max timmar mellan måltiderna

Sv: max timmar mellan måltiderna

Om nu fodring ska vara en risk, varför då inte ha fri tillgång så slipper ju någon fodra..;)

Säkerhetsrisk blir det OM man har för långt mellan alla mål, då är oftast hästarna hungriga och stressade och jagar/bråkar med varandra när dom ser maten komma, och det är ju då som man kan få en hov i huvudet eller bli översprungen. Men med kort tid mellan målen eller fri tillgång så behöver det inte bli så.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

våra hästar får :
frukost allt mellan 5.30 - 8.00 hö + kraftfoder
lunch ca 12.00 hö
middag ca 17.00 hö
kväll ca 21.00 hö + kraft
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

*knapplån*

Vill bara säga att jag brukar vaka över våra fölningar med kamera. Det är faktiskt så kul att se hur hästen beter sig på natten att jag efter avslutade fölningar satte upp kameran så att jag kunde övervaka min valack - men inget föl där inte ;)

Det är fascinerande att se vad hästarna gör på natten. Han åt - drack -gjorde ifrån sig och vilade en stund. Sedan började det om! Efter det är var jag glad att vi har halm som strö!

Man ska också tänka på orsaken till att hästar ska fodras ofta. Det beror till stor del på att hästen inte har någon gallblåsa. Hästen har ett konstant tillflöde att galla via gallgångar (till magsäcken). Därför har man sett att hästar som har långa tidsperioder mellan fodringarna oftare har tex magsår.

Sedan har vi en aspekt ur rent "hästiskt" håll. Hästen behöver tugga och söka föda. De är behov hästen har. Tar vi bort hästens behov får vi snart hästar med beteendestörningar.

Mvh / Fia
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

lizzie skrev:
Stämmer alldeles utmärkt. Har också varit i kontakt med SLU. Tyvärr så är det inte vad de lär ut på den gymnasieskola här i Örebro, där hästskötarutbildning finns.

Pratade med en foderlärarna där och de tyckte att eftersom det inte finns något stöd i djurskyddslagen så kan man kvällsfodra kl 18 för att morgonfodra kl 8. Anledningen var att "hästarna DÖR inte" om det blir lite långt mellan målen. Märklig inställning kan man ju tycka...

/Lizzie


Nä, dom dör inte...
Och det är inget som märks på utsidan...även om dom skulle stå utan mat i 1 dygn...
Men det är inte bra för upptagningsförmågan för den blir försämrad och är försämrad en did efter för det tar ett par dygn för magen att återhämta sig.
 
fetman...

Då jag & en till sköter våra hästar själva & jag vill att mina hästar är ute så länge som möjligt & då blir det en del problem. Jag har bara möjlighet att vara i stallet vid en fodring & den andra personen en. Så de står på halm hela nätterna, får hö + kraft vid 7-tiden & sedan ut i hagen. Där strör jag ut halm på vintern som de kan gå & pilla med fram tills jag kommer vid 16-17 tiden & ger dem hö & mer halm om den skulle vara slut. Vid 20-tiden kommer de in & får mer kraft & hö.
I boxen står min shettis på fri tillgång. Tyvärr tappade han ruskigt med vikt i vintras när han blev konvalisent & bestämde sig för att 1 kg räckte om dagen. Fick inte honom att börja äta mer hö förrän det åkte upp i hönät. (det är så roligt att dra ner höet på marken & då råkar ju lite landa i magen samtidigt.) Fördelen med att han bara äter vad han behöver är att jag kan ställa honom på spån istället eftersom han inte tål halmen, & han har då ändå hö hela natten & kvar dagen därpå.

Min andra ponny såg hemsk ut när han kom & sattes på bete + fri tillgång av hö & det kraftfoder som behövdes. Han blev snabbt fet så kraftfodret drog jag ner på. Men jag blev tvungen att ta bort en del hö oxå för han damsög boxen precis som andra hästar i detta stall gör. Men han har alltid en stor extra hög med halm i boxen som han kan hålla gång magen på.

Skulle gärna vilja se att jag kunde ge dem mat vid lunch oxå, men de får nöja sig med halmen.

De har varit fina i hullet hela vintern förutom shettisens lilla idé, men så fort de gick ut på bete fick jag två elefanter...:rofl:
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Ni som har fri tillgång, hur ger ni höet? Mina får inte fri tillgång men ändå mkt hö, och det är inte alltid dom äter upp allt. Då trampas det runt i boxen, det blir hopplöst att mocka och höet kostar 2,75kr/kg så det känns lite sådär att använda det som strö.. :crazy:
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Jag föredrar hösilage, har rundbal ute och lägger in en megahög på kvällen, det är ju ganska tungt så det ligger på samma ställe.

Annars får man väl ha hönät om man vill ha hö, jag är emot det egentligen pga av att jag inte tror det är bra att hästar äter såpass högt uppifrån men det är bättre det än ingen mat alls under natten.
 
Sv: max timmar mellan måltiderna

Nicke skrev:
Hur gör man då?
Jag har mina pållar på halm på natten och har en "låda" i hagen som jag fyller med halm på morgonen innan jag pyser iväg till jobbet.
Nicke skrev:
Vilken sorts halm ska man använda?
Det hästar gillar bäst är ju havrehalm men vetehalm går också bra.
Nicke skrev:
Hur vet man vad det är för värden på halmen då?
enligt fodermedelstabeller så innehåller halm runt 6 Mj/kg samt lite mineraler.
Nicke skrev:
Ska den analyseras den med, eller vad?
Om du vill veta exakt vad just din halm innehåller så är det ju valfritt att analysera, jag går efter riktvärdena...

Nu äter ju inte mina hästar hela stråna utan de tuggar bara i sig de bästa bitarna. För varje kg jag lägger ut så får jag nog städa bort åtminstone hälften, men tanken är ju att de ska ha något att pyssla med/tugga på mellan hömålen. Att jag dessutom får ner kvoten något är ju bara ett plus när man har ponnyer och hö med värdena 8/65...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ni som har gamla hästar som inte kan tugga hösilage/ hö- hur ser deras foderstater ut? Hur fördelar ni dagens måltider?
Svar
0
· Visningar
925
Senast: malacogott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp