Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hela grejjen varför jag drog upp denna skumma frågan var att min kompis sa att det var för gammalt att löshoppa en häst som är 11 år... Hästen är i bra kondition och ska snart starta LB med mig, så det lät väääldigt konstigt att jag inte skulle kunna löshoppa henne på en normal höjd, då hästen är väl musklad och i ra kondition och framförallt bara 11 år gammal...! Hoppas att detta förklarade den konstiga frågan och tack för era svar!
Aja baja, inte hoppa hindret åt fel håll... Markbommen ligger på fl sida hindret... :smirk:
Aja baja, inte hoppa hindret åt fel håll... Markbommen ligger på fl sida hindret... :smirk:
Löshoppning kan vara lämpligt att börja litet försiktigt med när hästen är ungefär 1.5 år, bl a för att se om den har talang för hoppning, tyckte Peter Eriksson. Att löshoppa en vuxen häst är ingen större idé, då ska den hoppas med ryttare istället.
Jag såg ett tidigare svar om att man inte behöver löshoppa en 5-åring utan hellre bör hoppa den uppsutten. Jag trodde att löshoppningen var en utbildningsmetod som gav hästen "eget" självförtroende för hinder? Börjar man med uppsutten hoppning direkt så kanske hästen blir osäker. Har jag helt fel eller?
SVAR: Nej, du har helt rätt i det du säger, men vi anser att en 5-åring ska hoppa bara uppsuttet, det du pratar om gäller en 4-åring. Naturligtvis kan man löshoppa en äldre häst, men ändamålet är ju inte löshoppning, tävlingarna avgörs ju uppsuttna. Och för att "spara" på sprången är det bättre att hoppa uppsuttet.
Vad gäller hästens självförtroende och om den kan bli osäker så är det så att en häst ALLTID SKA hoppas in under en rutinerad ryttare - det är mycket, mycket viktigt. En orutinerad ryttare kan förstöra en bra hopphäst för all framtid. På en unghäst får du inte själv vara orutinerad eller osäker. Är du det - ta hjälp!!!