Matvägran!

Sv: Matvägran!

Ja håller med det de andra sa! låt gammelgubben äta fibergi och betfor då. Kanske inte den ultimata foderstaten men ge han det han käkar. Släng in hö också så kanske han får i sig någon tugga av det också.

Försök smyga i lite proteiner i fibergin, typ pudra över lite sojamjöl.

Tycker han om melass? Det avänder vi till matvägrande kor.Häller det över höet. Men det kanske är annorlunda med hästar.

Jag förstår din siuation då vi har ett shettis sto på 36 år som har tappat aptiten på hö och bara enbart vill ha kraftfoder. Vi började fodra henne med hösilage och det äter hon jätte gärna. Prova att ge det. Våran vet. tyckte inte att vi skulle ge henne en massa nytt kraftfoder då magen inte skulle klara av det och att hon har blivit känsligare på senare år. Fråga din vet. vad han tycker om att tillsätta annat kraftfoder innan du gör det.
Lycka till med din gamling.

Jag förstår din siuation då vi har ett shettis sto på 36 år som har tappat aptiten på hö och bara enbart vill ha kraftfoder. Vi började fodra henne med hösilage och det äter hon jätte gärna. Prova att ge det. Våran vet. tyckte inte att vi skulle ge henne en massa nytt kraftfoder då magen inte skulle klara av det och att hon har blivit känsligare på senare år. Fråga din vet. vad han tycker om att tillsätta annat kraftfoder innan du gör det.
Lycka till med din gamling.

Byta kraftfoder? Det har ja väl aldrig sagt att jag ska göra? Han har alltid ätit Fibergi och kommer alltid att få göra det :D Angående hösilage.. som jag skrivit förut, så har vi provat det. :cool:

pröva att spä melass+vatten och strila över hö/hösilage .fibergi innehåller ju en del melass och jag är säker på att det är den som gör att dom föredrar ett visst foder (vi använder oxå fibergi till några hästar). vi har en häst här med som är svår att få i grovfoder, men melassen hjälper till.

pröva att spä melass+vatten och strila över hö/hösilage .fibergi innehåller ju en del melass och jag är säker på att det är den som gör att dom föredrar ett visst foder (vi använder oxå fibergi till några hästar). vi har en häst här med som är svår att få i grovfoder, men melassen hjälper till.

Haha! Vi har testat att hälla melass på höet, men vet du vad han gör då? Jo, då gräver han ett hål i mitten av höet och sörplar bara upp melassen som samlat sig på botten :bump:

ja men på det viset jag menar så ska det inte samlas så dom kan sörpla på botten :crazy: (då är det för mkt.)

utan bara strila ut lite över höt så höet blir "smaksatt"

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 203
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 499
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 856
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka