Mats Green, M: ”Jag hoppas valrörelsen handlar om arbetslinje mot bidragslinje”

Mats Green kom ut ur den röda garderoben som moderat när han gick i nionde klass. Något oväntat för att vara född i en socialdemokratisk familj och uppvuxen i miljonprogrammet Öxnehaga. Som Moderaternas arbetsmarknadspolitiker drömmer han om en valrörelse där arbetsmoralen står mot bidragslinjen.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket skattepengar som mest bara har omfördelats tex utifrån hårda krav från försäkringskassan. Hur mycket pengar sparas genom att man nekar folk sjukskrivning? Har försäkringskassans omkostnader ökat när de behöver lägga mer tid på att typ neka ärenden eller hantera överklaganden av ärenden?
Hur mycket extra pengar kostar det sjukvården att läkare med hög timpenning behöver ägna mer tid åt att skriva sjukintyg? Eftersom försäkringskassan blivit hårdare behöver de troligen lägga mer tid på hur de formulerar sig i sjukintyg och de måste garanterat lägga mer tid på att skriva kompletteringar osv för att överklaga när försäkringskassan nekar.
Jag har inga siffror på detta men jag tvivlar på att den nya hårda linjen sparar några pengar i slutändan. Det enda som händer är att de sjukskrivna mår ännu sämre och troligen behöver vara sjukskrivna ännu längre tid. Och läkarna blir sjukskrivna för de går in i väggen pga så hög arbetsbörda där de bara skriver intyg hela tiden och jagas av patienter som behöver få sina intyg..

Nuförtiden nekar till och med försäkringskassan personer som har ätstörning, en väldigt allvarlig psykisk sjukdom. Det hände aldrig förr..

Varifrån anser du att bidragen skall komma?
Rent krasst så måste ju pengarna in på något sätt.

Tja från samma ställe som allt annat? Vägarna, skatteavdragen för rika, bidrag till flygbolag, skolorna, polisen, rättssystemet, ridvägar, fotbollsplaner, kollektivtrafiken, volvo, räddningspaket till bankerna.. finns hur mycket som helst som betalas från samhället. Men just när det gäller bidrag till utsatta människor så ska det räknas och avgöras vem som är tärande och närande?

Som jag ser det så ska företagen betala in skatt för att få profitera på medborgarna och även profitera på samhällets infrastruktur. Medborgarna är samhället, de behöver inte göra något speciellt för att ha rätt att existera i samhället.

Menar du att just bidragen sticker ut från resten av samhällsapparaten så att de behöver finansieras av de som nyttjar dem?

Menar du att just bidragen sticker ut från resten av samhällsapparaten så att de behöver finansieras av de som nyttjar dem?
Nu så svarade du inte på varifrån pengarna skulle komma utan på vad de används till.

Jag försöker igen.
Varifrån skall pengarna som används till medborgarna komma?

Jag undrar också vilka som du definierar som "rika" och hur du tror att de har blivit just "rika"?

Nu så svarade du inte på varifrån pengarna skulle komma utan på vad de används till.

Jag försöker igen.
Varifrån skall pengarna som används till medborgarna komma?

Jag undrar också vilka som du definierar som "rika" och hur du tror att de har blivit just "rika"?

Pengarna ska komma från företagen som profiterar på medborgarna.
Alltså det som i vanliga fall kallas skatt.

Man kan födas rik eller bli det på en rad olika sätt. Hur rik man är säger dock absolut ingenting om hur mycket man bidrar till samhället och hur mycket man tar. Däremot har man mer makt än många fattiga, vilket innebär mer ansvar.

Hennes straffskala passar väldigt bra med ditt inlägg från tidigare:

Det kanske var nån slags skämt, vad vet jag.

För min del bekräftar det bara mina fördomar mot moderater.
Men berätta gärna mer om hur du tänker om det jag citerade.

Ja, delvis. Mitt inlägg är att hårdra det, så att konsekvensen av att fiffla blir tydlig. Om alla skulle fiffla eller jobba svart, har vi ingen välfärd kvar. Det blir ju på sikt lite samma sak. Hur tänker du annars kring konsekvensen? Eller är det ok att vissa sköter sig och bidrar till välfärden och att andra jobbar svart och låter bli, men ska ha alla förmåner kvar? Hur länge? Vilka isåfall? Och hur löser samhälllet problemet på sikt?

Och jag begriper mig inte på ditt resonemang. Den absoluta lejonparten förstår med all säkerhet att man inte bidrar/bidrar mindre genom skattefiffel och svartjobb, även de som håller på med det, man vet alltså att man inte bidrar. Det är ju hela poängen med fiffel, att slippa betala och behålla det för sig själv.

Ja, förmodligen. Men vad ska vi göra åt det problemet tycker du?

Jag vill hellre se arbetslinjen vs överklassens skatteflykt. Det är dags att vi börjar ändra diskussionen till att sparka högre, än att fortsätta sparka lägre. Vi måste prata skattefusk snarare än bidragsfusk då den första kostar oss närmare 50 miljarder om året. Det är där vi behöver en revolt - inte striktare regler för de redan sjuka.

Men det är klart, är man moderat är kanske inte skattefusk ens första prioritet. :idea:

Pengarna ska komma från företagen som profiterar på medborgarna.
Alltså det som i vanliga fall kallas skatt.

Man kan födas rik eller bli det på en rad olika sätt. Hur rik man är säger dock absolut ingenting om hur mycket man bidrar till samhället och hur mycket man tar. Däremot har man mer makt än många fattiga, vilket innebär mer ansvar.
Nja det säger en hel del, inte för att det är någon bra indikator när man går ner på individnivå, men vanligen betalar rika mycket mer skatt än de fattiga. ´De fattigaste betalar ingenting.

Menar du att vi ska ta bort individuella skatter med tanke på att du pekar ut företagen? Tror du inte företagen många gånger backar ur eller försöker kringgå skatterna ännu mer om de höjs kraftigt? Det blir också lite snett med tanke på att kommunernas/landstingens inkomst kommer från vanliga medborgare. Alla kommuner har inte något överflöd av företag att införa nya typer av beskattningar på (företag betalar inte kommunalskatt- bolagskatten går till staten).

Ja, förmodligen. Men vad ska vi göra åt det problemet tycker du?
Som jag skrev tidigare, identifiera personerna och kräva återbetalning.

Som jag också skrev tidigare så kan man inte göra något alls åt det om man inte hittar dem och jag tycker det är mer sunt att de i görligaste mån får göra rätt för sig och inte fråntas sina medborgerliga rättigheter såsom sjukvård.

Nja det säger en hel del, inte för att det är någon bra indikator när man går ner på individnivå, men vanligen betalar rika mycket mer skatt än de fattiga. ´De fattigaste betalar ingenting.

Menar du att vi ska ta bort individuella skatter med tanke på att du pekar ut företagen? Tror du inte företagen många gånger backar ur eller försöker kringgå skatterna ännu mer om de höjs kraftigt? Det blir också lite snett med tanke på att kommunernas/landstingens inkomst kommer från vanliga medborgare. Alla kommuner har inte något överflöd av företag att införa nya typer av beskattningar på (företag betalar inte kommunalskatt- bolagskatten går till staten).
Nä jag menar ingenting om att höja skatten. Utan att även om man har delat upp skatten i moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt så kan man ju lika gärna se det som att alla de pengarna betalas av företag till staten. Det är ju så det går till i praktiken, jag betalar inte skatt, min arbetsgivare betalar in skatt för mig. Det är bara en språklig/bokföringsteknisk fråga att vi kallar det för MIN skatt.
Jag ser det som att skatten är företagens avgift för att de får nyttja samhällets infrastruktur och profitera på arbetskraften, dvs individer i samhället.

Alltså jag är inte skyldig någon nått bara för att jag föddes och bara för att jag gått i skola i ett land med skolplikt. Men så fort jag vill tjäna pengar på andras arbete så blir jag skyldig att betala in till välfärden. Alltså har vi skatt på arbete.

Men min absoluta huvudpoäng är att vad man BETALAR till samhället inte avgör hur mycket man bidrar.

Nä jag menar ingenting om att höja skatten. Utan att även om man har delat upp skatten i moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt så kan man ju lika gärna se det som att alla de pengarna betalas av företag till staten. Det är ju så det går till i praktiken, jag betalar inte skatt, min arbetsgivare betalar in skatt för mig. Det är bara en språklig/bokföringsteknisk fråga att vi kallar det för MIN skatt.
Jag ser det som att skatten är företagens avgift för att de får nyttja samhällets infrastruktur och profitera på arbetskraften, dvs individer i samhället.

Alltså jag är inte skyldig någon nått bara för att jag föddes och bara för att jag gått i skola i ett land med skolplikt. Men så fort jag vill tjäna pengar på andras arbete så blir jag skyldig att betala in till välfärden. Alltså har vi skatt på arbete.

Men min absoluta huvudpoäng är att vad man BETALAR till samhället inte avgör hur mycket man bidrar.
Jag tänkte mest på at du inte nämnde skatt från medborgare utan endast företag när det gällde var inkomsterna ska komma ifrån. Och privatpersoner betalar idag mycket skatt. Och nej, jag ser det inte som bokföringstekniskt att mitt företag betalar in min skatt. Jag ser hela tiden hur mycket skatt det rör sig om och har jag betalt för mycket får jag tillbaks den och det är inte via arbetsgivaren. Inkomstskatten är också helt beroende av min inkomst och varierar utifrån mina handlingar, tjänstledighet/övertid/sjukdom mm. De sociala avgifterna är däremot inget jag ser röken av, det är företagets utgifter.

Och jag menar att vad man betalar i och för sig inte alltid säger hur mycket man bidrar, men som gupp bidrar de rikare mer än de fattiga till vår gemensamma ekonomi. Du hävdade som jag uppfattade det tidigare att man inte kunde veta alls.

Jag tänkte mest på at du inte nämnde skatt från medborgare utan endast företag när det gällde var inkomsterna ska komma ifrån. Och privatpersoner betalar idag mycket skatt. Och nej, jag ser det inte som bokföringstekniskt att mitt företag betalar in min skatt. Jag ser hela tiden hur mycket skatt det rör sig om och har jag betalt för mycket får jag tillbaks den och det är inte via arbetsgivaren. Inkomstskatten är också helt beroende av min inkomst och varierar utifrån mina handlingar, tjänstledighet/övertid/sjukdom mm. De sociala avgifterna är däremot inget jag ser röken av, det är företagets utgifter.

Och jag menar att vad man betalar i och för sig inte alltid säger hur mycket man bidrar, men som gupp bidrar de rikare mer än de fattiga till vår gemensamma ekonomi. Du hävdade som jag uppfattade det tidigare att man inte kunde veta alls.

Skatten får vi väl se olika på då.

Jag står fast vid att man inte kan veta alls hur mycket någon bidrar till samhället baserat på inkomst!! Om man ser det som pengar in och ut så är det ju enkelt.

Men om man ska lägga något som helst värde för samhället i att jobba inom t.ex. vården och slita långa pass till låg lön även om kroppen protesterar och sedan kanske bli sjukskriven för ryggproblem? Har man då bidragit mindre än en person som tjänat bra på att jobba med nån skit som folk ändå inte behöver?

Jag hade ändå uppfattningen från dina andra inlägg att du inte heller var helt bekväm med att värdera människor insats på det viset.

Det här med att vidareutbilda/utbilda sig kan ju vara ett problem eftersom man får begränsat med CSN-lån/studiemedel. Alla har inte förmågan att jobba och plugga samtidigt när veckorna tar slut.
En som är analfabet behöver nog mer än 100 veckor på sig att klara hela grundskolan, även om h*n gått sfi.

Från CSN.se
  • Högskola eller annan eftergymnasial utbildning: högst 240 veckor.
  • Gymnasienivå: 80 eller 120 veckor, beroende på din tidigare utbildning.
  • Grundskolenivå: 40, 80 eller 100 veckor, beroende på din tidigare utbildning.

Som jag skrev tidigare, identifiera personerna och kräva återbetalning.

Som jag också skrev tidigare så kan man inte göra något alls åt det om man inte hittar dem och jag tycker det är mer sunt att de i görligaste mån får göra rätt för sig och inte fråntas sina medborgerliga rättigheter såsom sjukvård.

Då är vi faktiskt helt överens. Eftersom jag, som jag förklarat, mest hade det inlägget nr 30 som en tydliggörare.

Skatten får vi väl se olika på då.

Jag står fast vid att man inte kan veta alls hur mycket någon bidrar till samhället baserat på inkomst!! Om man ser det som pengar in och ut så är det ju enkelt.

Men om man ska lägga något som helst värde för samhället i att jobba inom t.ex. vården och slita långa pass till låg lön även om kroppen protesterar och sedan kanske bli sjukskriven för ryggproblem? Har man då bidragit mindre än en person som tjänat bra på att jobba med nån skit som folk ändå inte behöver?

Jag hade ändå uppfattningen från dina andra inlägg att du inte heller var helt bekväm med att värdera människor insats på det viset.
Det framgick inte att du var ute efter att ställa olika jobb mot varandra och värdera utifrån vad det bidrar med i samhället, i vart fall så uppfattade jag det inte så. Jag har hela tiden diskuterat skatter/inkomster/bidrag osv.

Jag ogillar starkt att du sätter egenskaper på mig som du inte kan ha någon aning om.

"Jag hade ändå uppfattningen från dina andra inlägg att du inte heller var helt bekväm med att värdera människor insats på det viset."

Vart får du det ifrån? Jag hade ingen aning om att det var det du ville diskutera och har därmed inte berört det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka