Maxgiva av olja??? Vilken olja???

Natasja

Trådstartare
Hur mycket olja kan man ge en häst, dvs maxgiva per 100 kg häst?

Har hört av en foderrådgivare från krafft att 4 dl/dag (0,7-0,8 dl / 100 kg) är maxgiva för en stor häst. Men läst här på Buke att det finns de som ger upp till 7 dl, vet dock ej vad det var för häst.

Är det någon som vet rekommenderad maxgiva, finns det andra rekommendationer än Kraffts?

Sen har jag hört om i princip alla typer av olja att det ska man absolut inte ge och det ska man ge. Krafft rekommenderar tex soja, medans någon annan säger att soja ska man absolut inte, detta helt utan att tänka på miljön utan det är för hästens bästa.

(Själv köper jag W****s för 99kr/10liter rapsolja! Kanske läge att tänka om här och köpa svenskproducerat!)

Vad vet ni om detta?

Sv: Maxgiva av olja??? Vilken olja???

max 100 g olja per 100 kg häst och utfodring
max 200 g olja per 100 kg häst och dag

ang olja vs soja är ju två HELT OLIKA fodermedel..d et ena ger man för energins skull och det andra för proteinets skull.. som att jämföra havre och lusern fast ÄNNU större skillnad i näringen..

vilken olja man ger kvittar så länge man ger vegetabilisk olja av livsmedelskvalitet..
Mineraloljor hör ihop med motorer, undantagsfall paraffinolja, men det ger man inte till hästar för näringens skull utan som laxermedel..
Animaliska oljor är kalasbra att smörja läder med och visst äter hästar det också.. men man bör undvika dem (minns ej anleningen)

Jag fick lära mig 1 dl/100 kg. Nu har jag inte källan men det var när jag pluggade på SLU vi pratade om det där, så det borde vara från Rundgren som har skrivit den där blå foderboken "HÄstens näringslära", eller vad den heter.

max 100 g olja per 100 kg häst och utfodring
max 200 g olja per 100 kg häst och dag

ang olja vs soja är ju två HELT OLIKA fodermedel..d et ena ger man för energins skull och det andra för proteinets skull.. som att jämföra havre och lusern fast ÄNNU större skillnad i näringen..

vilken olja man ger kvittar så länge man ger vegetabilisk olja av livsmedelskvalitet..
Mineraloljor hör ihop med motorer, undantagsfall paraffinolja, men det ger man inte till hästar för näringens skull utan som laxermedel..
Animaliska oljor är kalasbra att smörja läder med och visst äter hästar det också.. men man bör undvika dem (minns ej anleningen)

Jag menade sojaolja, den innehåller väl inget protein?

Så här står det på Krafft Energy Oil på deras hemsida:
100 % GMO-fri ren sojaolja av livsmedelskvalitet

KRAFFT OIL
Ren sojaolja av livsmedelskvalitet som ger ett rent, koncentrerat energitillskott i skonsam form. Rekommenderas – t ex i kombination med KRAFFT GROOV 90 – till hästar med muskelproblem samt till heta hästar som har svårt att hålla hull. Rikt på nyttiga fettsyror. Bidrar till blank hårrem och ett gott allmäntillstånd.
Förp: 1,8 liter och 10 liter bag-in-box

Kostar ca
Krafft Energi Oil, 1,8 liters flaska 83,00
Krafft Energi Oil, 10 liters BIB 375,00
Krafft Energi Oil, 25 liters dunk 850,00

Senast ändrad:

ja det är ju en jäkla skillnad på soja och sojaolja ;) och med tanke på att du skrev rapsolja så tänkte jag att du nog skulle skrivit sojaolja om du menat det..

sojaoljan skiljer sig inte från andra vegetabiliska oljor näringsmässigt sett.. och är inte farligare eller snällare än någon annan olja..
köp det du känner för..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 238
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 363
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 143
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka