Mått på staket?

Krockodil

Trådstartare
Är det någon som vet om det finns riktlinjer på hur litet/stort mellanrum det får vara mellan plankorna på trästaket? Inspektörer kan ju vara väldigt noggranna med mellanrum på galler osv i stall och boxar men finns det regler på hagar?

Sv: Mått på staket?

Jag känner inte till några sådan begränsningar, kan säkert inte alla regler som finns. Det finn ju ganska många, har försökt samla de som gäller stängsel nedan.

Reglerna som gäller för hästar finns på SJV hemsidor:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html

Om du följer länken för utevistelse så hittar du det som gäller för hagar: "Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna inte skadas under normala förhållanden."

SJV regler som länsstyrelsen och kommunen har att följa gäller ju bara djurskyddsaspekten, utöver detta tillkommer elsäkerhetsregler för elstängsel och en del krav från försäkringsbolag och Lantbrukets Brandskyddskommité. Sedan finns förstås lagen om ägofred (https://lagen.nu/1933:269) och miljölagstiftningen när stängsel inte längre används (man får inte skräpa ner i naturen!).

Det är inte alls svårt att vara hästägare om man kan alla regler, lagar och föreskrifter:D.

Sv: Mått på staket?

Enligt mina så ska det vara mer än 40 cm eller mindre 20 cm i mellan rum för staket och grindar. Höjden har de inget att säga om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 276
Senast: hollypolly
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama