anmälde direkt att hon inte fanns mer. När jag får utdragen ur registret står hon fortfarande med, och jag tar kontakt med dem varje gång och talar om att hon är död - till ingen nytta. Det har fått mig att helt skita i deras register, det fungerar ju inte iallafall :mad:

Lycka till med att överföra ägarskapet, det kan ta hur lång tid som helst.....

Mvh,
Duvan

Jajamen:D
Alla papper skickades in direkt som jag skrivit under köpekontraktet:D

Alla mina 8 (!) hundar är id-märkta och ägarregistrerade hos sjv :D

Att överföra ägarskap har aldrig krånglat vare sig för mig eller nån annan i min bekantskap..
En förutsättning är ju dock att papperet är ifyllt korrekt och att Båda parter skrivit under...

Japp! Så laglydig så. :D Men host host...jag ska skicka iväg det där j:devil: vla hästpasset nu vilken dag som helst. :o :angel:

Jodå, mina är märkta och införda i alla möjliga register...
Jag har tillochmed fått iväg hästpasset (den ena hade redan), skickade i augusti, men inte tusan har jag fått nåt tillbaka, lär väl dröja ett bra tag... Dock har jag bråkat en hel del om chippen på hästarna, vill frysmärka dem, med det får jag inte eftersom det är halvblod. Så nu går den ena med chip, den andra får de inte chippa eftersom passet inte har kommit *suck*. Ska försöka frysmärka ändå, om det så ska stå "emma" på dem....

Ska förresten öronmärka W, men vet. vill inte gärna öronmärka en vuxen hund. Förklarar snällt att om tant Agda hittar min jycke vet hon ju inte att den är chippad, men de påstår då att polisen vet... Och vad jag vet så vet polisen väldigt lite...

//E

Du har ingen hd-rtg på g på hunden? Passade på att stämpla 2 av mina hundar när jag hd-rtg dom för x antal år sedan. Eftersom dom redan var "bortdrogade", så blev det väldigt smidigt

Ja visa SJV så har jag betalt och det är klart. Men enligt SKK så är jag inte ägare till min äldre hund. Jag fick ju henne (som fodervärd) när hon var drygt 1 år och efter massor av brevväxling till SKK så gav jag upp. De ville ha hennes öronmärkning på nått vis stämplat på ett papper. Men hon var ju märkt 4 år innan hos en vbeterinär som jag har 100 mil till :crazy: Men jag funderar iaf på att göra ett till försök innan hunden dör...

Angående vem som står som ägare kanske kan vara viktigt om det händer något? Vem blir då juridiskt skyldig? Eller är det den som handhar hunden?

Jag har inga papper eller något på hunden.
Har ingen aning om vad man gör med en Blandrashund som aldrig haft några papper heller.

Den ska märkas och så ska du anmäla till SJV att du äger hunden :)

Jupp, märkta i öronen och reggade i SKK samt SJV.
Sist nämnda verkar vara en trög instans. Jag skrev papprerna i våras, och efter ett par tre fyra månader fick jag ett tillbaka som de ville ha kompletteringar på... :crazy:

Även hästpasset är fixat eftersom pållan är på väg att säljas. Då får man ju skärpa sig. Men det fungerade skit enkelt!:bow:

Jag satt och funderade på en sak...
När vi chippar våra valpar hos vet så får vi bara en blankett som ska skickas till SKK...
Varför inte bara ha ett register?

// J som tycker SKK's är mkt smidigare än SJV's

Jajamensan. Båda 2 både i SKK och SJV. Det är ju så att vi som har blandisar ser till att ha våra hundar i alla register som går.:smirk: Fast min gamla tik som jag tog bort för 1 1/2 månad sen fanns inte med någonstans:cool: .

Redan gjort, men vi fick pilla en del med det så vi hann helt enkelt inte med att stämpla henne:( Ska väl ändå dit snart, då får de göra det...

//E

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 697
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Där jag bor finns det 3 hundägare som älskar att träffas ute på gården och dricka kaffe medan deras hundar (modell medelstor - stor)...
2
Svar
35
· Visningar
4 358
Senast: Calazirya
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 649
Senast: Hjalti
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar