Mats Green, M: ”Jag hoppas valrörelsen handlar om arbetslinje mot bidragslinje”

Mats Green kom ut ur den röda garderoben som moderat när han gick i nionde klass. Något oväntat för att vara född i en socialdemokratisk familj och uppvuxen i miljonprogrammet Öxnehaga. Som Moderaternas arbetsmarknadspolitiker drömmer han om en valrörelse där arbetsmoralen står mot bidragslinjen.

Tjatet jag läst om handlar om att folk ska få jobba heltid om de vill. Jag har inte läst något från fackligt håll om att folk ska tvingas göra så. Diskussionerna har dessutom i 100% av de fall jag läst om rört vård och städ vilket är branscher där de flesta måste jobba just heltid för att överleva.
Det jag hört, utan att kunna citera någon specifik källa, är just det jag skrev att NORMEN ska vara heltid. Det är något annat än att "alla ska få jobba heltid om de vill". Är normen heltid kommer ju de allra, allra flesta tjänster gälla just heltid, eller? Några krav på deltidstjänster inom den privata sektorn har jag aldrig någonsin sett?

Jag är väldigt nöjd med mitt arbete och mitt yrkesval, så ett byte är inte aktuellt. Mina inlägg utgår inte nödvändigtvis från mig som enskild privatperson, utan från den större massan.
Det finns många roliga och trevliga arbeten som kan utföras på deltid.
Så deltid åt alla som önskar det är fullt möjligt.

Tjatet jag läst om handlar om att folk ska få jobba heltid om de vill. Jag har inte läst något från fackligt håll om att folk ska tvingas göra så. Diskussionerna har dessutom i 100% av de fall jag läst om rört vård och städ vilket är branscher där de flesta måste jobba just heltid för att överleva.

De som jobbar deltid för att det inte finns en heltidstjänst att få, är också ofta deltidsarbetslösa med allt som det innebär, åtgärder på arbetsförmedlingen, syselsättningsprogram etc. För att få ekonomin att någorlunda gå ihop.

Då får man inte ens ta en semestervecka på sommaren, även om man inte haft semester på flera år.... Deltidsarbetare och behovsanställda behandlas helt enkelt som en andra sorterings medborgare som ska tryckas åt.

De som jobbar deltid för att det inte finns en heltidstjänst att få, är också ofta deltidsarbetslösa med allt som det innebär, åtgärder på arbetsförmedlingen, syselsättningsprogram etc. För att få ekonomin att någorlunda gå ihop.

Då får man inte ens ta en semestervecka på sommaren, även om man inte haft semester på flera år.... Deltidsarbetare och behovsanställda behandlas helt enkelt som en andra sorterings medborgare som ska tryckas åt.
Moderaternas jobbskatteavdrag skulle motverka det där litet grand.
Det avdraget gör att man inte betalar någon skatt alls på de lägsta inkomsterna.

Men det är ju ett ständigt tjat från fackligt håll om att normen ska vara heltid? Och när det blir det är det företagen som "tvingar" de anställda till det??
Så här ställer sig facken inom kommunal t.ex. till heltid:

Heltid ska vara en rättighet, deltid en möjlighet.

Idag finns det många som jobbar en påtvingad deltid, bl.a. eftersom man annars hamnar i en heltid med s.k. "delade turer", ett otyg som innebär att man jobbar t.ex. hälften av sin arbetsdag på förmiddagen, får en relativt oanvändbar paus på någon/några timmar, och sedan ska jobba resten av sin arbetsdag på eftermiddagen. Totalt sett, så blir det en väldigt lång arbetsdag, för att få ihop heltidstjänsten.

Med den produktivitet vi har i arbetslivet idag, så skulle en del av problemen lösas om vi kunde sänka arbetstiden, och nå den där sex timmars arbetsdagen.

De senaste ca 50 åren, så har "vi" slutat att sträva efter efter sänkt dygnsarbetstid. Den lilla sänkning av årsarbetstiden som har gjorts, är genom att förlänga semestern.

Gick det att införa åtta timmars arbetsdag för över hundra år sedan, så ska det nog gå att sänka dygnsarbetstiden nu.

Det ska kosta företagen mer än arbetstagarna.

Subventioner slår fel.
De redan privilegierade med lång kötid är de som tar de lägenheterna.
Och i värsta fall hyr ut svart till ockerhyra.
Om det kommer ut fler lägenheter på marknaden genom att svarta kontrakt hindras så kan i komstproblemet lösas med sociala kontrakt där kommunen står som säkerhet för hyran och ev. skador på bostaden.

Subventioner skulle sänka hyran på nybyggda HR och göra att fler har råd. Kanske borde HR följa med BR att man stramar åt möjligheterna för andrahandsuthyrning. Under flera år har det varit mer lönsamt att bygga BR, vi får se vad som händer nu med ökade räntor och amorteringskrav. Gör det mer lönsamt att bygga HR, genom subventioner, och det kommer byggas mer HR.

Och då är vi tillbaka i "skyll dig själv" retoriken. De områden du räknar upp är ju kända fällor med dåligt betalt där du måste jobba heltid för att överleva så enligt dig ska man inte jobba för alternativ utan det är bocka, skrapa med foten och gå och dö som gäller om man inte räcker till.

Du får ursäkta mig men jag förstår inte alls vad du menar. Om du är intresserad av att föra en konstruktiv diskussion får du gärna förtydliga vad du avser, utan att tillskriva mig avsikter som jag inte har.

Det finns många roliga och trevliga arbeten som kan utföras på deltid.
Så deltid åt alla som önskar det är fullt möjligt.

Jag vill inte behöva upprepa mig, men återigen; möjligheten till deltidsarbete borde etableras i fler branscher och hos fler AGs. Vad du anser är roligt och trevligt, behöver nödvändigtvis inte vara roligt och trevligt för någon annan. Man ska inte behöva byta yrke eller bransch för chansen att jobba deltid.

Det ska väl också påpekas att de som får bidrag från FK även betalar skatt så en viss del av bidraget går direkt tillbaka till statskassan.

Nu är jag emot privatiseringen inom skola, vård och omsorg men har fått acceptera att den är etablerad. Däremot är jag 100% förbannad på och anser att det ska lagstiftas mot att enorma vinster tas ut och förs utomlands, vilket innebär att skattepengar som alla individer i Sverige som betalar skatt, direkt gynnar företag som inte betalar skatt i Sverige utan sina (utländska) ägare. Att Förenade Arabemiraten, ett land ökänt för att vara en diktatur som begår vad som är brottslighet i Sverige nu vill/ska köpa Capio och skattemedel går direkt i deras fickor är inte acceptabelt på något sätt och bör stoppas omedelbart. Jag/vi betalar inte skatt för att göra Förenade Arabemiraten med sitt förtryck av kvinnor, LGBT och mänskliga rättigheter i allmänhet rikare.

Knappast eftersom du blir mer och mer korkad, får sämre och sämre stresstålighet, får mindre och mindre energi osv för varje gång du slår huvudet i den där väggen. Tro mig det är INTE värt det alls.

Jag vet att det inte är värt det. Problemet är att det är vad som premieras, inte att tillvarata och skydda den förmåga man har kvar. Det finns ingen läkare som kommer sjukskriva 25-50% för att man har varit utbränd annat än en kortare period, definitivt inte livet ut. Då får man endera jobba på tills man är utbränd igen, eller jobba sig fattig. Utbränd kan man ändå bli ett par vändor innan man passeras över till samhällets sophög.

Så jag ger inte mycket för att " Det ska löna sig att arbeta!" när vad som menas är att det ska straffa sig hårt att inte kunna arbeta 100%.

Jag vill inte behöva upprepa mig, men återigen; möjligheten till deltidsarbete borde etableras i fler branscher och hos fler AGs. Vad du anser är roligt och trevligt, behöver nödvändigtvis inte vara roligt och trevligt för någon annan. Man ska inte behöva byta yrke eller bransch för chansen att jobba deltid.
Nu så var det ju du som vägrade vissa branscher.
Andra kan väl få tala för sig sjäva?

Men vid arbete med utveckling i projektform är det bökigare ju fler medarbetare i projektet. Därför passar det inte med deltid i alla verksamheter. I det läget kan det vara lämpligt med glapp för återhämtning mellan projekten i stället.

Jag vet att det inte är värt det. Problemet är att det är vad som premieras, inte att tillvarata och skydda den förmåga man har kvar. Det finns ingen läkare som kommer sjukskriva 25-50% för att man har varit utbränd annat än en kortare period, definitivt inte livet ut. Då får man endera jobba på tills man är utbränd igen, eller jobba sig fattig. Utbränd kan man ändå bli ett par vändor innan man passeras över till samhällets sophög.

Så jag ger inte mycket för att " Det ska löna sig att arbeta!" när vad som menas är att det ska straffa sig hårt att inte kunna arbeta 100%.

Det är inte vad som menas; utan är en ofrånkomlig konsekvens av att varje procent ska räknas. Det är inte ett straff. Därför är det viktigt att nivån "anständigt" och en grundtrygghet definieras tydligt. Kanske till och med medborgarlön är ett koncept att fundera kring.

Det ska alltså räknas att du jobbar 25% istället för ingenting. Det betyder att ekonomin för den som jobbar 25% ska vara bättre än om samma person inte jobbar alls. Och så ska det fortsätta upp till heltid. Det ska finnas stöd att få för att kunna öka arbetskapaciteten men också förståelse att få för att man nått den nivå man långsiktigt klarar av, även om den inte är 100%.

Det finns mycket vi måste göra för att det på riktigt ska fungera bättre, både kring normer och förväntningar om heltid men också när det gäller andra trygghetsbärande system där vissa av dem bör vara mindre kopplade till egen lön än de är idag.

Jag jobbar i en bransch där det inte är särskilt ovanligt att vissa väljer att jobba mindre än heltid, av diverse olika skäl. Även om normen är stark för heltid.

Nej jag är inte ute efter att ställa olika jobb mot varandra. Jag är ute efter att säga att man inte kan värdera någons insats i samhället i hur mycket de betalar i skatt eller vilka bidrag de tar emot eller ens om de fifflar. Jag tycker inte man kan räkna på det sättet. Alls.

Att ta upp olika slags jobb var bara ett av många exempel för att visa min poäng. Som alltså är att jag inte tycker att man kan säga att en grupp bidrar mer för att de betalar mer. Allt hänger ihop och ingens insats kan ses isolerad från resten. Enligt mig då.

Jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska fortsätta bemöta dig ifall jag inte får skriva mer om hur jag uppfattar det du skriver. Speciellt inte om jag ska fortsätta svara på inlägg där du inte bara skriver vad du uppfattar att jag skriver utan "vad jag är ute efter".

Så jag nöjer mig med att jag bildade min uppfattning baserat på dina inlägg om vem som har rätt till välfärdssystemet, som inte var direkt riktade till mig. Och ber om ursäkt om jag gick för långt i mina tankar.
Du kanske ska låta bli att gissa vad jag tänker och tycker i ämnen jag inte berört, och svara på det jag faktiskt skrivit. Ett annat sätt är att fråga vad jag tycker i ett ämne rakt ut.

Subventioner skulle sänka hyran på nybyggda HR och göra att fler har råd.
Det kommer inte dem som behöver till godo.
Det är ett trubbigt verktyg som slår fel.
De med lång kötid har ofta även andra resurser.
Typ jag.
Jag har lång kötid och kan få attraktiva hyresrätter när/om jag väljer att sälja min ägda bostad.
Det slår då fel.

Nu så var det ju du som vägrade vissa branscher.
Andra kan väl få tala för sig sjäva?

Men vid arbete med utveckling i projektform är det bökigare ju fler medarbetare i projektet. Därför passar det inte med deltid i alla verksamheter. I det läget kan det vara lämpligt med glapp för återhämtning mellan projekten i stället.

Att jag vill se en utökad möjlighet för deltidsarbete hindrar inte någon från att byta yrke eller bransch.

Att jag vill se en utökad möjlighet för deltidsarbete hindrar inte någon från att byta yrke eller bransch.
Nejdå, det förstår jag.
Men du gav ett oerhört tydligt "jag"-budskap i det här inlägget.
Mig veterligen är det bara enkelt att få jobba deltid om man vänder sig till branscher inom t ex vård eller handel, branscher som jag inte längre orkar eller vill befinna mig i av andra anledningar.

Du kanske ska låta bli att gissa vad jag tänker och tycker i ämnen jag inte berört, och svara på det jag faktiskt skrivit. Ett annat sätt är att fråga vad jag tycker i ett ämne rakt ut.

Känns inte som vi har en bra grund för att diskutera med varandra då jag känner att du misstolkar mig hela tiden. Jag tycker dessutom att du tillskrev mig åsikter jag inte har i samma inlägg där du klagade på att jag tillskrev dig åsikter. Det blir liksom bara tjafs som spär ut tråden. Hur du än tolkar det så var det inte min mening att förolämpa dig.
Ha det bra.

Nejdå, det förstår jag.
Men du gav ett oerhört tydligt "jag"-budskap i det här inlägget.

Jag har redan gjort klart att det inte är aktuellt för mig att byta yrke eller bransch och att jag gärna talar ut ett större perspektiv. Det spelar ju ingen som helst roll om jag vill jobba deltid eller heltid; möjligheten till deltidsarbete borde fortsatt sprida sig i fler branscher och fler positioner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka