Maxgiva betfor

Centaur

Trådstartare
Hur mkt kan man ge?

Bortse från behov och allt sånt, hur många kg Kan man ge en häst ca på 600kg?

Sv: Maxgiva betfor

Läser man på hemsidan så är det ju 0,5-1 kg som gäller.

nej det är bara om man använder det som tillskott. vet att briar får får 3 kg tex.

Det verkar inte så lätt att ta reda på. Jag har letat lite och det står olika på olika ställen. Jag har hittat mella 100 g och 300 g per 100kg. Men om Briar får 3 kg så stämmer nog inte det som jag hittade. Det verkar som om du tänker ge mycket och inte bara lite som ett tillskott.

Ja det tänker jag. ;) Eftersom det är en av väldigt få saker som hästen vill äta för tillfället. :crazy: Och Något måste han ju få i sig..

Är uppe i ca 2,5 kg nu, beroende på vad han äter upp..

egentligen finns ingen maxgiva då man testat att ge stora mängder(1kg/100kg häst) melass(dvs betfor utan fibrerna) till testhästar utan negativa effekter..

men generellt sett 0,5 kg betfor per 100 kg häst och 0,1 kg betfor per 100 kg föl

så det är inte skadligt på något sätt med större mängder?
är mest fibrerna jag vill åt.

egentligen finns ingen maxgiva då man testat att ge stora mängder(1kg/100kg häst) melass(dvs betfor utan fibrerna) till testhästar utan negativa effekter..
l

Jag är inte säker på detta men betfor ska ju innehålla nyttiga fibrer så jag kan tänka mig att man kanske kan ge dem mycket av det. Melass däremot låter inte lika nyttigt. Det innehäller väl mest socker? Jag vet att hästar äter mkt socker från gräset bla men att bara ge dem det verkar inte så bra.

så det är inte skadligt på något sätt med större mängder?
är mest fibrerna jag vill åt.

Jag tycker egentligen inte om att skriva vad någon annan har sagt för jag är rädd att det kan bli fel. Men om jag var du hade jag letat upp en tråd med rubriken nedan

hur mycket betfor?

Där diskuteras ungefär det du frågar efter.

I min "Hästens foder - Näringsrekommendationer och fodermedelstabeller för hästar" från Jordbruksverket står det 0,3 kg/100 kg kroppsvikt som högsta dagsgiva.

Den är dock såpass gammal som från 1993 så det kan säkert ha ändrats efter tester som gjorts därefter.

Senast ändrad av en moderator:

tack, hittade den till slut. tolkar vad hh skriver som att det inte egt finns någon begränsning? gör du?

tack, hittade den till slut. tolkar vad hh skriver som att det inte egt finns någon begränsning? gör du?

Jag är urdålig på att länka.
Ja jag tolkar det också så. Sedan kan man ju undra hur nyttigt det är att bara äta betfor. Men det vill jag inte uttala mig om. Det är alldelse för svårt för mig.

Har tänkt ngn minut och läst den en gång till. Jag antar att det inte är riktigt samma situation som med din häst. Det är det jag menar med att bara upprepa vad ngn har sagt i ett annat sammanhang. Hon hade kanske svarat dig på ett annat sätt utifrån din situation om du förstår vad jag menar. Med detta menar jag att den kanske inte bara kan äta betfor men att jag tolkar det som att den kan äta mkt betfor om den äter annat också. Blev detta för snurrigt?

Betfiber kan i princip betraktas som grovfoder. Fiberhalten är precis i gränslandet mellan grovfoder och ickegrovfoder. Eftersom fiberkvaliteten är så särskilt bra för grovtarmens bakterier är det ingen nackdel att ge som enda mat vilket en av mina gamlisar får dock med luserntillägg för att höja proteinmängden.
Innan ensilage fanns att tillgå vet jag en del hosthästar som levde på betfor vintertid. HH

En veterinär lär ha sagt att en häst inte kan äta mer än 2 liter uppblött betfor åt gången om de får grovfoder i anslutning till målet, pga att magsäcken är så liten.

Jag tror ju inte alls på detta men undrar vad h*n grundar detta på igentligen?

ursäkta en dum fråga, men pratar vi uppblött eller torrt betfor? uppblött va? :crazy:

Jag har en 5-åring som är en sk. "kolik"-häst. Hon vart så dålig en gång att hon hamnade på kliniken och efter det fick vi prata med klinikens foderrådgivare för att se om det fanns ngt fel i foderstaten (vilket det btw inte gjorde). Jag frågade iallafall henne om hur mkt betfor jag kunde ge och det var väl i stort sett obegränsat, så länge man använder sunda förnuftet såklart:D

Vi har alltid gett våra hästar mkt beftor då vi har sandmarker här, så jag tror inte att du behöver vara orolig för att ge flr mkt så länge du håller koll på att den inte blir lös i magen eftersom det är verkar lösande! Men det vet du ju redan:p

Varför vill han inget annat äta och vilken av dem är det?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
318
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka