Maxålder för löshoppning?

Panamera

Trådstartare
Hej! Finns det någon maxålder på hästen/ponnyn som man inte ska överstiga vid löshoppning? Tacsam för svar/ Diana Sellberg :bow:

Sv: Maxålder för löshoppning?

vaddå maxålder?.. du får väl löshoppa hemma hur mcyket du vill på hur gammal häst som helst..:confused: :crazy: eller hur menar du..?

Åldern spelar mindre roll. Det du ska tänka på är hur hästen mår. Är den i kondition? Har den styrka? Är den frisk eller skadad? Allt sånt spelar in på huruvida man ska löshoppa hästen eller inte, samt hur mkt och hur högt - detta gäller oavsett hästens ålder.

Om du har en frisk och pigg 30-åring i någorlunda kondition och styrka så dör den knappast av att få löshoppa låga hinder då och då ;)

Ålder spelar ingen roll, så länge hästen är fräsch och i kondition.
Däremot är det viktigt att inte löshoppa för högt.

Hela grejjen varför jag drog upp denna skumma frågan var att min kompis sa att det var för gammalt att löshoppa en häst som är 11 år... :confused: Hästen är i bra kondition och ska snart starta LB med mig, så det lät väääldigt konstigt att jag inte skulle kunna löshoppa henne på en normal höjd, då hästen är väl musklad och i ra kondition och framförallt bara 11 år gammal...! Hoppas att detta förklarade den konstiga frågan och tack för era svar!

Hela grejjen varför jag drog upp denna skumma frågan var att min kompis sa att det var för gammalt att löshoppa en häst som är 11 år... :confused: Hästen är i bra kondition och ska snart starta LB med mig, så det lät väääldigt konstigt att jag inte skulle kunna löshoppa henne på en normal höjd, då hästen är väl musklad och i ra kondition och framförallt bara 11 år gammal...! Hoppas att detta förklarade den konstiga frågan och tack för era svar!

Personen som sa att hästen är för gammal vet inte vad h*n pratade om.

Den är ju i sina bästa år så det är bara att köra på! :D

Haha det rimmade ju till och med! ;)

*dressyrryttare inne och svarar* :angel:
Jag har också hört detta påstående i samband med att min hopptränare skulle ha löshoppning i ridhuset. Jag var lite sugen på att ta med medryttarhästen då hon älskar att hoppa och mår väldigt bra av det, men jag är för feg för att man egentligen ska prata om hoppning på hinderhöjden :angel: . Men då tittade min hopptränare lite sådär konstigt på mig och sa "men du vet väl att man inte ska löshoppa äldre hästar?". Ingen vidare motivering, hästen i fråga är 15 år.

Kanske kan vara så att hoppfolk tycker att äldre hästar bara ska hoppas så högt som de klarar med ryttare på ryggen och unghästar kan hoppa högre? De tänker kanske inte på att det sitter en bromskloss på ryggen som inte törs hoppa lika högt som hästen har kapacitet. Samtidigt kan man ju vända på frågan och fundera på varför man ska löshoppa äldre hästar. Ser fram emot fler kommentarer i frågan.

Löshoppade min pålle idag. Han är 135 cm hög. Han är 20 år och hindret är 1.10 m!! Han klarade det lätt!!

9614505.jpg

Tack för era svar!
Min kompis ska få sig som en liten läxa att läsa denna tråden och börja förstå att hon har fel! Hoppas att det får henne att förstå att hon inte alltid kan ha rätt... Jag tror jag ska löshoppa min lilla ponny nästa vecka! Maxhöjden får väl ligga på 1 m då... Jag kan kolla hennes kapacitet någon gång senare när det inte är så många tävlingar längre. Vill liksom inte hoppa henne för mycket... Åter igen, tack för era svar!

Aja baja, inte hoppa hindret åt fel håll... :angel: Markbommen ligger på fl sida hindret... :smirk:

Maxålder finns det inte, men det är många som inte tycker det ngn ide att löshoppa en äldre häst som tex Peter Eriksson ;)

Löshoppning kan vara lämpligt att börja litet försiktigt med när hästen är ungefär 1.5 år, bl a för att se om den har talang för hoppning, tyckte Peter Eriksson. Att löshoppa en vuxen häst är ingen större idé, då ska den hoppas med ryttare istället.

http://www.ridsport.se/uppland/Utbildning/clinicartikel031123.htm

http://www.ridsport.se/svar.htm

Jag såg ett tidigare svar om att man inte behöver löshoppa en 5-åring utan hellre bör hoppa den uppsutten. Jag trodde att löshoppningen var en utbildningsmetod som gav hästen "eget" självförtroende för hinder? Börjar man med uppsutten hoppning direkt så kanske hästen blir osäker. Har jag helt fel eller?

SVAR: Nej, du har helt rätt i det du säger, men vi anser att en 5-åring ska hoppa bara uppsuttet, det du pratar om gäller en 4-åring. Naturligtvis kan man löshoppa en äldre häst, men ändamålet är ju inte löshoppning, tävlingarna avgörs ju uppsuttna. Och för att "spara" på sprången är det bättre att hoppa uppsuttet.
Vad gäller hästens självförtroende och om den kan bli osäker så är det så att en häst ALLTID SKA hoppas in under en rutinerad ryttare - det är mycket, mycket viktigt. En orutinerad ryttare kan förstöra en bra hopphäst för all framtid. På en unghäst får du inte själv vara orutinerad eller osäker. Är du det - ta hjälp!!!

Klart man kan löshoppa sin häst oavsett vilken ålder. Man kan ju bygga upp löshoppningshindren så att det är en fyr-studs eller liknande och hoppa i båda varven. Ett bra tips är att löshoppa hästen om den tycker något är läskigt, utan att jaga den, då kan den på ett lugnt sätt få lära sig hoppa vattenmatta, eller något annat. Vitsen med löshoppning tycker jag, är att hästen ska få göra något annorlunda och det behöver absolut inte vara höjden som är viktig.

Lycka till :D

jag har löshoppat min 25åriga ponny, dock inga höga höjder utan hon fick springa och hoppa i full fart för att hon tycker att det är så KUL!

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 318
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka