En correction pad är försedd med 4 st fickor där du kan lägga in ifyllnader medan en
´vanlig’ pad inte har några sådana.
Jag använder correction pad för att fylla ut en sadel som är rätt i formen, dvs följer ryggens välvning väl, men lite väl vid på en unghäst. Jag har även använt den på en häst som tappat muskler under konvalescens och där samma problem uppstått. Upplevde problemet med att just correction paddarna åkte snett på båda och med olika ryttare. Om jag istället tog en tjockare vojlock och en vanlig pad så låg den still.
Det kanske är så att en correction pad fungerar om man vill justera sadeln bak eller fram, men inte lika bra om vill lyfta hela vägen, att det helt enkelt blir för mycket stoppning mellan rygg och sadel så det blir instabilt.
Jag har sett den vanliga mattes, correction utan och med olika stoppning(helt och punktvis) under rätt många ridtimmar på olika ekipage och olika sadlar och även ridit rätt mkt med de olika modellerna på olika hästar/sadlar. Främst då full stoppning i correction eller utan. Ingen skillnad..