Matt, mjällig och statisk päls... Brist på?

milly

Trådstartare
Det handlar inte om min egen häst men jag är nyfiken på vad det kan vara brist på. Det är en 19årigt sto...
Höet 42g smb rp/7.5MJ. Kan det ha med protein att göra? Eller är det nån vitamin?

Sv: Matt, mjällig och statisk päls... Brist på?

hästar har svårt med vitaminer på vintern då de oftast går med täcke å de är dåligt med sol. Så multivitaminer skulle nog göra susen. Höet verkar ha bra värden på de du skriver, hur är de med kalcium, fosfor, selen o magnesium? De är viktigt att Ca/P kvoten är bra (1,2-1,4 typ).

hästar har svårt med vitaminer på vintern då de oftast går med täcke å de är dåligt med sol. Så multivitaminer skulle nog göra susen. Höet verkar ha bra värden på de du skriver, hur är de med kalcium, fosfor, selen o magnesium? De är viktigt att Ca/P kvoten är bra (1,2-1,4 typ).

Jadå det är bra med mineraler också. Kvot 1.8 Ca/P. Magnesiumet är okej också men minns inte i huvet vad värdet var. Kalciumety minns jag eftersom jag reagerade på att det var rätt högt - 3.0 (g/kg foder).

De andra hästarna ser okej ut i pälsen, det är bara denna som ser sån ut. Hon har oftast inte täcke. Det som skiljer hästarna åt är vad de får i krubban o det har jag inte koll på. Men vet att ingen ger mineralfoder (inte ens Tokosel) pga stallägarna säger att deras marker är selenrika (hösilaget är rikt på övriga mineraler men huruvida det är sant att man inte skulle behöva ge selentillskott vet jag inte, jag tar det säkra före det osäkra o ger min Tokosel).

antar hon är avmaskad? Då de inte verkar fattas nåt i foderstaten på så vis så skulle jag prova o ge lite multivitamin, linfröolja eller nåt annat som kan vara bra för den allmänna hälsan.

antar hon är avmaskad? Då de inte verkar fattas nåt i foderstaten på så vis så skulle jag prova o ge lite multivitamin, linfröolja eller nåt annat som kan vara bra för den allmänna hälsan.

Hon som äger hästen köpte henne i höstas. Vet inte om avmaskning (träckprov) gjorts men tror nog att hon har koll på sånt, hon är noggrann.

Jag skulle också ge typ linfröolja, elelr ännu hellre linförKAKA eftersom det också ger bra proteiner och b-vitaminer (bra nu inför fällning). Har tipsat henne om att ge lite mer morötter nu på vårkanten också.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Det är alltså vad analysen visar - 42g smb rp och 7.5mj /kg foder = 5.6 kvot. Den ska ju helst vara kring 7 på en häst i denna ålder...
Svar
10
· Visningar
1 197
Senast: milly
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈