max vila mellan träning?

Sv: max vila mellan träning?

Jag tränade gymnastik på elitnivå innan ridningen. Vi hade vår 'bas-styrketräning' varje dag men tränade aldrig någonsin riktigt hårda fyspass inriktade på div. kroppsdelar (typ ben, armar, mage, rygg osv.) flera dagar i rad. Kan knappt minnas att vi ens gjorde det oftare än en gång i veckan?

Vi hade alltid ett fyspass som uppvärmning på en timme innan själva träningen och med tanke på vår styrka var det bara basic.

Vad jag egentligen ville få ut med inlägget vet jag inte. Inte heller om det hjälpte dig något om hur andra idrottare fungerar. :crazy: :D

Nja du stärkte nog det jag menade, helt enkelt,:D

Det är så det fungerar i ridning också. Man gör olika saker och hårdtränar muskler gör man inte varje dag utan mycket mer sällan.

sen tycker jag dock inte att det är vettigt att låta hästen stå en vecka för att sen åka och träna för tränare. ett par dar - visst, men inte en vecka. Man rivstartar helt enkelt inte på det viset tycker jag, då skulle jag ställa in det träningspasset och rida ett par igångsättningspass innan. leder, muskler och annat ska ändå igång och få en sportslig tycker jag. oavsett om konditionen fortfarande är opåverkad.

:bow: :bow: Där sa du det jag också borde påpekat, för det tycker jag verkligen också.:D

* kl *
Jag har oxå svårt att se några fördelar på att träna varranan dag- dels för hur hästen är gjord för..dvs att benens uppbyggnad för mycket rörelse VARJE dag.

Det finns jö en anledning till att hästar har en förmåga att svullna upp i ben dagen efter träning....det finns mängder med slaggprodukter som vill få rörelse till att transportera bort.

Finns jö oxå praktist, fysiskt anledning till att det är bra med tex dressyrträning 2 dagar i rad- dels för att få igenom helt- saker den andra dagen och dels för benens produktion av ledvätska mm från dagen innan hjälper att smörja leder till den träning vi utsätter dom för den andra dagen.

Om man nu har en häst i kondition brukar jag förekomma skador genom att tänka och planera för arbetet med vilket arbete den haft dagen innan.

Tex- vila- skritta- jogga- träna- träna- jogga- skritta.
Bygga upp och bygga ner rörelsen, arbetet optimalt
Sen vad exakt man gör de dagar man tränar kan jö varieras- från dressyrpass till ren konditionsträning som cantring eller joggningen som lättare klättring till lydighetsövningar med övergångar mm.

Men...det kan vara bra att kanske varannan vecka lägga in 2 vilodagar i följd för optimal vila, uppbyggnad av muskelationen. Likväl ha en hel veckas skritt i skogen *utan att ta i tygeln vecka* för avkoppling och variation med full fodergiva för att bygga på energireserver, hull och jag rider vanligtvis sällan under 1,5 timmar p/dag.

Som svar till TS fråga- skulle jag om man vilat fler dagar än 2 skulle jag följa ovan schema- alltså skritt - jogga - träna igen. Man ska ha klart för sig att det kan vara svårt att jämnföra häst och människa muskelärt då hästen har en mycket större muskelmassa som behöver mycket mera rörelse, arbete i jämnförelse både i vardaglig träning och uppvärmning.

Att vara häst och bli tränad varranan dag skulle jag inte vilja vara- då kan man snacka om stela och ogenomarbetade muskler och blodet sprängfullt med slaggprodukter :eek:
precis :bow: det var det jag ville få fram lite, att man inte ska hårdträna varannan dag och låta hästen bara stå i box/rasthage på "vilodagarna", det är inte bra,
men skrittar man ut kravlöst så är det ju "rörelsevila och mycket bättre för hästen :idea:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 893
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka