Mats Green, M: ”Jag hoppas valrörelsen handlar om arbetslinje mot bidragslinje”

Mats Green kom ut ur den röda garderoben som moderat när han gick i nionde klass. Något oväntat för att vara född i en socialdemokratisk familj och uppvuxen i miljonprogrammet Öxnehaga. Som Moderaternas arbetsmarknadspolitiker drömmer han om en valrörelse där arbetsmoralen står mot bidragslinjen.

Ok. Vi har nog en väldigt olika syn på saker, helt klart. Men det fetade - därför är det ännu viktigare att dessa lyfts fram tror jag. Jag tror på det där med att peppa varandra och att peppas av de man kan identifiera sig med. Om man ser att andra lyckas kravla sig över kanten kan det göra att man orkar själv. Inte för alla, och alla kan inte, men de som kan är betydligt fler än bara ett fåtal.
Jag tror nog inte att någon känner hopp för att en enstaka person lyckats utan snarare total uppgivenhet för avslag nummer 438.
Jag har å andra sidan en stark tilltro till människors förmåga. Kan man inte göra allt, kan man oftast göra något. Vem har sagt att perfekt är ett ideal och miniminivå? Good enough tycker jag är bättre. Det gynnar troligtvis samhället mer att många gör lite, än att ett väldigt fåtal perfekta gör mkt och andra är utanför. Det är min övertygelse att det är vad som bygger känsla av sammanhang. Att tillhöra. Att vara viktig.
Ja tänk om det vore så men så fungerar inte samhället. Du ska vara perfekt för att vara good enought. Det där att göra lite är bättre än inget håller jag helt med om men det håller INTE marknaden med om och inte heller politikerna. Försök hitta ett jobb som inte är på heltid inom det privata näringslivet, det finns typ inte.

Jag motsäger ingenting, men frågan är hur det ska genomföras i praktiken? De flesta vill tex ha fred på jorden och att alla är vänner, men hur det ska ske är betydigt mer komplext och intressant än önskan om att ha det...
Ja hur det ska genomföras om det ens går är en bra fråga. Oavsett om det går eller inte så anser jag inte att man ska straffa folk med att utestänga dem från välfärden. Det kan ju dessutom endast bli aktuellt när man upptäckt fusk. Folk lär ju inte anmäla sig själv.

Jag tror nog inte att någon känner hopp för att en enstaka person lyckats utan snarare total uppgivenhet för avslag nummer 438.

Ja tänk om det vore så men så fungerar inte samhället. Du ska vara perfekt för att vara good enought. Det där att göra lite är bättre än inget håller jag helt med om men det håller INTE marknaden med om och inte heller politikerna. Försök hitta ett jobb som inte är på heltid inom det privata näringslivet, det finns typ inte.

Ok. I detta väljer jag ett positivt förhållningssätt. Jag ser att det är möjligt för en och då bör det vara det för fler.

Jag delar helt enkelt inte din syn.
Det finns deltider men då klagar många över rätten till heltid. Det är omöjligt att göra alla nöjda alltid. Själv jobbar jag heltid i ett kommunägt bolag och deltid via F-skatt mot en privat aktör. Jag kunde ha blivit anställd där men har valt att gå via f-skatt. Den arbetsgivaren har svårt att hitta de som kan tänka sig deltid.

Nu säger jag inte att det alltid löser sig till allas fördel. Men mina erfarenheter är precis lika verkliga som alla exempel där det verkar omöjligt. Just sayin.

Jag tänker att jag inte plockar ur den meningen ur sitt sammanhang dvs fortsättningen "Folk har en tendens att kanske fokusera alltför mycket på rättigheter. Man behöver fokusera lika mycket på skyldigheter, säger Mats Green". Det är hela min poäng och förmodligen hans med. Var fokuset ligger, i balans mellan rättigheter och skyldigheter eller med tonvikt på nåt av det?
Jag plockar egentligen inte det ur sitt sammanhang, det står inte ett ord i texten (den är ganska lång) om problematiken att alla inte kan bidra, det var det jag reagerade på mest. Det är beklämmande om man talar om allas skyldighet att leverera till samhället och inte med (vad jag hittade) berör att det inte alltid är möjligt, det är som de här människorna inte existerar eller är viktiga nog att räkna med och det trots att de är stora bidragstagare.

Det sammanhanget går inte riktigt att belysa genom citat, det finns inte.

Ja hur det ska genomföras om det ens går är en bra fråga. Oavsett om det går eller inte så anser jag inte att man ska straffa folk med att utestänga dem från välfärden. Det kan ju dessutom endast bli aktuellt när man upptäckt fusk. Folk lär ju inte anmäla sig själv.

Nu var mitt inlägg nr30 mest en tankeställare för de som tycker det är ok att fiffla, för att synliggöra vad de väljer att kringgå. Inte att de förväntas anmäla sig själva. Men jag tycker det rimmar lite illa att lyfta svarta pengar eller skattefuska och sedan förvänta sig att samhällets skyddsnät ska ställa upp när man själv behagar. Det är liksom en principsak i mina ögon.

Ok. I detta väljer jag ett positivt förhållningssätt. Jag ser att det är möjligt för en och då bör det vara det för fler.

Det finns deltider men då klagar många över rätten till heltid. Det är omöjligt att göra alla nöjda alltid. Själv jobbar jag heltid i ett kommunägt bolag och deltid via F-skatt mot en privat aktör. Jag kunde ha blivit anställd där men har valt att gå via f-skatt. Den arbetsgivaren har svårt att hitta de som kan tänka sig deltid.

Nu säger jag inte att det alltid löser sig till allas fördel. Men mina erfarenheter är precis lika verkliga som alla exempel där det verkar omöjligt. Just sayin.
Just det markerade är lätt att göra något åt, att både ha deltider och heltider. Antar att det är vårdyrken du syftar på.

Nu var mitt inlägg nr30 mest en tankeställare för de som tycker det är ok att fiffla, för att synliggöra vad de väljer att kringgå. Inte att de förväntas anmäla sig själva. Men jag tycker det rimmar lite illa att lyfta svarta pengar eller skattefuska och sedan förvänta sig att samhällets skyddsnät ska ställa upp när man själv behagar. Det är liksom en principsak i mina ögon.
Så straffskalan ska se ut så här ungefär:

Mord - många år i fängelse
Misshandel - Några månader till några år i fängelse
Skattefiffel - Några månader till några år i fängelse
Svartjobb - ingen pension, ingen sjukvård, ingen socialförsäkring

Jag tycker alla är värda mat, tak över huvudet (vet att vi inte är så bra i den klassen) och sjukvård. Eller vad handlar din reflektion om?

Problemet är att det inte finns en valmöjlighet. Eftersom normen är heltid så finns det bara heltider om man inte pratar om typ vården eller städ. Diversiteten på arbetsmarknaden vad gäller tid man orkar och vill jobba är exakt lika med noll.

Problemet är att det inte finns en valmöjlighet. Eftersom normen är heltid så finns det bara heltider om man inte pratar om typ vården eller städ. Diversiteten på arbetsmarknaden vad gäller tid man orkar och vill jobba är exakt lika med noll.

Problemet är att i stort sätt allt hänger på att alla jobbar heltid. Sjukförsäkring, a-kassa, pension, föräldrarpenning, allt är inkomsbaserat och tjänar du bara lite under dina arbetsföra år så får du skylla dig själv sen.

Deltid skulle egentligen passa väldigt många som just inte kan arbeta heltid av olika orsaker, men det är också ett sätt att jobba sig fattig. Tyvärr.

(Väktarjobb har också behovsanställningar och deltider. Knepiga scheman om man går heltid, få som orkar. Men också ett sätt att jobba sig fattig på)

Problemet är att i stort sätt allt hänger på att alla jobbar heltid. Sjukförsäkring, a-kassa, pension, föräldrarpenning, allt är inkomsbaserat och tjänar du bara lite under dina arbetsföra år så får du skylla dig själv sen.

Deltid skulle egentligen passa väldigt många som just inte kan arbeta heltid av olika orsaker, men det är också ett sätt att jobba sig fattig. Tyvärr.

(Väktarjobb har också behovsanställningar och deltider. Knepiga scheman om man går heltid, få som orkar. Men också ett sätt att jobba sig fattig på)

Det är bland annat därför det behövs en tydlig arbetslinje, där varje procent bidrag med arbete för sin och samhällets försörjning räknas i alla de system du räknar upp (förutom lönen som är direkt och självklar). Där det på riktigt spelar roll för den egna utkomsten att man engagerar sig och jobbar de där 25 procenten som man kan, och inte väljer att låta bli för att det är mindre motstånd att vara helt fri från lönearbete.

Att det i slutänden gör att de som kan jobba väldigt få procent eller inte alls, blir relativt fattigare är ofrånkomligt.

Att möjligheterna är noll för att jobba deltid i det privata näringslivet håller jag inte med om. Jag har jobbat i företag som anställt personer som haft olika svårigheter som gjort att de inte kan jobba heltid. Eller personer som bara frivilligt önskat att jobba mindre än heltid. Och även personer som inte kunnat jobba i fullfart av olika skäl (men då har det varit subventionerade arbeten - just för att det inte ska behöva spegla sig 1:1 i lönekuvertet att man har en förmåga långt under normen.)

Men vi behöver ha en arbetsmarknad där fler passar in och får möjlighet att bidra, till samhälle och egen försörjning, helt klart. Och inte heller lämna dem som trots alla insatser inte klarar mer än väldigt lite, utan att den nivån ska vara anständig som uttryckts.

Så straffskalan ska se ut så här ungefär:

Mord - många år i fängelse
Misshandel - Några månader till några år i fängelse
Skattefiffel - Några månader till några år i fängelse
Svartjobb - ingen pension, ingen sjukvård, ingen socialförsäkring

Jag tycker alla är värda mat, tak över huvudet (vet att vi inte är så bra i den klassen) och sjukvård. Eller vad handlar din reflektion om?

Din straffskala förstår jag inte alls vad den har med mitt inlägg att göra. Jag tycker det är tänkvärt att om man tycker det är ok att skattefiffla och jobba svart, så ska man veta man vad man inte bidrar till. Men man anser själv att man ska ha samma del av allt det som man inte vill hjälpa till att finansiera? Logiken i det?
Vad är det annars folk i tråden upprörs över, vad gäller skattefiffel och svartjobb? Vad är så illa med det, om inte ovanstående?

Ok. Det är inte min erfarenhet. Men så kan det vara.

Din straffskala förstår jag inte alls vad den har med mitt inlägg att göra. Jag tycker det är tänkvärt att om man tycker det är ok att skattefiffla och jobba svart, så ska man veta man vad man inte bidrar till. Men man anser själv att man ska ha samma del av allt det som man inte vill hjälpa till att finansiera? Logiken i det?
Vad är det annars folk i tråden upprörs över, vad gäller skattefiffel och svartjobb? Vad är så illa med det, om inte ovanstående?
Hennes straffskala passar väldigt bra med ditt inlägg från tidigare:

Ja verkligen. Svartjobbare och andra fuskare kan direkt avsäga sig sina rättigheter till välfärdssystemet.

Det kanske var nån slags skämt, vad vet jag.

För min del bekräftar det bara mina fördomar mot moderater.
Men berätta gärna mer om hur du tänker om det jag citerade.

Ett verktyg skulle vara att subventionera nybyggen av hyresrätter (som gjordes tidigare). Ett annat att tvinga privata HV att anmäla hyresrätter till bostadsförmedlingen. Och, att sänka kraven på att beviljas vid ansökan av en HR trots att man inte uppfyller de, höga, krav som finns idag.
Subventioner slår fel.
De redan privilegierade med lång kötid är de som tar de lägenheterna.
Och i värsta fall hyr ut svart till ockerhyra.
Om det kommer ut fler lägenheter på marknaden genom att svarta kontrakt hindras så kan i komstproblemet lösas med sociala kontrakt där kommunen står som säkerhet för hyran och ev. skador på bostaden.

Och jag begriper mig inte på ditt resonemang. Den absoluta lejonparten förstår med all säkerhet att man inte bidrar/bidrar mindre genom skattefiffel och svartjobb, även de som håller på med det, man vet alltså att man inte bidrar. Det är ju hela poängen med fiffel, att slippa betala och behålla det för sig själv.

Jag reagerade på tanken/förslaget (eller vad du nu menar) att utesluta folk från det basala som sjukvård. Jag vill inte leva i ett samhälle där det går att straffa ut sig från möjligheten att få åtminstone ett minimum för att klara sitt uppehälle och hälsan oavsett vad man gör. I värsta fall får man få del av detta från fängelset.

Rent krasst så är väldigt få av "bidragen" bidrag. De flesta är försäkringar däremot finns det ett antal avdrag som är rena bidrag som RUT och ROT. Man gnäller på svartarbete och så inför man bidrag för att de rika ska anlita vit arbetskraft istället för att se till att de som har råd betalar för sig och samtidigt ägnar sig åt lagliga transaktioner.
Varifrån anser du att bidragen skall komma?
Rent krasst så måste ju pengarna in på något sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka