Matte är lite fundersam..

Zody

Trådstartare
hur vanligt är det att katterna blir ovänner efter vet.besök?
Kastrerade lillkissen igår och efter det så tål min stora tjej henne inte. De fräser åt varandra och springer undan. Antar att det är för att lillan luktar konstigt, men kan det vara ngt annat?
Går det över med tiden? Blah, nojig matte. ;)

Sv: Matte är lite fundersam..

Det beror, precis som du skrev, troligtvis på att hon luktar anorlunda. Hon luktar snart "hemma" igen och då blir allt bra. Min ena hona reagerar på samma vis när nån av de andra katterna är nybadade ;)

När jag kastrerade min hona hade jag mammas ena hankatt hos mig. Två dagar efter kastrationen attackerade han henne, o de slogs så en tand gick av på skruttan. Då fick han åka hem till mamma igen :( Hon luktade väl inte sig själv längre.

Det du kan göra för att underlätta att hon får tillbaka sin egen doft fortare är att gnida henne med nåt som redan luktar av henne. En filt, dyna etc.

Jag har hört detta förut just efter kastrering. Men främst när man kastrerat hankatter. Tror dock att det i de flesta fall går över efter ett tag.

Hände när mammas hankatt kastrerades, honkatten fräste i några dagar och vägrade att komma nära men sedan gick det över.

Det har blivit lite bättre nu, de klarar i alla fall av att se varandra och att sitta hyfsat nära. ;)
Troligtvis har det hela gått över om någon dag, men man blir ju lite nojig. Vore inte allt för kul om det visade sig att de blivit dödsfiender.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det kanske är jag som är oresonlig, men jag behöver input och jag behöver råd för hur jag (oberoende av vem det är som är oresonlig) ska...
2
Svar
23
· Visningar
3 841
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 430
Senast: Mahonia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 181
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar