max timmar mellan måltiderna

Sv: max timmar mellan måltiderna

linnsan skrev:
vad är max timmar mellan måltiderna för en häst..
tacksam för svar:)

Det beror lite på hur mycket hästarna får att äta. Man räknar den "icke ätbara tiden" alltså den tiden som hästarna inte har nåt att äta. Den tiden ska helst inte vara längre än 3,5-4 timmar.

För övrigt är det bra att sprida målen så jämnt som möjligt över dygnet.

Mina pållar får mat följande klockslag.

05.00-5.30 frukost

10.30-11.00 lunch

16.00-17.00 middag

21.00-22.00 kväll

/Lizzie
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Våra hästar får mat dessa tider och det funkar ypperligt. Ingen som vräker i sig pga. hunger, ingen som lämnar pga. mätthet osv.

07.00 Kraftfoder+hö
12.00 Hö
18.00 Hö
21.00 Hö+kraftfoder
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Våra hästar i stallet går på fri tillgång, men vi ger dem 3 gånger om dagen som påfyllning.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Eftersom att ingen svfarat riktigt på den riktiga frågan enligt mig.

När det har gått 10-12 timmar mellan måltiderna börjar bakteriefloran i tarmen att dö ut. Så det är maxtiden det får vara mellan 2 måltider. Dock bör man ju ha mindre tid emellan.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Mina pållar äter på följande tider:

Frukost kl 05.00
Lunch kl 10.00
Middag kl 15.00
Kvällsmat kl 21.00

Dessa tider avser endast kraftfodergivorna, de har fri tillgång på stråfoder både ute och inne. Men eftersom de är högpresterande och får ganska stora mängder kraftfoder måste det delas upp i flera givor.
Totalt får de i sig 5,3 kg kraft/dag.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

okej.....då var det så många timmar som jag trodde (4 tim alltså)min pålle har fri tillgång..eller han får 8 kg på morgonen runt 7 och sedan räcker det till 21-22..och får då 4 kg och det räcker till morgonen..
det finns alltid lite hö kvar när han får nytt kanske runt 1/6 kg inte mycket men han står aldrig utan mat..sedan så har han grenar och annat och knapra på..han går på lösdrift..tacksam för alla svar:idea:
men det finns 2 shettisar i stallet och de får bara morgon och kväll..:(
 
Senast ändrad:
Sv: max timmar mellan måltiderna

moonlightgarden skrev:
Eftersom att ingen svfarat riktigt på den riktiga frågan enligt mig.

När det har gått 10-12 timmar mellan måltiderna börjar bakteriefloran i tarmen att dö ut. Så det är maxtiden det får vara mellan 2 måltider. Dock bör man ju ha mindre tid emellan.

Den tiden gäller för den "icke ätbara tiden". Alltså 10-12 timmar som hästen inte har något att äta = tom mage. Då börjar bakteriefloran att dö ut. Får hästen, t ex kl 21, 6-8 kg att tugga på - då räcker det ju ett tag, förhoppningsvis 3-4 timmar. Om det sedan är frukost kl 8, så blir den icke ätbara tiden 8-9 timmar.

Men det är ändå en bra regel att inte ha mer än 10-12 timmar mellan t ex kvällsmål och morgonmål, eftersom man helst ska ha kort tid som möjligt som är "icke ätbar" tid.

Det går ju också att använda fodringsautomater i stallet om man vill att hästen ska ha ett extra mål mat. Det är ju oftast vi människor som styr fodringstiderna utfrån våra förutsättningar, även om man försöker anpassa dem så mycket som möjligt till hästarna. Får man inte till bra rutiner när det gäller fodringstillfällen så är ju fodringsautomater ett bra alternativ.

/Lizzie
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Varför tänker man i "måltider"?

När hästar betar fritt gör dom det ju tämligen oregelbundet. Dvs andra aspekter än klockan styr intaget.

Ge fri tillgång (där så går för hästens skull) så finns inte "måltidsproblemet"! Och inte magsaftdito med åtföljande magtsårsdito heller.

LIA
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Nicke skrev:
Och tjockhetsaspekten?
Har man koll på grovfodrets värde ska det inte vara några problem... och man kan byta ut hö mot halm till en viss del. Mina lättfödda töser är inte feta, jobbar rätt hårt och får en löjligt liten kraftfodergiva då höt är av mycket god kvalitét...
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Förutom det Piraja skriver så finns ingen automatik i förhållandet fri grovfodertillgång - tjockhet.

Vänd på det! :idea: Skulle din häst gå upp lite i vikt, så har den antagligen fått för lite foder innan.

Våra har haft fri tillgång i flera år nu utan att öka i vikt (synligt). Om du inte eftersträvar hästkroppar á la Djurpolisen Houston i Animal Planet behöver du inte vara orolig. ;)

LIA
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

LIA skrev:
Förutom det Piraja skriver så finns ingen automatik i förhållandet fri grovfodertillgång - tjockhet.

Vänd på det! :idea: Skulle din häst gå upp lite i vikt, så har den antagligen fått för lite foder innan.

LIA

Håller med LIA. Hästar som ställs på fri tillgång kan äta massor i början, innan de vänjer sig vid fri tillgång. sedan reglerar de oftast sig, dvs när mat tillgången är ständig, så äter de när de behöver och vid hunger - inte per automatik, och reglerar då sitt hull....
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Jag vet, å håller helt klart med dig. fast vi har ändå kört den tiden som maxtid mellan kväll å frukost mål i vårat stall. Det är ju som sagt inte toppen att låta det gå 10-12 timmar mellan måltiderna eftersom att den kritiska tiden börjar där. Att dom står å äter ett tag är liksom som en extra liten säkerhet för när vi råkar göra mistaget av att försova oss även om det händer sällan när man vet att man ska upp.

Hur mycket kostar en foderatomat egentligen är det någon som har koll på det?
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Hm..det finns lite fler aspekter på detta.
Alla mina hästar har stått på fri tillgång innan, ett par år, med resultatet:

Svenskfödda - normalhull
Islandsfödda - rejält överhull, knappt ridbara. Tog ett år att få ner dem till normalvikt efter detta. "Damsuger" hagen på mat och glufsar i sig allt som går att äta överhuvudtaget.
Jag antar att överlevnadsinstinkten är ganska stark hos dessa individer som gått "vilda" på fjället i flera år innan inridning.

Höet är analyserat och är oerhört näringsrikt, och det enda jag behövt tillsätta är mineraler och div. andra tillskott.

Nu vet jag att inte alla islandsfödda uppför sig på det här viset, men många, vad jag har hört av andra islandsägare.

Nu får de hö 5 ggr/dygn under vintern, och rätt mycket grovfoder under kylan, och det fungerar mycket bättre.

Det finns perioder under året då jag inte rider alls, och jag tycker det är skönt att inte sätta sig på en "elefant" efter detta.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Eller mathagar ,med grindöppnare, om man har många hästar.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Du såg inte?
Ge fri tillgång (där så går för hästens skull) så finns inte "måltidsproblemet"!

Om du har kanonhö, varför inte blanda upp det med halm? Det finns ju ingen anledning att proppa i hästar en massa överenergi.

Varför jag förespråkar fri tillgång, är för de fördelar det för med sig för hästarna.

LIA
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Vi får väl se vad nästa säsongs hö har för värden, och komplettera med halm då. Hur gör man då? Vilken sorts halm ska man använda?
Hur vet man vad det är för värden på halmen då? Ska den analyseras den med, eller vad?
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Maxtid för matuppehåll ur en hästs synpunkt är enligt omfattande studier som förövrigt kan läsas på Hippocampus: I genomsnitt 45 minuter och 90 % var kortare än 2 timmar. Inget uppehåll varade längre än 3,5 timmar. Ponnyer och fullblod på stall med fri tillgång på foder organiserade ätandet på liknande sätt. De fördelade ätandet på ca 10 mål per dag och det längsta frivilliga uppehåll de gjorde var 3 - 4 timmar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ni som har gamla hästar som inte kan tugga hösilage/ hö- hur ser deras foderstater ut? Hur fördelar ni dagens måltider?
Svar
0
· Visningar
925
Senast: malacogott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp