Maxgiva betfor

Sv: Maxgiva betfor

Det är den vita, han är kräsen.... Nu dom sista dagarna har han ätit lite bättre, men han är den sorten som bara äter saker som han tycker är GOTT. Och har han lite dålig apetit så är inget gott mer än i några dagar.... :p

Så det är skönt att veta att om han äter för lite hö utöver vintern (när det inte finns gräs kvar) så kan han få extra mkt betfor istället! :)

Det är den vita, han är kräsen.... Nu dom sista dagarna har han ätit lite bättre, men han är den sorten som bara äter saker som han tycker är GOTT. Och har han lite dålig apetit så är inget gott mer än i några dagar.... :p

Så det är skönt att veta att om han äter för lite hö utöver vintern (när det inte finns gräs kvar) så kan han få extra mkt betfor istället! :)

Den vita rids inte va? För om den gör det så bör du vara väldigt försiktig när du ger höga givor av betfor då risken för korsförlamning blir väldigt hög om motionen inte sker regelbundet. Förvisso finns det ingen, som jag vet, studie som bevisar detta men det är ändå mga som är övertygade om det utifrån personlig erfarenhet.

Jag fick korsförlamning på en häst jag hade när nya stallägaren missuppfattat och gav över 100% mer betfor än vad han skulle ha. Och han fick en rejäl korsförlamning efter en vilodag.

Under konvalecensen så fortsatte stallägaren ge betfor :eek: för att h*n inte trodde att det räknades till kraftfodret (hade väl kanske samma kunskap som HH redovisar ang fiberhalten) och tog således inte bort den när jag sa till om att han inte skulle ha ngt kraftfoder.

När vet kom för att ta nytt blodprov så blev denne mkt chockad när värdena var ännu sämre än gången dessförinnan. Men då uppdagades att han hade forts få betfor.
Vid nästa provtagning var han nästintill bra. Det gick väldigt fort efter att betforen tagits bort.

Så själv är jag alltid enormt försiktig med att ge höga givor av betfor (vet fler i min umg.krets som råkat ut för liknande).

Lite OT: När min fånghäst var under rehab. så blev jag rekomm. av vet att ge henne 2dl betfor/dag för att hålla igång magen under boxvilan. Men trots så liten mängd så gick det inte. Hon blev markant sämre av det. Vet upplyste då om att precis samma goda effekt på magen kunde uppnås av 1 morot istället, och det fungerade, dvs det blev hon inte sämre av. Det hela gjorde dock att min respekt för betfor åter igen skärptes.

Det är torr vara som diskuteras om det inte speciellt står att den är uppblött, det är torr mängd man använder sig av när man räknar foderstater!

aha... i så fall tycker ja nog att 2,5 kg tprr betfor låter dödligt mycket..... jisses...

våra påsar (25 kg) räcker nog en månad för två hästar. det tycker ja e lagom mycket....

det låter ju inte så bra men han har ALDRIG haft minsta tendens till kf trots att han stått på ganska stora mängder utan att ridas i flera år.....

tror du inte det kan bero på om dom är disponerade för det eller ej?

aha... i så fall tycker ja nog att 2,5 kg tprr betfor låter dödligt mycket..... jisses...

våra påsar (25 kg) räcker nog en månad för två hästar. det tycker ja e lagom mycket....

Det är väl det vanligaste att man bara ger betfor som sås på maten! Men det är bra om man är medveten om hur mycket torr vara man ger för att kunna räkna ut foderstater, men ger man tex 1-2 dl torr vara så behöver man ju inte räkna med det för det är väldigt lite.

Jag fick korsförlamning på en häst jag hade när nya stallägaren missuppfattat och gav över 100% mer betfor än vad han skulle ha. Och han fick en rejäl korsförlamning efter en vilodag.

....

...
Lite OT: När min fånghäst var under rehab. så blev jag rekomm. av vet att ge henne 2dl betfor/dag för att hålla igång magen under boxvilan. Men trots så liten mängd så gick det inte. Hon blev markant sämre av det. Vet upplyste då om att precis samma goda effekt på magen kunde uppnås av 1 morot istället, och det fungerade, dvs det blev hon inte sämre av. Det hela gjorde dock att min respekt för betfor åter igen skärptes.

Hästar med anlag för en viss typ av korsförlamning kan få det av sockret i gräs också. Faktiskt kan gräsarter periodvis nå samma sockerhalter som betfor. Dock är det inte så långa vägar så mkt socker som det blir av motsvarande vikt havre.

Mer OT jag träffade en hästägare vars häst fått fång av ett par morötter och äpplen, fång är onekligen en komplicerad sjukdom. HH

det låter ju inte så bra men han har ALDRIG haft minsta tendens till kf trots att han stått på ganska stora mängder utan att ridas i flera år.....

tror du inte det kan bero på om dom är disponerade för det eller ej?

Jo, det kan säkert vara så. Och ännu känsligare blir det väl när de rids och sedan motionen blir ojämn (vilket jag inte var bekymmrad om i mitt fall eftersom jag trodde att han stod på sin vanliga låga giva. Annars är jag inte helt säker på att det hade brytit ut). Om de inte rids som i ditt fall så borde ju risken vara mkt, mkt mindre.

Hästar med anlag för en viss typ av korsförlamning kan få det av sockret i gräs också. Faktiskt kan gräsarter periodvis nå samma sockerhalter som betfor. Dock är det inte så långa vägar så mkt socker som det blir av motsvarande vikt havre.

Mer OT jag träffade en hästägare vars häst fått fång av ett par morötter och äpplen, fång är onekligen en komplicerad sjukdom. HH

:idea: Det visste jag inte! Tack för infon!

Ja, jag har också hört talas om hästar som fått fång av enb äpplen och morötter, men jag har faktiskt trott att det varit lite av en skröna. Men det är ju möjligt att det är så.

what!? nu fick ja upp ögona åxå! havre? socker? nu blev ja nyfiken och vet inte riktigt om ja tolkat det rätt. förklara??? :d

Fanns det inte en undersökning gjord för några år sen om att just betfor ger bra energi o inte bildar så mkt mjölksyra i musklerna som havre?* fodergeniet*:angel:

det är kanske den som JB följer.

Min krångliga häst äter annat foder sämre om jag ökar betforen.

what!? nu fick ja upp ögona åxå! havre? socker? nu blev ja nyfiken och vet inte riktigt om ja tolkat det rätt. förklara??? :d

Stärkelsen i spannmål spjälkas i tunntarmen till 2 sockermolekyler som hästen tar upp i blodet. Stärkelsen i sig kan inte tas upp. HH

som tidigare sagts, ja, betforns giva räknas alltid i torrt format.. :)

Dum fråga kanske... Men 3 kg, är det innan det blöts upp eller???

Innan det blöts upp ja!

(Skulle det vara inklusive vatten, så tippar jag att det blir ca 2,6 kg vatten och 0,4 kg betfor på ett ungefär, mest bara vatten alltså och inte speciellt mycket näring!)

Jag undrar hur mkt 0,5 kg är i deciliter, ngn som vet? Jag kan naturligvis väga ikväll....

OCH undrar om jag fattat rätt, en häst på 450 kg är maxgivan 2,5 kg? Det låter som enormt mkt? Jag inbillar mig att min häst blev ngt lugnare då jag drog ner på betfor, fick för mig att det var för mkt socker?
Till dig vars häst äter dåligt, har du provat att ge blötlagd krafft?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
318
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka