Maxgiva betfor

Sv: Maxgiva betfor

jaa, det undrar jag med! jag ska köpa en ponny, han är 6 år, tränas ganska hårt nu,
å då får han på morgon; musli, 2 kg hö
lunch 1/2 kg havre
åsså kväll
2 kg hö, 1 kg betfor?
jag har för mej att det är väldigt mkt?:confused:

Lite OT men jag läste nyss i en tidning att Briar käkar 3 kg betfor per dygn.

jag glömde såklart att väga, men ngn skrev 0,5 kg = 13-14 dl betfor
Så mkt ger jag inte, knappt en liter, är det för lite kanske?

Nu ska jag vara ärlig...;)

Har inte läst på betforsäckarna, men är det någon skillnad på snitslad eller pelleterad betfor näringsmässigt? Har bara pellets hemma så jag kan inte jämföra...

hm ja jag började fundera på om jag bara hade drömt att jag skrev det.... :p

Jag undrar hur mkt 0,5 kg är i deciliter, ngn som vet? Jag kan naturligvis väga ikväll....

mätte idag. mitt mått rymmer 220 ml, alltså 2,2 dl. två mått, nästan 4,5 dl vägde ca 300 gram. och det är vad min häst får varje dag. ett mått på möran, ett på kvällen.

mätte idag. mitt mått rymmer 220 ml, alltså 2,2 dl. två mått, nästan 4,5 dl vägde ca 300 gram. och det är vad min häst får varje dag. ett mått på möran, ett på kvällen.

Då måste det varit pelleterad betfor, där har jag fått litervikten till ca 650 gram, torr strimlad 300-320 gram per liter.

Fast nu menar vi väl att torr betfor BLÖt är så mycket va???
(blev inte färdig till att kolla)

Fanns det inte en undersökning gjord för några år sen om att just betfor ger bra energi o inte bildar så mkt mjölksyra i musklerna som havre?* fodergeniet*:angel:

det är kanske den som JB följer.

Min krångliga häst äter annat foder sämre om jag ökar betforen.

Jo det finns! Visade också att hästar som fick betfor mellan hoppklasserna fick mindre mjölksyra än övriga har jag för mig.

Men det är just när motionen blir ojämn på en hög giva som risken ökar. Håller man alltid jämn motion alt. drar ner på mängden vid vila så verkar det inte vara någon större fara.

Då måste det varit pelleterad betfor, där har jag fått litervikten till ca 650 gram, torr strimlad 300-320 gram per liter.

nope, ja har strimlad berfor. med mitt mått mätt skulle en liter betfor väga lite över 600 gram. låter det verkligen så overkligt?
nån mer som har vägt sitt? måste ju bara åka ut till stallet sen och kontrollväga..... :confused:

3kg låter ganska okej till en normalhäst. Alla våra hästar får 1 liter per dag men som sagt mer än så kan man ju ge. Om din just nu får 2,5kg skulle jag inte oroa mig så länge h*n inte blir lös i magen.

Under förutsättning att vikten är uppmätt då fodret är blött :D:D:D

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
318
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka