Matrester.

T

Trassel_tösen

Är det OK att ge matresterna till hunden? Vad ska kan man INTE ge?
/Louise

jag ger aldrig matrester, fast någon enstaka gång kan dom få en potatis eller lite pasta. ibland delar vi också på en apelsin. anledningen är att människomat innehåller mer salt än vad som är hälsosamt för en hund.

jag ger aldrig matrester...
Hörde om en tjej som gav sin tax vanlig mat..lika mycket som hon själv åt!och den taxen var fet kan jag lova :(
Fast Någon gång så o då kan man ju ge dem nåt....

Jag ger lite rester ibland, men det är inga mängder direkt. Min hund har väldigt "bra" mage och blir nästan aldrig dålig i magen, så lite rester då och då tycker jag att hon kan få. Dessutom är hon rätt smal, så det gör inget om hon skulle lägga på sig lite... Men en hund som lätt lägger på sig ska man nog vara försiktig med att ge rester...
Vad jag ger? Jag undviker fet mat, och ger INTE svålar och liknande... annars det mesta som vi människor äter, fast i begränsad mängd.

Det händer, beror på vad man ätit. Men de får matresterna efter att de ätit upp sin egen mat. Jag blandar inte då jag inte vill att de ska bli kräsna.

Jag ger det mesta när de får. Dock ej väldigt stark eller kryddad korv. Ej heller något med ben i.

Vår hund får ofta lite matrester tillsammans med torrfodret. Som lite smaktillsats, kan man säga. Det kan vara pasta, korv, köttfärssås eller egentligen vad som helst. (Utan ben eller starka kryddor, såklart!)

Jovisst kan man göra det med, men mina är ganska kräsna av sig och då vill jag inte blanda. :)

våran vovve äter inte hund mat, så han får lite rester då och då.
(får till lägga att han får lite mjukt foder på burk morgon och kväll)

Vi har ju ofta lök i våran man och det är inte bra för hundar och inte salt iheller som någon annan skrev.

Min hund får rester tillsammans med torrfodret, nästan varje dag. Inte några stora mängder, utan bara som "krydda" på torrfodret.
Jag ger sådant som potatis/potatismos, korv,fisk, filmjölk, pasta, ris o s v. Brukar sno hem överbliven mat från jobbet... :o ;)

Vi ger alltid vore två hundar matrester blandat med deras torrfoder och dom har väldigt bra hull och fina överhuvudtaget.. de mår toppen och lever loppan! :D

:bump:

Jag ger min matrester - inte så mycket och oftast då kött. Mat som man inte skall ge hundar är dock:

Lök
Spenat
Potatis (hunden kan inte smälta det och det kan bromsa upp matsmältningen)
Kakao (chokladprodukter)

Kanske någon kan tillägga något?

Sedan är inte bröd och sånt så bra för hundar, de är inte gjorda för att äta spannmål. Bröd fastnar gärna i tandköttskanten=tandsten.

Min hund är helt tokig i rödvin (hon stal ett par klunkar en gång) och sen dess blir hon helt till sig när man korkar upp en flaska. Fast jag ger henne naturligtvis inte något, misstänker starkt att alkohol också skall läggas till listan av saker hundar inte bör förtära!

Hur är det med överkokt potatis då? Jag brukar koka skivade morötter och skivad potatis och ibland blir det över.

Blir lite full i smil när jag läser tråden.
Har man glömt bort att hunden stammar från vargen, och att åtminstone de flesta har samma sorts magsystem? En varg (vild hund) äter kött (rått) från dödat byte, vilket innebär det mesta av djurkroppen, inklusive ben. Dom äter även annat som naturen har att erbjuda.

För den som tror, att torrfoder är det naturliga fodret, och det enda fodret som hundar kan och bör äta, kan jag berätta att för inte så länge sedan, så fanns inte torrfodret!!
"På den tiden" fick hundarna allehanda slaktavfall, man kokade inälvor och gav dom uppblandat med grönsaker/rotfrukter, samt givetvis alla matrester inklusive ben ryddat och saltat. Förresten, hunden, såväl som människan och hästen, behöver salt.

Vilket är mest naturligt för en hund att äta? Torrfoder eller blandad kost?
Den som är intresserad av naturlig mathållning för hundar, kan kolla vad *BARF* innebär! Sök på nätet och du skall finna! ;)

LIA

eftersom hundar endast svettas ytterst lite gör de inte av med några större mängder salt. inte som människor och hästar i alla fall.

En sak att tänka på, framförallt när man "kryddar" torrfodret med lite rester, är hur mycket man egentligen lägger med. Ger man hunden den mängd foder den ska ha och dessutom lägger till t.ex två köttbullar och en potatis så kan man tänka på hur mycket mat det blir i förhållande till hundens vikt.
För en 20-kiloshund kan man ju räkna ut att om jag (som väger 60 kilo) skulle få samma mängd i förhållande till min vikt så innebär det alltså 6 köttbullar och 3 potatisar. Vilket är ganska mycket för att vara utöver vad jag egentligen behöver.

Min hund får rester. Det tycker hon verkligen om. Allt som oftast är det inte så mycket, men ibland blir det "fest". Jag ger henne inget med ben i och ej heller för kryddad mat. Choklad, lök och nötter ger jag inte heller.

Urinen då?

Observera att jag inte skrev något om mängden, bara konstaterade behovet. Dessutom har kroppen en fantastisk förmåga att balansera och göra sig av med överflöd.
När det gäller hästar, käkar dom en hel del salt, även om dom INTE svettas. Detsamma gör ju faktiskt vi också.

LIA

Visst håller jag med dig, men som du skriver
"På den tiden" fick hundarna allehanda slaktavfall, man kokade inälvor
Varför kokade man inälvorna, när hundarna (vargarna) är vana att äta rått kött och dylikt??

Jag ger mina det mesta utom just ben (undantag märgben), choklad och nötter.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar