Matvägrare

malpe

Trådstartare
Vår Akitavalp på 9 månader vägrar i perioder äta sin mat som han i nästa kastar i sig i princip.
Han får torrfoder anpassat för växande unghundar och vi har provat olika temperaturer på vattnet, och att låta maten dra olika länge innan han får den.
Ibland äter han litegrann, ibland inte alls och ibland åker allt ner.
Han äter inte när han är nyvaken och han äter inte när han är för lat. Ibland slinker maten ner efter promenad, ibland vill han inte alls ha.

Är de ofta såhär småttingarna? Vill ju att han ska äta regelbundet men ibland får han istället hoppa över ett mål för att han annars inte äter upp. Då brukar oftast nästa mål slinka ner lättare.

Han får två mål, morgon & kväll. Ej underhull men han växer ju och det är kallt ute så hellre lite mer fett på kroppen än det han (inte) har.

/mammig matte..

Sv: Matvägrare

Har du provat att ge utan att blötlägga?

Jag fick rådet att erbjuda hunden mat och sedan ta bort maten efter ex 5-10 minuter om hunden inte äter upp. Till slut lär sig hunden att det är nu det gäller, annars blir det ingen mat.

Annars har jag upptäckt följande med min hund:
-Hon vill inte äta innan hon har bajsat på morgonen. Alltså går vi alltid på promenad innan jag tar fram hennes mat.
-Hon äter bättre om jag finns i köket. Tidigare brukade jag ge hunden och sen ta min egen mat och gå till datorn för att äta, nu sitter jag i köket så hunden kan äta i lugn och ro.

För min hund är det bara på morgonen hon är mindre hungrig, kvällsmaten äter hon alltid med god aptit.

Hej! Jag har ingen speciell erfarenhet av akitor men min Lagotto Romagnolo hanne, Gizmo, på tre år är allergisk. Vi upptäckte det när han var typ ett år gammal. Han älskade alltid mat som liten och kastade i sig den men sedan började han ibland vägra maten. Vi tänkte att det kunde vara de stora mängder sjövatten han fick i sig när han simmade och hade en massa tänkbara teorier men efter omkring ett halvår åt han så dåligt att vi gjorde en magundersökning. Han hade då inflamation i mage och tarm pga allergi och fick äta fisk och ris en lång stund + stora mängder kortison. Han äter fortfarande kortison men mycket mindre och äter högallergifoder.

Det måste ju inte vara något sådant, han kanske bara inte är glad i mat men det kan vara värt att fundera på. Gizmo har också magkatarr så han får mat fem gånger/dag för att altid ha något i magen. Ni kunde ju testa att dela upp matransonerna på fler gånger dag och se om det blir någon ändring. :)

Jag tycker mig erfara att valpar och unghundar är 'periodare' precis som de flesta andra barn. Ibland äter de som hästar medan de andra gånger kanske mår lite 'kyvens' eller helt enkelt inte behöver hela måttet mat som rekommenderas..

Min nuvarande Shiba är en otroligt matsnål liten valp egentligen, men hon har ändå svårt att få i sig en hel portion med mat innan vi har varit ut på morgonpromenaden.. så jag har helt enkelt senarelagt hennes morgonmål.
Varför blötlägger ni förresten? Har ni provat torrt?

Varken valp eller vuxen härhemma gillar när maten blivit svälld. Däremot kan det hända att jag spolar lite vatten på den vuxna terrierns mat för att det ska ta längre tid för henne att äta upp. *vissel*

Det här verkade kanske lite rörigt, men i slutänden vill jag bara mena att så länge hunden ser frisk ut är det förmodligen ingen fara med maten; ser avföringen fin ut och hunden är pigg och kry ser jag inten anledning till att börja jönsa och byta foder och liknande.

Min vovve mådde helt bra förutom matvägrandet, pigg och glad var han. Dock lite lös i magen till och från.

Har inte provat att ge utan att blötlägga, men borde kanske göra det. Han får torrfoder som godis när vi tränar ibland och då är det uppskattat. Vi tar alltid bort maten om han inte äter upp den, men han är en nonchalant herre som inte bryr sig om det. Dvs passar det inte herrn att äta när tillfälle ges så ses det inte som nån vidare förlust av honom.

Det verkar vara i perioder av några dagar som han inte äter, och efter några dagar igen så äter han igen. Alltså ingen koppling kväll/ morgonmål som för din hund. :)

Tack för tips och idéer, värt att hålla koll på om det fortsätter och han inte skulle kännas pigg.
Haft funderingar på att dela upp målen mer, men tror inte att det skulle funka. Hinner han inte bli hungrig mellan målen äter han helt enkelt inte istället...

Har haft lite samma funderingar som du ang. 'periodarna'.
'Morgonmål' för oss är för övrigt mellan 10-13, och är det en väldigt morgontrött herre så kan det bli ännu senare. Han äter mindre om vi börjar göra oss iordning och ska iväg nånstans- förmodligen för att han känner sig stressad, så vi försöker ge maten i tid så han ska hinna äta i lugn och ro. Då både jag och min sambo jobbar främst sena kvällar så har vi fått oss en valp som följer husses sena sovmorgnar- nyvaken har han ingen aptit alls...
Maten får inte stå och svälla nämvärt när vi blötlägger den utan bara så han får i sig lite vätska till den. Ibland verkar han dock föredra när den svällt- mindre jobbigt att tugga för den lille latmasken. ;)

Tänk på att det är mycket hormoner som går runt i kroppen hos en unghund/valp, min hane gick från matslukare till matvägrare under könsmognaden. Nu äter han när han har arbetat eller gått en promenad, under en "slödag" äter han ett mål av två och då helst på kvällen.
Känner fler hanhundar som är matvägrare, viss äter dessutom bara på natten.

Jag tror inte att du behöver oroa dig :)

Titta på din hund. Verkar han må bra, glansig päls, pigg och inte mager så ska du inte oroa dig. Det är mer vi som har en noja på när och hur hundarna ska äta.

Titta på din hund. Verkar han må bra, glansig päls, pigg och inte mager så ska du inte oroa dig. Det är mer vi som har en noja på när och hur hundarna ska äta.

Återigen, min vovve hade bra AT och päls och allt vad det var men när vi undersökte honom hade han en inflammation i både tarm och mage och spår av blod i avföringen ( inget som syntes, bara vid labbundersökning)). Jag vill inte stressa upp och vara övernervig men det måste inte slå igenom på allmäntillståndet. Däremot kan man ju vänta till könsmognaden är över om det skulle bero på det.

När det gäller att dela upp på fler mål var det så för min hund att han fick magkatarr när magen var tom och då alltså inte åt förrän han blev väldigt hungriog eftersom han kände sig konstig. Det behöver alltså inte bero på att han är hungrig eller inte.

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Appar
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur