Matte lämnar hund som vrålar... halvt gömd i högt gräs vid vägen...

I

IrishDraft

Vad gör man åt folk? Grannen har en häst inhyrd på sommarbete och ägaren till denna häst har någon typ av mindre hund... Har inte tittat så noga och det hela är väldigt irrelevant...

För någon vecka sedan band hon fast hunden i staketet tvärs över vägen med ursäkten, "jag ska bara upp en snabbis och hon (grannen) har ju tikar och min löper (:confused:), jag är snart tillbaka". Hunden stod vid sin staketstolpe och vrålade i ungefär 10-15 minuter -konstant. (matten hade cykel med sig och det var 200m dit hon skulle) Min mamma kom hem medan hunden stod uppbunden, något skräckslagen eftersom hunden var fastbunden precis i vägkanten och inte syntes när man kom från byn... Nu skär ju inte min mamma kurvan så det var ingen risk för henne att köra på den, men ändå. Matten beklagade sig så mycket och bad oss om ursäkt för oväsendet som hastigast.

En gång ingen gång, min hund har också vrålat halsen av sig vid ett tillfälle i stallet.

Igår hände samma sak igen... Fast den här gången stod hunden och vrålade i minst 20 minuter, gömd i gräset med frambenen precis ute på vägen... Hutter..

När matten tillslut kom ner så såg hon att jag stod och väntade varpå hon slängde ur sig ett "jag ber så hemskt mycket om ursäkt" men det hördes lång väg att hon gjorde det för att ha det ur vägen ungefär som "jag ber om ursäkt, men jag tänker inte ändra på något". Jag påpekade att jag inte brydde mig så mycket om det utan mest var oroad över att någon skulle köra på hunden, och talade om hur läskigt det hade varit att komma med bil förra gången den stod där. Matten säger då att hon inte vågar ta med hunden upp ör hon har ju två tikar där uppe och hon vågar inte binda hunden på våran sida av vägen för vi har ju också hund... (att sedan ALLTING på våran sida vägen är våran privata trädgård samt att min hund inte är ute i trädgården på egen hand... det var en helt annan sak... Jag frågade då om hon inte kude be grannen att ha sina hundar inne de 20 minuter hon var där uppe och binda upp sin egen hund där? Men matten verkade inte särskilt förtjust i den förslaget "dom har ju så mycket andra djur där uppe också" blev svaret. Så jag påpekade att hon borde klura på det eftersom det en dag kan komma någon som skär kurvan och inte upptäcker hunden i tid...

Jaha... Så hellre påkörd hund anser matte... (usch för den dagen det kommer en traktor som är stor och bred säger jag bara... eller om pappa eller jag kommer från byn, vi kör i högre hastighet och snävare än vad mamma gör... Visst ska man tänka sig för... men om man råkar glömma... Dessutom så har hunden stått där på "pendlingstider" när alla kommer hem från jobbet.

Till saken hör att denna hund som inte kan följa med upp och stå uppbunden bland alla djuren... den kopplade hon lös och red iväg med? Trots att åt det hållet hon red finns lösa hundar utmed vägen... (det gör det åt alla håll i och för sig... :p) och det finns inga avtagsvägar innan dess... eller jo, men det är rakt in i skogen, men där bor ju både det ena och det andra i djurväg...

Vad gör man? Hur tänker folk...?
 
Sv: Matte lämnar hund som vrålar... halvt gömd i högt gräs vid vägen...

Hatar folk som lämnar ylande hundar, speciellt i stallet där man vill ha lugn o ro.

Hon tänker nog inte alls :confused:
 
Sv: Matte lämnar hund som vrålar...

Jag är matte till en vrålande hund och det är inte så lätt alltid. Nu är det mycket bättre, men när Ester var valp och unghund så kunde jag inte ens stänga dörren till toan mellan oss utan fick ta henne med in om jag inte ville att hon skulle vråla och yla. Då bodde vi i lägenhet och när vi övade ensamhet och stänga-dörren så tog det bara ett par sekunder innan någon av grannarna kom sättande och klagade.
Gick vi någonstans alls fick vi ha hunden med eller lämna på dagis. Behövde vi storhandla så hade vi henne i bilen. Då höll hon oftast ganska tyst då vi var borta, men skrek desto mer då vi gick eller när vi kom tillbaka.
Flera gånger blev vi anklagade för att vara djurplågare. Att bilen skulle vara varm eller att hunden på annat sätt for illa inne i bilen. Förutom att hon var rädd att bli lämnad av husse&matte så hade hon det bra i bilen. Hon hade det bra i lägenheten också, men hon ville inte vara själv.
Nu ylar hon om vi lämnar henne inne eller fastbunden så att hon kan se oss. Sätter jag mig i bilen och åker iväg eller går på promenad med den andra hunden så ligger Ester och sover. Men är jag ute och hon inte får vara med mig så kör hon långa operasolon (eller duetter ifall hon är inne med Kerstin).
Det ÄR inte synd om henne, men vi har aldrig lyckats träna bort vrålandet efter matte helt.


Sen är det väl klart att om man måste binda hunden så får man ju se till att den är bunden på ett säkert ställe. Där den inte kan göra illa sig och där ingen annan kan göra illa den. Ska man gå någonstans dit man inte kan ha hunden med så tycker jag att man ska lämna den hemma.
 
Sv: Matte lämnar hund som vrålar... halvt gömd i högt gräs vid vägen...

Jag är ju mest rädd för hundens skull, att den skulle bli påkörd... vilket matten inte verkade nämnvärt skrajsen över när jag pratade med henne...

Sen är det ju synd om hunden för den är uppenbart stressad av situationen...

Sen tycker jag att matten har många konstiga bortförklaringar och ger man en lösning så kommer hon bara med en ny bortförklaring... Först är det problem för att stallägaren har tikar och sedan är det problem för dom har så många andra djur också... och sen är det problem för vi har också en hund... :confused:

Här ute i busken är det inte så mycket folk så ensamhetsträning hemma skulle knappast störa... jag hör precis hunden från vägen in i huset så en hund inomhus några hundra meter från närmsta hus skulle knappast höras...

Förutom hundens säkerhet så blir jag lite irriterade över mattens bristande fantasi... okej om ett nytt sätt inte fungerar, men nu gör man om något som upenbart inte fungerade frra gången... När min hund hade vrålat i stallet en gång (lös i box med stängd dörr) (jag hade en fin skrivelse på tavlan) så provade jag ett nytt koncept (fastbunden i box med öppen dörr) som verkade fungera och skrev på tavlan att om han vrålade så kunde dom ringa så skulle jag komma tillbaka direkt... men denna matte i fråga verkar inte ens vilja testa något nytt...

Man blir mest förtvivlad och trött på det hela...
 
Sv: Matte lämnar hund som vrålar... halvt gömd i högt gräs vid vägen...

Om hunden vrålar och lever så varför ta med den öht? Den borde ju vara mindre stressad om den lämnas hemma. Och om hon är rädd för att andra hundar ska ge sig på hennes hund (??? eller tvärt om???) så tänk om det kommer en lös hund när hennes sitter bunden och obevakad.

Tala om för henne att hunden stör när den står där och skäller. Att hon inte får ha den där! Då måste hon ju prova något nytt sätt och tillslut kanske hon kommer fram till något bra?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 172
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 331
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp