max timmar mellan måltiderna

Sv: max timmar mellan måltiderna

I "mitt" stall får de:
07:00 Frukost + utsläpp
16:00 Middag + insläpp
20:00 Kväll (nattning)
Helst skulle jag vilja ha ett mål till, mellan frukost och middag. Men det går ej eftersom vi inte får fodra i hagarna.:crazy:
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Hoppas någon har kunskap i det här och svarar på dina frågor.
Vi har aldrig använt halm som foder och inte ens då vi hade hästarna i box över vintern åt dom av halmen. Dom fick tillräckligt med hö.

Havrehalmen sägs vara den som uppskattas mest av hästarna.

Jag skulle lägga ut ordentligt med halm= fri tillgång, och i övrigt utfodra den mängd hö som stämmer med foderstater. Om jag räknade på foderstater... ;)
Därefter studera hästarna och justera utfodringen utefter det.

Att analysera halm måste vara överkurs? Den består ju till största delen av växtfiber och innehåller mycket lite näring.

LIA
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Hur räknar ni ut foderstaten, alltså kraftfodret, då ni har hästarna på fri tillgång med hö? Hur vet ni hur mycket hö hästarna ätit och hur mycket kraftfoder de borde få?
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

LIA skrev:
Varför tänker man i "måltider"?

När hästar betar fritt gör dom det ju tämligen oregelbundet. Dvs andra aspekter än klockan styr intaget.

Ge fri tillgång (där så går för hästens skull) så finns inte "måltidsproblemet"! Och inte magsaftdito med åtföljande magtsårsdito heller.

LIA

Naturligtvis så slipper man "måltidsproblemet" om man kan ge fri tillgång av grovfoder.

Men det är inte alltid det funkar, så....

/Lizzie - som har 1 halvblod och 1 shettis. Kan inte ha fri tillgång!
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Någon sa till mig att det fick som mest vara 4 h mellan utfodringarna för att hästarna skulle må bra, när jag frågade hur man gjorde på natten så sa han bara : Då är et inte lika farligt? :crazy:
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Nä, för då sover ju hästarna presis som oss människor :D :D

Jag tror det är ganska vanligt att människor inte anser det spela någon roll om det är långt mellan kvällsmaten och morgonmaten, jag tror faktiskt många anser hästarna står och sover då...helt ärligt, folk förmänskligar ju alla djur så varför inte tro något sånt ? :confused:
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

men jag tyckte inte hans teorier går ihop så väl..kanske ska berätta lite mer..hästarna där får kraftfoder och hö vid 8-9 sen ut i hagen (med ev ngt hö att tugga på) in vid 16-17 och får mat och sen får de inget mer..det känns som att han säger emot sig själv?
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Var ju nästan billigt tillochmed (beroende på vad man jämför med). jag trodde dom var mycket dyrare än så där.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

När jag mailade SLU ang detta svarade dom...
Efter ca 10 timmar kan man se störningar i hästens tarmflora och metabolism men det startar redan efter ett matuppehåll på ca 3-4 timmar.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Vi räknar inte på foderstater. På något konstigt sätt fixar hästarna att må bra och vara i trim ändå. :)
Extra havre till dom som jobbar + en giva till samtliga i hagen till kvällen. Mer inför kalla vinternätter.

LIA
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Hur mycket kan man tro på alla uppgifter?

Under sommarn, när bromsar och otyg härjar spm värst, står våra hästar inne i storboxen. Beroende på väder mm står dom där alltifrån ett par timmar till hela dagar!

Det är svårt att övertyga mig om att dom skulle göra det, om dom iom det skulle få magproblem. Min tro är att dom själva kan påverka sina system inom rimliga gränser och därför hellre står och slappar i boxen än går ut och äter och därmed blir attackerade.

Vilket inte är detsamma som att dom inte vill ha/behöver ordentlig tillgång på grovfoder. Men jag tror att dom själva anpassar sig när dom naturliga förhållandena så kräver.

LIA
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

mirjada skrev:
När jag mailade SLU ang detta svarade dom...
Efter ca 10 timmar kan man se störningar i hästens tarmflora och metabolism men det startar redan efter ett matuppehåll på ca 3-4 timmar.

Stämmer alldeles utmärkt. Har också varit i kontakt med SLU. Tyvärr så är det inte vad de lär ut på den gymnasieskola här i Örebro, där hästskötarutbildning finns.

Pratade med en foderlärarna där och de tyckte att eftersom det inte finns något stöd i djurskyddslagen så kan man kvällsfodra kl 18 för att morgonfodra kl 8. Anledningen var att "hästarna DÖR inte" om det blir lite långt mellan målen. Märklig inställning kan man ju tycka...

/Lizzie
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

moonlightgarden skrev:
Var ju nästan billigt tillochmed (beroende på vad man jämför med). jag trodde dom var mycket dyrare än så där.

Jag tycker också det är ett överkomligt pris på dem. Och med tanke på hur mycket jobb man kan bespara sig så...

Denna vinter har jag gått arbetslös, men förhoppningsvis så har jag jobb till nästkommande vinter. Då är det i alla fall en sak som jag kommer investera i och det är en "lunchgrind" av någon variant. Man tjänar ju in kostnaden för den på en månad om man jämför med vad det kostar att sitta och åka bil fram och tillbaka mellan jobb och stall.


/Lizzie
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Jo det gör man verkligen. fast vi har inte det problemet i vårat stall, stallägaren jobbar hemifrån så det är ganska lugnt för oss. Men nu ska jag sälja min så blir det någon annan senare längre fram helst några decimeter större än min blir det oxå. Å då kan det vara en tanke med en sådan där.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Enligt stallreglerna får vi inte fodra i hagarna, bara i boxen. Säkerhetsrisken!
Hästarna får alla mål inne, både frukost, middag och kväll.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Har det inte blivit fel någonstans i utvecklingen när man inte kan utfodra hästar i hagen?
Istället får de gå hela dagarna utan något att äta. Man ska kanske trots allt vara tacksam för att dom får vara ute?

Vad för kompetens har en sådan stallägare? Vad blir nästa "säkerhetskrav"?

När jag läser Lyriks svar (ingen kritik mot dig) blir jag förvånad, förbannad och förtvivlad.

LIA
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

I alla andra stall som jag har stått i, fodras frukost och lunch ute i hagarna.
Men inte detta.
"Vanligt" stall med både tävlingshästar, hobbyhästar, pensionärer, unghästar och ett avelsto.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ni som har gamla hästar som inte kan tugga hösilage/ hö- hur ser deras foderstater ut? Hur fördelar ni dagens måltider?
Svar
0
· Visningar
925
Senast: malacogott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp