Matrester.

vi svettas ca ½l /dygn normalt. vid hetta eller ansträngning svettas vi mycket mer. en hund har bara sina små svettkörtlar mellan tårna och mänden blir därför mkt begränsad. även hundar kan dö av natriumförgiftning (detta har varit uppe i en tidigare tråd, om man ska ge sin hund salt eller inte för att få den att kräkas).

Jag tror nog att du har missförstått den ursprungliga frågan (eller så har jag missförstått den). Frågan var ju om man kan ge hunden matrester (husmanskost) och om det isåfall är nyttigt/onyttigt, samt om det är några livsmedel som hunden bör undvika. Som vi alla vet betår ju människans föda väldigt mycket av kolhydrater - främst spannmål, vilket ju inte är naturligt för hunden att äta. Det kött som serveras är väldigt bearbetat och tillagat. Dessutom tror jag inte det är nyttigt för hund att slafsa i sig feta creme fraichsåser. Däremot, om man själv enbart äter kokta morötter och ångkokt oxbringa torde det vara nyttigare för hunden att äta den vanliga maten än vad det är att äta torrfodret.

Om trådskaparen äter som människor äter mest, tror jag faktiskt att torrfodret är det nyttigare alternativet jämfört med människomaten.

Hur är saltmängden i svett i förhållande till den i urin och avföring?

Observera fö att jag inte talat om idiottillförsel av salt eller kryddor!

Hur är det med hästarnas saltintag då?

LIA

Nejdå, jag har inte missförstått den.
"Är det OK att ge matresterna till hunden? Vad ska kan man INTE ge?"

Jag har svarat att det är OK, samtidigt som jag reagerade över inläggen i stort. Tycker att "foderstaterna" för våra jyckar spårat ur, när sådana här saker ens kan diskuteras. (Inte i meningen "inte får" diskuteras!)

Om jag inte misstar mig alldeles, så bestod ursprungligen inte vår föda heller av särskilt mycket spannmål. Ändå lever vi och frodas idag. Detsamma kan fö sägas om min nuvarande hund, samt att familjens alla övriga hundar också gjort det, trots alla kolhydrater. :)
"Dessutom tror jag inte det är nyttigt för hund att slafsa i sig feta creme fraichsåser". Det tror inte jag heller, med är det det för någon?
En undran: Varför är just morötter undantagna från vegetabilieförbudet?

Vi skall kanske skilja på vad hunden behöver, vad som är, historiskt, naturlig mat, vad som är funktionellt, vad som är onödigt och vad som är direkt olämpligt/skadligt. Dessutom är mängder och proportioner intressanta i sammanhanget.

På tal om spannmål, så sitter jag och funderar på våra matvanor. Mest är det "mat och potatis", och ibland, på tal om spannmål, pannkaka, paj, spaghetti och redda såser. Utslaget på en månad, ganska liten mängd spannmål, bröd borträknat. Asch, det var en parantes.

LIA

om vi gör antagandet att allt som kommer ur kroppen har en salthalt som en fysiologisk koksaltlösning (fast det verkar inte troligt) sån gör människor och hästar ändå av med betydligt mer salt än en hund. så rätt saltmängd för en människa är alldeles för mycket för en hund.

Man bör undvika stark kryddad mat, samt ben som börjar på F, som fågel, fläsk o fisk OBS detta gäller ben inte själva köttet.

Nu blir det kanske lite småpetigt, men jag tycker det är viktigt att man talar samma språk, fr a om någon (hunden) riskerar att må dåligt.

Att vi skulle svettas ½ liter/dygn, är det fakta?
Hur mycket urin,avföring/dygn? 2-3 l resp ½ l?
I det här sammanhanget är frågan om hur stor saltmängd som lämnar människokroppen och på vilket sätt, per dygn, intressant. Om jag påstår (för resonemangets skull), att 90% kommer toavägen en vanlig dag, kan du visa att jag har fel?

sån gör människor och hästar ändå av med betydligt mer salt än en hund
Amen, det är väl klart att vi gör, i faktisk mängd räknat. Men hur är det i relation till kroppsvikt?
Framför allt, talar vi inte om extrasaltade (vi t ex, föredrar saltsnål föda) matrester, eller ens att matresterna skulle vara den enda födan!

För mycket eller för lite skämmer allt! :)

LIA

½ liter har jag läst nån stans. vet inte om det är korrekt och vet inte heller om 90% av allt salt utsöndras genom urinen. men om vi tittar på det rent logiskt, en människa svettas en hel del, medan en hund i princip inte svettas alls. sedan dricker människor kaffe, öl och andra urindrivande saker så vi lär kissa mycket mer än en hund. så, om man tittar på det från den synvinkeln, borde en människa fortfarande göra av med mer salt, per kg kroppsvikt räknat. jag ska kanske tillägga än en gång att jag är långt ifrån en expert, men jag tycker att detta resonemanget verkar logiskt (såklart :p :angel:).

när det gäller f-benen så splittras de när de tuggas och kan ställa till med stor skada i digestionsorganen.

F-benen är sköra och splittras, blir vassa och kan skära hunden invärtes, sätta sig på tvären och göra STOR skada. Det första man lärde sig på första hundkursen, står i alla hundböcker etc.

Nu för tiden är det viss skillnad på vargar och hundar. Eftersom vi gett torrfoder många generationer till våra vovvar, utvecklas väl också magarna åt det hållet. Vi människor åt ju också rått kött förr i tiden, men det skulle vi kunna bli sjuka av idag (OK, evolutionen har gått lite längre hos människor, dock).
Torrfoder är självklart inte naturligt för hunden, men det säkrar ju näringsintaget.

Till ämnet: :D
Min lilla bäbis (schäferhane, 12,5 år, 47 kg, fräsch och fin i kropp och själ) är ju så himla söt och go. Speciellt när hans mamma (läs=jag) sitter och äter. Då kan jag inte motstå att ge honom en liten smakbit av det jag äter. Bara sådant som inte skadar magen/innehåller mkt kryddor etc. Och bara i små mängder. Han är tokig i äpple, tomat och röd paprika, knasbollen! Gör jag köttfärs får han lite först, innan jag blandat i kryddorna, blandar i maten eller ger direkt. Men som sagt, det är mycket små mängder, bara smakprov!

hundar har haft torrfoder i si sådär 50 år så de har knappast hunnnit "anpassa" sig till den kosten. människor kan också äta rått kött, så länge det är färskt. fast sedan är det en annan femma huvida vi är skapta köttätare eller inte.

i övrigt håller jag med dig. små mängder kan knappast skada.

Men magarna är ju känsligare i den miljö de lever i nu och har levt i de senaste 50 åren.
En bekant har huskys, och de får rått kött, inälvor etc. Denna rasen är inte lika "förmänskligad" som andra, i det stora hela, och klarar detta bra. Säkert skulle en "vanlig" vovve klara detta också, om den vande sig vid det....jaja, vet inte vad jag babblar om, är trött nu... ;)
Jag skulle inte vilja äta rå kycklig eller fläsk...och inte något annat heller. Men det beror ju på andra orsaker.... :crazy:

det handlar om tillvänjning. vi tål inte vattnet i medelhavsområdet och de tål inte mjölk. och 50 år är en millisekund ur evolutionssynpunkt.

:) Jag vet att det står överallt, men jag gillar att ifrågasätta och fundera.

Det torde väl i första hand bero på hur hunden äter benen (läs tuggar)?
Att fågel skulle vara farligt, är en gammal uppfattning, fläsk var inte farligt tidigare och fisk har jag inte hört några historier kring.
Vi har i alla tider gett hundarna fläskben att äta, likaså fisk inkl benen (inte stora, elaka ben), däremot inte fågel. Idag får jycken fågelben också, men han knaprar i sig dom lite i taget.
Rått kött, kryddad mat osv, allt går ner och magarna har alltid varit OK.
Själv äter jag också rått kött, både som synnerligen lättstekta bitar och som råbiffmacka. Mums!

Evolutionen har nog inget att göra med våra magar, däremot påverkas dom säkert av all "utveckling" när det gäller födan. Allergier t ex.

LIA, den sista forntidsmänniskan? :)

JAg vet en hund som fick stora skador i tarmarna av att ha tuggat i sig ett fläskben som satte sig på tvären och rev upp halva tarmarna och magen. Vidrigt! Hunden fick i sig benet av misstag, och ägarna åkte direkt till veterinären, utan att ens veta vad som hänt inuti (bara pga att de visste att fläskben inte var bra för hunden). Och tur var väl det!
Jag tycker det skulle kännas onödigt att ge sådant som det varnas för, och som jag vet har orsakat skador hos hundar. Det finns ju så mycket annat att ge dom!

På tal om salt, så äter människor mycket mer salt än vi behöver. Tycker därför det är svårt att jämföra hundar och människor.

JAg vet en hund som fick stora skador i tarmarna av att ha tuggat i sig ett fläskben som satte sig på tvären och rev upp halva tarmarna och magen.
Du överdriver inte litegrann nu?

Ben eller inte ben? Är det inte också en fråga om hur glupsk en hund är, dvs hur väl den tuggar maten?

LIA

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar